ایرنا/ «ریچارد نفیو» معمار تحریم های ایران در دولت سابق آمریکا درباره تاثیر تحریم های ضدایرانی بر بهای نفت به دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده هشدار داد.

نفیو در توئیتی خطاب به ترامپ نوشت: اگر قیمت فعلی نفت/بنزین را دوست نداری، پس چهارم نوامبر اگر دولتت حتی به یک چهارم از اهداف ادعایی اش برای کاهش نفت ایران رسید، چطوری از آن خوشت خواهد آمد.
ساعاتی پیشتر ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اوپک باید به یاد بیاورد که قیمت نفت بالاست و آنها کمک چندانی نمی کنند. به هر صورت، آنها قیمت ها را بالاتر می برند در حالی که آمریکا در ازای کمی پول از بسیاری از اعضای آن دفاع می کند. این باید خیابانی دوطرفه باشد. 
او خطاب به اوپک نوشت: قیمت ها را همین حالا کاهش دهید.
ترامپ چند روز پیش اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان در تماسی تلفنی به وی قول داده است برای جبران کاهش نفت کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا تولید نفت خود را افزایش دهد.
این در حالی است که آمریکا برخی مقام های خود را به کشورهای دیگر فرستاده است تا به زعم خود آنها را ترغیب کنند که خرید نفت از ایران را به «صفر» برسانند.
نفیو که مجری تحریمهای ایران در دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بود و در حال حاضر از کارشناسان 'مرکز سیاست انرژی جهانی' وابسته به 'دانشگاه کلمبیا' است، در توئیت دیگری نوشت: اینکه دولت ترامپ چگونه می خواهد ظرف چهار ماه صادرات نفت ایران را به صفر برساند، شما را سردرگم کرده است؟ من هم همینطور. 
ترامپ 18 اردیبهشت از برجام خارج شد و گفت که تحریم ها علیه ایران را باز می گرداند. دور اول تحریم ها تا اواسط ماه اوت و دور دوم تحریم ها تا چهارم نوامبر (13 آبان) بازگردانده می شود. 
اتحادیه اروپا گفته که از شرکت های خود که با ایران همکاری می کنند در مقابل تحریم های آمریکا حمایت می کند. کشورهایی مانند هند نیز سعی دارند میزان خرید نفت از ایران حفظ کنند و به شیوه های مختلف پول آن را به تهران پرداخت کنند.
بسیاری از تحلیلگران و رسانه ها نسبت به تاثیر تحریم ها بر افزایش بهای نفت هشدار داده اند. شبکه تلویزیونی فرانس 24 روز چهارشنبه در گزارشی با اشاره به تلاش واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، هشدار داد که با وجود افزایش ظرفیت برخی کشورهای تولید کننده نفت، افزایش بهای طلای سیاه در بازارهای نفتی در ماه های آینده همچنان ادامه خواهد داشت.