صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



«درست نیست وقتی کشتی غرق می‌شود بگوییم ناخدا مقصراست، درتصادف قطار راهبر مقصر است، در سقوط هواپیما، خلبان یا اصلاً کوه چرا آنجاست؛ ولی تقصیر وزیرنیست! پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رأی دهند به همین دلیل امیدی به نتیجه‌بخش بودن استیضاح ندارم. حال ما ماندیم و کیان؛ پشتمان را خالی کردند.» بخشی از نطق احمد امیر آبادی نماینده موافق استیضاح آخوندی است. گویا رأی آوردن طرح استیضاح در مجلس شورای اسلامی شبیه به یک معجزه شده است و بازهم شاهد یک کارناوال سیاسی مجلس در روز استیضاح وزرای روحانی بودیم.
رأی ناپلئونی به وزیر کار
ساعت 8و 15 دقیقه را نشان می‌داد که جلسه علنی بهارستان با حضور 213 نماینده و با ریاست «علی لاریجانی» آغاز شد؛ جلسه‌ای که برای اولین بار تاخیرکننده ای نداشت و احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به این موضوع موجب خنده همکارانش شد.

لشکرکشی دولت
در آغاز جلسه علنی، آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه با نیمی از اعضای کابینه به صحن بهارستان آمد و در این کارزار اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، رضا اردکانیان وزیر نیرو و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ربیعی را همراهی کردند.در این جلسه، قرعه نام به مقصودی، حسن بیگی، نادری، فرهنگی، نگهبان، حسنوند، پورابراهیمی و تاجگردون افتاد تا در موافقت با این استیضاح سخنرانی کنند اما علی ربیعی بعد از دفاع از خود، بخشی از وقتش را به کواکبیان و محبی نیا داد تا در حمایت از او سخنرانی کنند.

احسنتی برای لابی گری وزیر!

مخالفان وزیر یک به یک به پشت تریبون آمده و هر یک انتقادهای خود را از عملکرد ربیعی بیان کردند که البته برخی از اظهارات آن‌ها حاشیه ساز بود.
عثمانی اولین نماینده‌ای که پشت تریبون قرار گرفت، در میانه صحبت‌هایش در ابتدا اعلام کرد که برای دوره بعد قصد کاندیداتوری ندارد و سپس به لابی‌ها و درخواست نمایندگان از ربیعی اشاره کرد و گفت: « باید به قدرت لابی گری ایشان احسنت گفت و پس از استیضاح مسوولیت مهار استیضاح وزرا را به آقای ربیعی سپرد. قدرت شایعه پراکنی و ایجاد شک و دودلی در تیم رفع استیضاح ایشان بسیار بالاست.»
البته این سخنان به مذاق همکارانش خوش نیامد و احمد بیگدلی نماینده اصلاح طلب با در دست گرفتن آیین نامه داخلی مجلس و فریاد زنان به سمت جایگاه هیات رییسه رفت بگونه ای که تعدادی از نمایندگان از جمله محبی نیا و سبحانی فر برای آرام کردن او، جلو آمده و وی را به صندلی‌اش بازگرداندند.هنوز آرامش برقرار نشده بود که لاریجانی به نمایندگان تذکر داد تا اطراف ربیعی و دیگر وزرا را خالی کنند که بتواند به انتقادات و سخنان مخالفان گوش دهند. در همین اثنا، واعظی رییس دفتر رییس جمهور به همراه آوایی وزیر دادگستری هم به صحن علنی وارد شدند.

وزیری که با گریه و قسم به قرآن رأی می‌خرد!
استفاده ابزاری ربیعی از احساسات، یکی از نکات مشترک مورد انتقاد در میان سخنان مخالفان وزیر راه بود. حسن‌بیگی در سخنان خود با انتقاد گفت که ربیعی به عنوان کسی که همسرش فوت کرده، در رسانه‌ها اشکش را به مردم نشان می‌دهد و احساسات مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس از پایان اظهارات حسن بیگی، علی ربیعی به سمت وی آمد تا با وی مصافحه کند. حسن بیگی دوربین‌ها را نشان داد و عصبانیت از دست دادن با وی خودداری کرد؛ در ابتدا وی حاضر به مصافحه نشد و بعد به سردی با ربیعی دست داد.

غیبت رییس
بر خلاف جریان انتقادی برخی وکلای ملت نسبت به ربیعی، همچنان برخی از نمایندگان گاه اصلاح طلب و گاه اصول‌گرا به دور ربیعی و دیگر وزرا جمع می‌شدند تا جایی که بار دیگر لاریجانی تذکری جدی را به نمایندگان اعلام کرد تا اطراف ربیعی را خالی کنند. در ادامه، رییس مجلس حدود ساعت 10 و 30 دقیقه سکان هدایت صحن را به پزشکیان داد و خود از جلسه علنی خارج شد؛چنین غیبتی تعجب برانگیز بود.پس از آن، جهانبخش محبی نیا، نماینده میاندوآب به عنوان اولین مخالف استیضاح ربیعی در پشت تریبون قرار گرفت و با قسم یاد کردن در اینکه غیر از حقیقت چیزی نگوید، سخن آغاز کرد؛ اما در همان اوایل اظهاراتش نسبت به انتقاد حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان که گریه‌های ربیعی را برای همسرش در تلویزیون مورد شماتت قرار داده بود، بیان کرد که چرا بدن یک خانم را در قبر می‌لرزانید، اگر ربیعی در تلویزیون گریه بکند می‌گویند چرا گریه کرد، اگر هم بخندد باز هم می‌گویند چرا؟ در این موقع صدای برخی نمایندگان در اعتراض وی به محبی‌نیا درآمد.

ربیعی: مستاجرباجناقم هستم
بعد از آن اما، ربیعی در بخشی از دفاعیاتش با اشاره به برخی شایعات منتشره درباره منزل 25 میلیاردی خود گفت که در منزل باجناقش محمدعلی نجفی شهردار تهران که 4 تا 5 میلیارد تومان ارزش دارد، مستأجر است.

انتقاد از کرنش ربیعی برای حفظ کرسی قدرت
سرانجام، تاج‌گردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پشت تریبون برای ابراز دلایل مخالفت خود با ادامه کار ربیعی در وزارت کار قرار گرفت و گفت: آقای ربیعی! 4 سال پیش ما پشت تو ایستادیم، چراکه فردی عبادی و پاک بودی و ما آن روز آمدیم پشت تو به شرط آنکه فقط علی ربیعی باشی و امور خود را مستقل انجام دهی و با کسی معامله نکنی.

آدم لاریجانی نیستم
تاج‌گردون تأکید کرد: من امروز آدم لاریجانی و هیچ‌کس دیگری نیستم، بلکه تنها نماینده ملت و وامدار مردم هستم؛ اما باید بگویم که من از وزیر و دولت ذلیل بدم می‌آید، من بدم می‌آید که تو جلوی تاج‌گردون و دیگر نمایندگان برای آنکه بر کرسی قدرت بمانی، کرنش می‌کنی.

آرای ممتنع، ربیعی را نجات داد
سرانجام زمان بیان اظهارات مخالفان و موافقان استیضاح به پایان رسید و ساعت 12 و 10 دقیقه رأی گیری آغاز شد؛ شمارش آرا به درازا کشید و با گذشت نیم ساعت از شمارش، بسیاری از نمایندگان در مقابل هیات رییسه تجمع کردند؛ گویا اختلاف میان آرای مخالف و موافق بسیار اندک بود به همین دلیل تصمیم گرفته شد بار دیگر آرا شمارش شود.برای اولین بار، رأی ممتنع توانست از برکناری یک وزیر جلوگیری کند. بعد از 4 بار شمارش آرای موافقان و مخالفان استیضاح ربیعی، تعداد آرا برابر بود اما نتیجه را تعداد آرای ممتنع رقم زد و وزیر کار با تکیه بر آن دو رأی بر سرکار باقی ماند.

آخوندی برای پنجمین بار از مجلس رأی اعتماد گرفت

استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دستورکار جلسه نوبت عصر مجلس قرار داشت، اما در صحن علنی با 20 دقیقه تأخیر به روی خبرنگاران گشوده شد؛ جلسه‌ای که بر خلاف جلسه استیضاح ربیعی، بسیار آرام و بدون هیجان بود. بعد از گذشت حتی 15 دقیقه از آغاز جلسه، صندلی بسیاری از نمایندگان خالی بود، همچنین تنها صالحی‌امیری وزیر ارشاد و عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست آخوندی را در این جلسه همراهی کرده بودند.

جای خالی گعده‌های نمایندگان
در جلسه نوبت عصر، دیگر خبری از گعده‌ها و تجمعات نمایندگان در داخل جلسه یا اطراف وزرا به چشم نمی‌آمد. بعد از گذشت نیم ساعت، جهانگیری معاون اول رییس جمهور و شهیدی رییس بنیاد شهید هم به داخل صحن وارد شدند. آرامش موجود در مجلس این شائبه را ایجاد کرد که جواب استیضاح از پیش تعیین شده، به همین دلیل کسی تلاشی نمی‌کند، البته برخی هم این آرامش را ناامیدی از ابقای آخوندی می‌دانستند.یکی از اعضای هیات رییسه فراکسیون مستقلان با اطمینان اعلام کرد که آخوندی هم مانند وزیر تعاون، ماندنی است، اما کوچکی‌نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی نظری مخالف او داشت و گفت به احتمال بسیار، وزیر راه و شهرسازی دیگر نتواند به کار خود در این وزارتخانه ادامه دهد.

مجلس ماند و کیان

آرامش حاکم بر صحن علنی به حدی بود که آقای احمد امیرآبادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی از ارسال پیامکی به نمایندگان برای رأی دادن به آخوندی خبر داد و گفت: پیامکی برای نمایندگان ارسال شده که به آخوندی رأی دهند؛ به همین دلیل امیدی به نتیجه‌بخش بودن استیضاح ندارم. انتظار داشتم دوستان امیدی تا آخر پای استیضاح باقی بمانند ولی امروز در حمایت استیضاح صحبت نکردند. حال ما ماندیم و کیان (اشاره‌ای به فرمانده جنگی در فیلم مختارنامه) پشت‌مان را خالی و عقب‌نشینی کردند. امروز به جای وزیر راه و شهرسازی، مجلس استیضاح شد. قبل از به ثمر رسیدن استیضاح، سر مجلس را بریدند.

عذرخواهی وزیر از مردم
آخوندی در دفاع از عملکرد خود، با بیان اینکه این سومین بار است که برای استیضاح به مجلس آمده‌ام، گفت: من همواره از این پرسش و پاسخ لذت برده و می‌برم. مردم سالاری و دموکراسی یعنی همین که همواره امکان پرسشگری از مسوولان فراهم شود و مسوولان باید به مردم پاسخ دهند. از هر درد و رنجی که برای مردم پیش آمده، فارغ از اینکه تقصیر و قصوری به من و همکارانم وارد باشد، از مردم پوزش می‌خواهم.

موجودی حسابم4.5 میلیون تومان است
او همچنین درباره جزییات حقوق خود پاسخ داد و گفت: من اهل سالوسی و ریاکاری نیستم. وزرا باید در روز اول وزارت خود اموالشان را به رییس قوه قضاییه اعلام کنند. می‌گفتند اموال آخوندی ۷ هزار میلیارد تومان است ولی موجودی من که به رییس قوه قضائیه ارائه دادم 4.5 میلیون تومان بود. موجودی دختر بنده ۶۳۸ هزار تومان بودم. دخترم می‌گفت این اعداد را اعلام نکن آبرویمان می‌رود. لباس مرتب پوشیدن که دلیل این حرف‌ها نیست. من نمی‌خواستم این سخنان را بیان کنم ولی مجبور شدم تا اموال خود را بگویم.بالاخره بعد از استماع سخنان موافقان و مخالفان و دفاع وزیر، نمایندگان مجلس با ۱۵۲ رأی با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند و آخوندی برای پنجمین بار از مجلس رأی اعتماد گرفت.