میزان/ معاون اطلاعات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا گفت: بر اساس اعلام سازمان ملل در حال حاضر حدود 30 درصد از تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان از طریق مرز های ایران به سایر کشور ها منتقل می شود.


سرهنگ مجید کریمی با اشاره به همسایگی کشور های افغانستان و پاکستان با ایران، گفت: سالانه 9 هزار تن تریاک در کشور افغانستان تولید میشود واین در حالی است بسیاری از کشور های غربی با شعار مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان وارد این کشور شدند و با جنگ افروزی های مختلف سال ها به مقابله با گروهک های تروریستی پرداختند، اما پس از اتمام این جنگ ها تولید مواد در کشور افعانستان نه تنها متوقف نشد بلکه رشد چشمگیری در حدود 3 برابر نیز پیدا کرد.

معاون عملیات و اطلاعات پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در ادامه افزود: کشور ایران نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر برای انتقال مواد مخدر از افغانستان به کشور های غربی است.
وی با اشاره به این که ایران حدود 900 کیلومتر مرز مشترک با کشور افعانستان دارد، عنوان کرد: وزارت کشور، سازمان مرزبانی و پلیس مبارزه با مواد مخدر همواره با اقدامات مختلف در تلاش هستند تا شرایط امنیتی مرز های مشترک با افغانستان را در بهترین شکل ممکن حفظ کنند.

سرهنگ مجید کریمی در ادامه اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان ملل در حال حاضر حدود 30 درصد از تولیدات مواد مخدر در کشور افغانستان از طریق مرز های ایران به سایر کشور ها منتقل می شود.

وی با بیان این که ایران قربانی مسیر ترانزیت مواد مخدر است، عنوان کرد: کشور های اروپایی و آمریکایی مهم ترین مصرف کنندگان موادی هستند که در افغانستان تولید می شود.
معاون عملیات و اطلاعات پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در ادامه افزود: در مرحله انتقال مواد مخدر از مرز های شرقی به مرز های غربی بخش عمده ای از مواد در حال گذر به واسطه ی بازار های مختلف در سطح کشور پخش می شوند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر مواد مخدر سنتی که از افعانستان وارد کشور می شود، بنا به تقاضای داخلی به طور سالانه قرص ها و مواد صنعتی متعددی از کشور های اروپایی به داخل مرز های ایران نفوذ می کنند.