صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


عقل منفصل ظریف، مرد خاص تیم مذاکره‌کننده، عضو «حلقه نیویورک» در زمان وزارت خارجه کمال خرازی. این‌ها القابی است که آقای مجید تخت‌روانچی در طول بیش از 30سال کار دیپلماتیک، صاحب و حامل آن‌ها شده است. مردی که سابقه نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان‌ملل، سفیری ایران در سوئیس و پیش از همه این‌ها در سال 58، همراه با آقای محمدجواد ظریف، عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا و کانادا را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

تخت‌روانچی در شهریورماه سال‌92، پس از چهارسال دوری از وزارت خارجه، با حکم محمدجواد ظریف، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و به تبع آن، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شد. تخت‌روانچی، همراه با آقایان محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی، بدل به یکی از اعضای مؤثر و تعیین‌کننده تیم دیپلماتیک کشورمان در مذاکرات با گروه 1+5 شد. 
با‌این‌حال اِعمال تغییرات گریزناپذیر در ساختار وزارت امور خارجه، وقت کوچ آقای خاص دیپلماسی کشورمان از دولت را فرارساند. «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه، روز 20 آذرماه 96‌ در حاشیه همایش قدرت‌های بزرگ و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا، در جمع خبرنگاران با اشاره به دستور کار نشست آینده کمیسیون مشترک برجام گفت: در هیأت ایرانی، بنده، جمعی از کارشناسان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حضور داریم. متاسفانه در این سفر از حضور آقای تخت‌روانچی محروم هستیم، ایشان سمت مهم‌تر و وظایف مهم‌تری در دفتر رییس‌جمهوری بر عهده دارند. 
سِمَت به‌زعم عراقچی «مهم‌ترِ» تخت‌روانچی، معاونت سیاسی دفتر رییس‌جمهوری بود. تخت‌روانچی با حکم محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری، جایگزین آقای حمید ابوطالبی در معاونت سیاسی دفتر شد. سِمَتی که در نگاه اول، چندان تفوق و رجحانی نسبت به عضویت در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و تبدیل شدن به یکی از سه‌چهره تاثیرگذار در روند مذاکرات برجام ندارد؛ با این حال تخت‌روانچی باید عَوالِم دیگری را در عالم سیاست تجربه می‌کرد.
روحیات و عادات تخت‌روانچی، دقیقاً در نقطه مقابل خصال ابوطالبی قرار دارد؛ کناره‌گیرتر و آرام‌تر. تخت‌روانچی برخلاف سلفش، ابوطالبی، متن را بیشتر از حاشیه دوست دارد. علاوه‌بر این، جایگاه معاونت سیاسی دفتر رییس‌جمهوری که به شکل طبیعی، کمتر در تیررس گمانه‌زنی رسانه‌ها قرار دارد، تخت‌روانچی را بیشتر از پیش ساکت‌تر و مهجورتر ساخته است. علاوه‌بر این شیفت تخت‌روانچی از ساختمان وزارت خارجه به نهاد ریاست‌جمهوری، چندان به مذاق رسانه‌های همسو با دولت خوش نیامد. روزنامه آفتاب یزد در گزارشی تحت عنوان آیا تخت‌روانچی از تیم مذاکره‌کننده حذف شده است، نوشت: همه می‌دانند که یک تغییر رخ داده؛ تغییری عمده در ساختار سیاست خارجی. آن هم در یکی از سه مرد اول مذاکرات هسته‌ای و توافق برجامی در وین. مجید تخت‌روانچی را نه می‌توان و نه باید از ماجرای برجام حذف کرد.
این روزنامه در ادامه نوشته خود تاکید کرد: نام تخت‌روانچی در کنار نام ظریف و عراقچی به‌عنوان سه مرد اول دیپلماسی در سخت‌ترین روزها پاک‌شدنی نیست اما این روزها در اوج تهدیدهای ترامپ و مباحثی که برخی درباره مذاکرات مکمل برجام مطرح می‌کنند، خبری خیلی‌ها‌ را شوکه کرده. خبر رفتن مجید تخت‌روانچی از معاونت اروپا-آمریکایی وزارت امور خارجه. او دیگر در وزارت خارجه نیست بلکه به او پستی داده‌اند با عنوان معاون سیاسی دولت. برخی می‌گویند این پست صرفاً یک پست حاشیه‌ای است. 
البته به نظر می‌رسد، سکه سیاست‌ورزی آقای دیپلمات، روی دیگری هم دارد. شاید پُست جدید تخت‌روانچی در پاستور، پوششی برای ایجاد حاشیه امن جهت پرداختن به مأموریت دیپلماتیک بزرگ‌تر از سوی وی باشد؛ این مأموریت بزرگ‌تر نه در اروپا که در ورای اقیانوس اطلس، یعنی آمریکا قرار گرفته است. 
او که مهندس طراح مذاکرات نامیده می‌شود و در عمده مذاکرات محرمانه (مانند مذاکرات ایران و آمریکا در عمان) حضور داشته است، حال شایعات حاکی از آن است که پس از خروج آمریکا از برجام و به قول عراقچی: «از تعادل خارج شدن برجام» چهره‌ای با دستور رییس‌جمهوری مأمور مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی شده است تا بلکه کلاف پیچ‌در‌پیچ مذاکرات ایران با اروپایی‌ها هر چه زودتر باز شود. که این شایعه به‌شدت از سوی سخنگوی وزرات خارجه تکذیب شد.

هرگونه تماس و مذاکره با آمریکا تکذیب می‌شود
در همین زمینه گفت‌وگویی داشته‌ایم با آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان. قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگار «صبح نو» که پرسید: آیا مذاکرات پشت‌پرده آقای تخت‌روانچی با آمریکا صحت دارد، گفت: برجام نیز دیوار بی‌اعتمادی ایران و آمریکا را بسیار بلندتر کرده است. اراده و اندیشه‌ای برای مذاکره با چنین دولتی که نمی‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد، مطرح نیست و ‌من به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم و هیچ‌گونه تماس و مذاکره با دولت ایالات‌متحده‌آمریکا نداریم.

وی در همین‌باره تصریح کرد: بارها اعلام کردیم و باز اعلام می‌کنیم آمریکا نشان داد که طرف مورد اعتمادی برای مذاکره نیست و کشوری است که نمی‌تواند به تعهدات خود متعهد بماند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: آمریکا همواره از سیاست یکسویه و یکجانبه‌گرایانه و بدون توجه به موازین بین‌المللی به تعهداتش عمل می‌کند لذا قابل اطمینان برای گفت‌وگو نیست و این تنها بحث ایران نیست و بسیاری از کشورها، آمریکا را قابل اعتماد نمی‌دانند.