صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


رییس‌جمهوری آمریکا که به سخنان و تصمیم‌های حیرت‌انگیز خود در طول این سال‌ها شناخته شده است؛ در تازه‌ترین تصمیم عجیبش، پیشنهاد جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا را به رییس‌جمهوری این کشور مطرح کرده است. پیشنهادی که کارشناسان آن را بعید و سخنی بیهوده از سوی دونالد ترامپ می‌دانند.


«دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا از همتای فرانسوی خود «امانوئل ماکرون» رییس‌جمهوری فرانسه خواسته است تا از اتحادیه اروپا خارج شود و در صورت خروج پاریس از این اتحادیه قرارداد 
دو جانبه با شرایط بهتری به‌عنوان یک سازمان متحد را به پاریس عرضه خواهد کرد.
فرانسه ‌این روزها به پیش‌قراول جنگ اقتصادی اروپا با آمریکا شناخته می‌شود و در قبال افزایش مالیات‌های سنگین آمریکا در واردات فولاد و خودرو، تصمیمات متقابل اتخاذ کرده و توانسته است آلمان، کانادا و برخی دیگر از شرکای اروپایی خود را به مقابله با واشنگتن همراهی کند. 
اکنون پاریس با پیشنهادات غیر قابل اعتماد آمریکا مواجه شده است. پیشنهاداتی که بعید به نظر می‌رسد مورد موافقت فرانسه یا دیگراعضای اتحادیه قاره سبز قرار گیرد. این موضوع نشان می‌دهد آمریکا با طرح چنین برنامه‌هایی قصد دارد ‌با ایجاد شکاف در بین کشورهای اروپایی پروژه‌های استعماری خود را در این جنگ اقتصادی دنبال کند.
این‌گونه اخبار در حالی از سوی رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شود که در آستانه سفر دونالد ترامپ به اروپا هستیم و تلاش رسانه‌های آمریکایی این است تا شکاف و اختلافات سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی را گسترده نمایش دهند. ترامپ قرار است ماه آینده برای شرکت در اجلاس سران ناتو به قاره سبز سفر ‌‌کند.

مجتهدزاده: ترامپ فکر می‌کند دیگر کشورها همانند آل‌سعود گوش به فرمان او هستند
آقای «پیروز مجتهد زاده» کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به اینکه وعده‌های ترامپ به فرانسه در خصوص خارج شدن از اتحادیه اروپا حیرت‌انگیز است، گفت: با این قول‌ها و وعده‌هایی که این روزها از رییس‌جمهوری آمریکا به فرانسه می‌شنویم می‌توان عنوان کرد که دونالد ترامپ از حیطه منطق خارج شده است و سخنان وی حیرت‌انگیز است.

این کارشناس امور بین‌الملل افزود: فرانسه بانی و مبتکر اتحادیه اروپاست و در شکل‌گیری آن پیشتاز بوده است و با‌ وعده‌های دونالد ترامپ‌ خودکشی نمی‌کند. از سوی دیگر آمریکا با این اقداماتش نمی‌تواند جای اتحادیه اروپا را بگیرد یا جایگزینی برای خروج انگلستان از این اتحادیه باشد.
مجتهدزاده تصریح کرد: ترامپ موجودی است که با این‌گونه اقدامات فقط به فکر خراب کردن اقتصاد داخلی کشورش است. ترامپ با این‌گونه سخنان یا اقدامات به اعتبار کشورش لطمه می‌زند. ترامپ فکر می‌کند دیگر کشورها همانند آل‌سعود گوش به فرمان او هستند که برخی برنامه‌هایش را دنبال می‌کند.
وی، ادامه داد: اخیراً ترامپ به عربستان سعودی سفارش کرده است که دو میلیون بشکه نفت به تولید روزانه خود اضافه کند تا تحریم نفتی ایران جبران شود ولی این فکر را نکرده است که اوپک با این‌گونه تصمیمات مخالفت می‌کند و اگر هم ریاض با این تصمیم آمریکا که از حمایت رژیم صهیونیستی هم برخوردار است همراهی کند باید با اوپک خداحافظی کند.
این کارشناس امور بین‌الملل، یادآور شد: بیشتر سخنان و حرف‌های آقای ترامپ غیر‌عادی و حیرت‌انگیز است. این شخص ناقص‌العقل موجب شده است ‌شاهد رویارویی و تقابل برخی کشورها با یکدیگر باشیم کما اینکه درباره امور کره‌شمالی با چین این‌گونه موارد را می‌توان مشاهده کرد. 
وزیر دارایی فرانسه: به آمریکا اجازه نمی‌دهیم ژاندارم جهان باشد
«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه با اشاره به تحریم‌های ثانویه آمریکا بر شرکت‌های اروپایی، عنوان کرد: با استناد به قانون سال‌1996 انسداد اتحادیه اروپا این اجازه داده شده است تا برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر هر‌گونه تحریم آمریکا از سوی اتحادیه مداخله صورت گیرد. 

وی افزود: فرانسه می‌خواست تا اتحادیه اروپا موضع محکم‌تری در این زمینه اتخاذ نماید.
در سال‌1996 و زمانی که آمریکا تلاش کرد تا شرکت‌های خارجی طرف قرارداد با کوبا را جریمه کند، اتحادیه اروپا واشنگتن را با تهدید به تحریم‌های متقابل وادار به عقب‌نشینی کرد. اکنون که رییس‌جمهوری آمریکا این کشور را از توافق هسته‌ای 1+5 و ایران خارج کرده، شرکت‌های اروپایی طرف قرارداد با ایران با تحریم‌های آمریکا مواجهند.
لومار افزود: آیا می‌خواهیم به ایالات متحده اجازه دهیم که ژاندارم اقتصادی جهان باشد؟ پاسخ ما خیر است.
ترامپ در ماه اخیر تهدید کرده است که بر تمام واردات خودرو از اتحادیه اروپا تعرفه ۲۰‌درصدی وضع خواهد کرد. این تهدید به تنش‌های تجاری میان دو سوی آتلانتیک دامن زده است.
وی همچنین بر واردات فولاد و آلومینیوم اروپا به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعرفه وضع کرده است.
وزیر دارایی فرانسه اظهار داشت: اگر آمریکا تعرفه بر واردات خودروها را ۲۰‌درصد دیگر افزایش دهد ما هم پاسخ آن را خواهیم داد. ما خواهان تشدید تنش نیستیم.
اتحادیه اروپا در پاسخ به تعرفه آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم، بر واردات 2/3میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرده است.
شرکت «هارلی دیویدسون» که در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت دارد، اعلام کرد برای اینکه مشمول تعرفه‌های اروپا نشود، فعالیت‌های تولیدی خود را به این قاره منتقل می‌کند.
لو‌مر در واکنش به این خبر گفت: هر چیزی که باعث شود در اروپا شغل ایجاد شود، یعنی اینکه در مسیر درستی قرار دارد. ما خواهان جنگ تجاری نیستیم اما از خودمان دفاع می‌کنیم.