خراسان/ هتل تاریخی کوبورگ در وین که سه سال پیش در همین روزها، اخبار جزئی آن درباره برجام به سرعت به خبر اول دنیا تبدیل شد، دیروز شاهد نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو توافق هسته ای بدون حضور آمریکا بود؛ نشستی که صحنه توضیحات بیشتر اروپا درباره بسته پیشنهادی اش به ایران بود.


پیش از برگزاری نشست، رئیس جمهور کشورمان بسته اروپا را «کلی»، بدون «راهکارهای عملیاتی» و «مأیوس کننده» اعلام کرده و همه چیز را به مذاکرات دیروز در وین سپرده بود.
پس از نشست هم ظریف اگرچه گفت که بسته پیشنهادی «اولا کافی نبود و ثانیا دقیق نبود» اما درعین حال تاکید کرد: «آن چه ما امروز (دیروز) درباره روش های عملیاتی شنیدیم، کاملا روش های عملیاتی است و معتقدیم اگر اراده سیاسی که امروز این جا نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود می توان کار را بدون مشکل به پیش برد.»
به این ترتیب توپ در زمین اروپا افتاده است تا همان گونه که موگرینی خبر از توافق ایران و 1+4 برای «ادامه مذاکرات» داد، اروپایی ها برای جلب نظر مساعد ایران تغییرات لازم را در بسته پیشنهادی خود انجام دهند؛ تغییراتی که بیش از هر چیز به گفته ظریف به «اراده سیاسی» اروپا و عملی شدن تعهدات شان بستگی دارد.
بیانیه پایانی نشست: نشست وزیران ادامه می یابد
موگرینی بعد از این نشست بدون آن که به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد، مواضع اتحادیه اروپا درباره برجام را تکرار کرد و گفت: اروپا برای صادرات نفت و بیمه و ارتباطات هوایی کوشش و از شرکت های کوچک حمایت می کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «صادرات نفت و گاز و تولیدات پتروشیمی ایران باید ادامه یابد و به علاوه نشست‌های کمیسیون مشترک، از جمله در سطح وزیران ادامه داشته باشد.» به گزارش ایسنا در بخش دیگری از این بیانیه اشاره شده که اتحادیه اروپا در حال پیشبرد فرایند «قوانین مسدودساز (تحریم‌ها) است تا به این وسیله از شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت و مجوز وام خارجی بانک سرمایه‌گذاری اروپا را برای پوشش دادن ایران به روز رسانی کند.
وال استریت: بیانیه موگرینی چیز جدیدی ندارد
به گزارش فارس، لارنس نورمن خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال درباره نشست دیروز در وین در حساب توئیتری خود نوشت: «تقریبا هیچ چیز جدیدی در بیانیه کمیسیون مشترک درباره برجام وجود ندارد. جزئیات صفر، وعده‌های بیشتر، بدون دستاورد قاطع و برای خرید زمان.»

ظریف: اولا کافی نبود و ثانیا دقیق نبود
به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز پس از نشست دیروز گفت: باید ببینیم آیا موارد بیانیه کمیسیون مشترک برجام ، منافع اقتصادی مردم ایران را تامین می کند یا نه. سپس براساس آن وارد عمل خواهیم شد. به اعتقاد من، اراده ای سیاسی برای ادامه کار و حفظ این توافق وجود دارد. اما باید ببینیم این موضوع در عمل چه خواهد شد؟ وی افزود: اما امروز(دیروز) تصمیم گرفته شد جلسات متخصصان ما که بسیار مهم است به صورت بسیار فشرده تر برای اجرایی کردن این راهکارهای عملیاتی برگزار شود تا مطمئن شویم راهکارهایی که ارائه شد تمام جزئیات و جوانب را مدنظر قرار داده است و راهکارهایی است که کاملا جنبه اجرایی داشته باشد و از مرحله پیشنهاد به مرحله عملیاتی تبدیل شود.ظریف درباره این که بسته پیشنهادی قابل اجراست گفت : به نظر ما اولا کافی نبود و ثانیا دقیق نبود. برخی نقاطی که در بسته اجرایی دیده نشده بود در بیانیه مطرح شده و تعهد سیاسی و حقوقی کشورهای عضو برای عملیاتی کردن نکات باقی مانده در بسته اجرایی دیده شده است.

وی افزود: همین طور در جلسه، آقایان وزیران به صورت شفاهی پیشنهادهای شان را جزئی تر و عملیاتی تر مطرح کردند و همکاران ما هم اکنون در حال بررسی این پیشنهادها هستند. قرار شده جلسات مشترکی با هر کدام از آن ها داشته باشیم و ببینیم هر کدام از این پیشنهادهای عملیاتی چطور می تواند دقیقا با نیازهای ما منطبق شود، هم در حوزه نفت، هم در حوزه بانکی و هم در دیگر حوزه ها. وزیر خارجه در پاسخ به این که مهلت نهایی شدن این بسته پیشنهادی چه زمانی است؟ گفت : این بسته تا حدی نهایی و تعهدات مشخص است، فقط باید اجرایی و عملیاتی شود.ظریف گفت: اجرایی شدن آن به تدریج خواهد بود. هنگامی که درباره هر یک از این موضوعات به نتیجه می رسیم این ها را باید اجرایی هم بکنیم. البته بعضی از این اقدامات ممکن است زمان بر باشد. آن چه مهم است این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه تجاری جهانی و جامعه تجاری داخل ایران ایجاد شود. امیدواریم مردم و به ویژه کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند.
وی افزود: فضایی که من امروز(دیروز) در این جلسه دیدم، حاکی از این بود که اراده سیاسی وجود دارد و این اراده سیاسی با اقدامات متقابل به ویژه با اقدام بخش خصوصی ایران و ایجاد فضای اطمینان و امید به آینده می تواند تقویت شود و محیط کسب و کار ایران را برای خارجی ها بسیار جذاب تر کند.
وزیر خارجه ایران بیان کرد: البته زمان بندی ویژه ای مد نظر همه است که مطابق تحریم های آمریکاست؛ زمانی که تحریم های آمریکا عملی می شود باید این اقدامات عملیاتی شده باشد مثلا آن چه اعلام شده این است که قوانین مسدود کننده اتحادیه اروپا تا قبل از اولین روز اجرایی شدن تحریم های آمریکا عملیاتی خواهد شد. همین طور فعال شدن بانک سرمایه گذاری اروپا در زمان مناسب انجام خواهد شد. وی بیان کرد: نقض آمریکا هنوز موضوعی حل نشده است. یعنی کسی نتوانسته مشکل خروج آمریکا از برجام را حل و فصل کند.بنابراین تصمیم ما این است که تعهداتی را که امروز(دیروز) صورت گرفته به تهران منتقل کنیم و مقامات عالی کشور تصمیم لازم را درباره نحوه ادامه کار خواهند گرفت.
اگر اراده سیاسی که امروز این جا نشان دادند، در سطوح مختلف اعمال شود می توان کار را بدون مشکل به پیش برد
ظریف گفت : به صورت کلی، آن چه من در این جلسه برداشت کردم این است که تمام اعضای برجام که لااقل سه عضو آن از متحدان نزدیک آمریکا هستند، اراده سیاسی دارند تا در مقابل اقدام آمریکا بایستند. شاید این اولین باری است که در این سطح چنین اقدامی صورت می گیرد. آن ها در این جلسه تعهد خودشان را نشان دادند. حالا باید ببینیم آن ها در عمل چقدر می خواهند و چقدر می توانند این کار را انجام دهند. وی افزود: آن چه ما امروز(دیروز) درباره روش های عملیاتی شنیدیم، کاملا روش های عملیاتی است و معتقدیم اگر اراده سیاسی که امروز این جا نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود می توان کار را بدون مشکل به پیش برد. وی ادامه داد: آن چه مهم است این بود که جزئیات این اقدامات روشن تر شود. جزئیات در بعضی موارد به صورت روشن تر بیان شد. مهم این است که ببینیم در عمل چگونه عملیاتی می شود. فکر می کنم که جلسه امروز(دیروز) یک گام به پیش بود. توافق کردیم که اقدامات خوبی را انجام دهیم.ظریف در پاسخ به این که اگر اقدامات طرف های دیگر برجام اجرایی نشود، اقدامات ایران چه زمانی اجرایی خواهد شد؟گفت: تصمیم گیری در سطح عالی کشور درباره زمان بندی اقدامات به صورت کلی اتخاذ شده است. جزئیات برای زمان بندی پیشنهاد شده است. هیئت نظارت تصمیم گیری لازم را درباره اصل اقدامات، نحوه ورود به اقدامات و حوزه های اقدامات اتخاذ کرده است. این تصمیم گیری ها حسب مورد و این که چه زمانی نیاز است، تدقیق و جزئی خواهد شد و آماده خواهد بود. امیدواریم به این اقدامات نیاز نباشد چون ما با اراده سیاسی برای اجرای تعهدات مان در برجام وارد شدیم. ما درباره برجام مذاکره کردیم تا آن را اجرا کنیم. تمام اعضای دیگر برجام نیز همین وضعیت را دارند. بنابراین هدف ما این است که برجام اجرا شود. اما برای آن که تضمین داشته باشیم طرف ما کاملا مطلع شده است که ما اقدامات خودمان را برای تضمین اجرای برجام داریم.

2 محور اصلی مذاکرات دیروز
به گفته رسانه ها در نشست روز گذشته فروش نفت ایران در اروپا و دسترسی ایران به شبکه سوئیفت دو موضوع محوری مذاکرات بوده است. به گزارش اقتصادآنلاین براساس گزارش رویترز به نقل از برخی منابع اروپایی، رایزنی‌های ابتدایی در نشست دیروز در خصوص فروش نفت تا حدی موفقیت‌آمیز بوده، هرچند انتظارات تهران را برآورده نمی‌کند. بر این اساس، برخی از محدودیت‌های احتمالی برای صادرات نفت از ایران به اروپا برطرف خواهد شد.

حاشیه های نشست کمیسیون مشترک
* لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران در وین حضور یافت که نخستین حضور یک زن به عنوان عضوی از تیم گفت و گو کننده ایران در مذاکرات هسته ای بود.

* در نشست دیروز علاوه بر وزیر خارجه آمریکا، بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس هم به خاطر حضور در نشستی در لندن درباره برگزیت، حضور نداشت و «الستر برت» معاونش در این نشست شرکت کرد.
* همزمان با این مذاکرات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اروپا به خاطر حفظ روابط تجاری و اقتصادی با ایران برای کم‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا، به شدت انتقاد کرد و خطاب به اروپایی‌ها گفت: «حمایت از رژیمی که تروریسم را علیه شما و بسیاری از کشورهای دیگر حمایت می‌کند، قطع کنید. به دلجویی و تسکین دادن به ایران، پایان دهید.»
* در نشست دیروز اعلام شد که از این به بعد ریاست مشترک پروژه نوسازی راکتور اراک به انگلیس واگذار شده است.معاون وزیر خارجه انگلیس از این موضوع ابراز خرسندی کرد.
خبر مرتبط
واکنش منفی بانک سرمایه گذاری اروپا به مصوبه پارلمان اروپا

وزیر خارجه کشورمان دیروز در ابتدای سخنانش از فعال شدن بانک سرمایه گذاری اروپا، صحبت کرد. منظور ظریف مصوبه ای است که قانون گذاران اتحادیه اروپا ساعات پایانی روز چهارشنبه با حمایت از طرح همکاری «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» با ایران و با 573 رای موافق، 93 رای مخالف و 11 رای ممتنع تصویب کردند. این در حالی است که تصمیم قانون گذاران اروپا این نهاد را ملزم به همکاری با ایران نمی‌کند به ویژه آن که همکاری این بانک با ایران، سرمایه‌گذاری آن در بازارهای آمریکا را به خطر خواهد انداخت. به همین دلیل سخنگوی این بانک دیروز به رویترز گفت: «این بانک ابزار مناسبی برای این هدف نیست. مدل کسب و کار بانک این اجازه را نمی دهد که تحریم های آمریکا علیه ایران را نادیده بگیرد.»