آخرین خبر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از تصویب ۷ ماده از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه مجلس برای والدینی که جلوی تحصیل فرزندانشان را می گیرند جریمه نقدی در نظر گرفته خواهد شد.



فاطمه ذوالقدر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز با اشاره به تصویب ۷ ماده از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در ماده اول این قانون تعریف طفل و نوجوان به صورت مشخص لحاظ شد و هر فرد زیر ١٨ سال تمام مشمول این قانون قرار گرفت تا بعضی از ابهامات و شبهاتی که در خصوص سن کودک و نوجوان وجود داشت از بین برود.

وی هم‌چنین افزود: همچنین مصادیق سوءرفتار با کودکان و نوجوانان شامل بی توجهی و سهل انگاری والدین و سرپرست قانونی، سوء رفتار، بهره‌کشی اقتصادی، فحشا و هرزه انگاری و وادار کردن کودک به اعمال مستهجن تعریف قانونی پیدا کرد تا از اعمال سلیقه‌ها پرهیز شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به تشریح جزئیات نحوه واگذاری فرزند به والدین مبتلا به اعتیاد پرداخت و عنوان کرد: ابتلای والدین به اعتیاد، منجر به حمایت قانونی از طفل و نوجوان می‌شود و براساس مصوبه این قانون، ابتلای هر یک از والدین، اولیا یا سرپرست‌های قانونی به اعتیادهای زیان‌آور وضعیت مخاطره‌آمیز محسوب و منجر به مداخله و حمایت قانونی از طفل و نوجوان انجام می‌شود.

ذوالقدر در ادامه افزود: در ماده ۴ این لایحه، تصویب کردیم که دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان در قوه قضائیه تشکیل شود و در همین راستا براساس ماده ۵ لایحه مذکور، با تشخیص رئیس قوه قضائیه، در حوزه‏‌های قضائی شهرستان و تحت نظر دادستان ساختار و تشکیلات مناسب جهت ایجاد زمینه‏‌های همکاری با سایر نهادها و اجرای وظایف را مجوز دادیم.

وی بر همین اساس در اظهارات پایانی‌اش خاطرنشان کرد: همچنین تکلیف برای دستگاه‌ها از جمله سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، وزارت‌خانه‌های کشور، کار، بهداشت، آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما در حوزه حمایت از کودکان و نوجوانان تعیین شد و بر اساس مصوبه مجلس برای والدینی که جلوی تحصیل فرزندانشان را می گیرند جریمه نقدی در نظر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/*