شبستان/ خبر دیپورت شدن آقازاده ها از آمریکا چه درست باشد چه نادرست تاثیری بر زندگی آن ها ندارد زیرا که سهمیه ها در انتظارشان است و موقعیتی که در ایران دارند در هیچ جای دنیا نخواهند داشت.



هر از چند گاهی یک خبر از آقازاده ها به رسانه ها و فضای مجازی می آید و افکار عمومی را نسبت به آن ها حساس می کند. اخیرا هم خبر اخراج آقازاده ها از آمریکا از سایتی به سایت دیگر منتقل می شد و عده ای آن را تائید می کردند و عده ای تکذیب اما نکته ای که همه از آن غافل ماندند خنثی بودن این دیپورت است.

پر سر و صدا ترین اظهارات داخلی در خصوص این اخراج ها را هم یک نماینده مجلس داشته است. مجتبی ذوالنوری نماینده قم در گفت و گویی اعلام کرده «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان (اعضای دولت و نزدیکان به آن ) حال بدهد به 2500 نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزء این 2500 نفر باشند. امروز اگر این افراد از آمریکا خارج شوند مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آبنبات آمریکا می‌فروشند.»

چیزی که همواره موجب دورشدن آقا زاده ها از مردم بوده سهمیه هایی است که در شغل های مختلف یا امکاناتی چون بورسیه های تحصیلی به آن ها تعلق می گرفته و الا سفر خارجی یا داخلی یک آقازاده هیچگاه برای افکار عمومی مهم نبوده و نیست.

در همین رابطه تکان دهنده ترین تحلیل نسبت به وضعیت آقازاده ها در کشور ما را اکبر ولی زاده استادیار دانشگاه تهران ارایه داد که در مهمترین بخش یاد آور شده که « ۴ هزار نفر از فرزندان مسئولان در انگلیس در حال تحصیل هستند و یک نسلی از آقازاده‌‌ها در ایران وجود دارند که نه سواد خاصی دارند و نه توان مدیریتی، اما خواهان سهم مدیریتی هستند و به مسئولیت‌های جزئی نیز راضی نیستند. اکنون عده‌ای از آنها برخی از مناصب را گرفته و در سیستم مشغول به کارند. یک بدنه عظیمی از آقازاده‌ها در بدنه مدیریتی کشور در حال فعال شدن است که مطالبه‌گر هستند، اما توان مدیریتی ندارند.»

علاوه براین، بازگرداندن آقازاده ها از خارج کشور یک مطالبه از سوی مسئولین بوده و به وظایف مجلس و وزارت امور خارجه تبدیل شده که از سال ۹۰ بر این اقدام اصرار دارند که قطعا بازگشت ۳ هزار آقازاده ای که قصد پایان دادن تحصیلات در خارج از کشور را ندارند تبعاتی چون راضی کردن آن ها با مشاغل مدیریتی خواهد داشت.

براساس یافته ها و نتایج موجود در این گزارش هرچه میزان بازگشت آقازاده های تحصیل کرده در خارج به ایران کمتر باشد شاید سکوهای مدیریتی بیشتری برای تحصیل کرده های غیر آقازاده خالی شود. اگرچه خروج آن ها از کشور به بهانه تحصیل نیز بارها با سوزاندن سهمیه دیگر افراد در دریافت بورسیه مربوط به کشورهای در حال توسعه است که یک نمونه از آن اخیرا از سوی سایت بیزینس اینسایدر در مورد تحصیل یک آقازاده در آلمان افشا شد.

در هر صورت معضل آقازاده ها همچنان ادامه دارد و این هم مساله ای است که باید در کنار مقابله با فساد اقتصادی یا فساد اداری به آن پایان داده شود.