اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


مصایب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تمامی ندارد. ٩ ماه از انتخابات سخت سراسری در آلمان می‌گذرد؛ انتخاباتی که ماه‌ها کشور را در لبه پرتگاه بی‌ثباتی سیاسی قرار داد مرکل بعد از ٥ ماه مذاکره و رایزنی با چپ‌های میانه‌رو، عاقبت آنها را راضی کرد که برای سومین بار با او وارد ائتلافی فراگیر شوند، اما حالا که چپ‌ها راضی شده‌اند، سر و صدا از دست راست مرکل شروع شده است، جایی که نزدیک‌ترین متحدان سنتی صدر اعظم، اتحادیه سوسیال مسیحی ایالت باواریا، ندای جدایی سر داده‌ و حاضر نیست سیاست‌های مهاجرتی مرکل را بپذیرد. مرکل در برابر نافرمانی وزیر کشورش از اتحادیه سوسیال مسیحی ایالت باواریا دو راه بیشتر ندارد، یا مجبور است در اقدامی غیرقابل دفاع از شعارهای انتخاباتی و سیاست‌های ١٢ سال گذشته‌اش کوتاه بیاید یا اینکه وزیر کشور را اخراج کند.


اتحاد ٧٠ ساله در کما

راه‌حل اخراج وزیر کشور، ممکن است به سقوط مرکل منجر شود، چرا که خروج سوسیال مسیحی‌ها از ائتلاف پارلمانی باعث از دست رفتن اکثریت شکننده دولت حاکم می‌شود. قرار است یکشنبه اعضای اتحادیه سوسیال مسیحی گرد هم بیایند تا در مورد سیاست‌های رهبر این حزب و وزیر کشور آلمان، هورست سیهوفر تصمیم‌گیری کنند، اگر وزیر کشور بر خلاف نظر صدراعظم آلمان تصمیم بگیرد تا سیاست بستن مرزها روی پناه‌جویان را اجرایی کند، آنگاه راهی جز اخراج او از سوی مرکل باقی نمی‌ماند؛ مساله‌ای که به قیمت از دست رفتن اکثریت پارلمانی دولت تمام خواهد شد. ائتلاف ٧٠ ساله میان اتحادیه دموکرات‌مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی باواریا، در کنار آینده دولت صدراعظم قدرتمند آلمان در طول یک هفته سرنوشت‌ساز پیش رو، به مویی بند است.

شکست مذاکرات مهاجرتی

ایالت باواریای آلمان دروازه ورودی اغلب پناه‌جویانی است که از جنوب اروپا وارد خاک قاره سبز می‌شوند. سیاست درهای باز دولت مرکل در سال‌های ٢٠١٥ و ٢٠١٦ که مسیر را برای ورود یک میلیون پناه‌جوی خارجی به آلمان باز کرد، باعث بیشترین نارضایتی‌ها در میان باواریایی‌ها شد. این زخم کهنه، حالا بار دیگر با احیای بحث پناه‌جویان سر باز کرده و دولت آلمان را در آستانه شکافی عمیق قرار داده است. آنگلا مرکل تلاش می‌کند تا با مذاکره راه‌حلی برای این موضوع پیدا کند. اتحادیه سوسیال‌مسیحی، ابتدا فرصتی کوتاه به مرکل داده‌بود تا در نشست اضطراری سران اتحادیه اروپا، راه‌حلی برای کاهش فشار پناه‌جویان بر روی آلمان پیدا کند، اما مذاکرات مرکل با همتاهای اروپایی‌اش جواب نداد و او نتوانست ٢٧ کشور دیگر را راضی کند که به یک توافق جامع برای توزیع منصفانه پناه‌جویان در کشورهای عضو اتحادیه تن بدهند. مجارستان، لهستان، اسلواکی و چک که از زمان آغاز بحران پناه‌جویان اروپا، به بهانه وحشت از اقدامات تروریستی مرزهای خود را روی پناه‌جویان بسته‌اند، نشست‌های مقدماتی اتحادیه برای این اجلاس اضطراری را تحریم کرده‌بودند و زیر بار هیچ توافقی که آنها را به پذیرش پناه‌جو متعهد کند، نمی‌روند. مرکل بعد از این نشست اعلام کرد که تلاش می‌کند به جای یک توافق جامع، به صورت تک تک با کشورهای دیگر اروپایی مذاکره کند تا توافق‌های دوجانبه‌ای برای اسکان پناه‌جویان به دست بیاورد. اما صبر و حوصله متحدان سنتی مرکل رو به اتمام است. باواریایی‌ها اقدامی فوری می‌خواهند و فشار را بر مرکل افزایش داده‌اند. سه‌شنبه شب مقام‌های اتحادیه سوسیال مسیحی برای مذاکره با صدر اعظم، بعد از چهار ساعت رایزنی به نتیجه‌ای نرسید تا آینده ائتلاف این کشور بیش از گذشته مبهم شود. هورست سیهوفر، وزیر کشور و رهبر اتحادیه محافظه‌کار سوسیال مسیحی باواریا، شرط ادامه کار در دولت و استمرار ائتلاف با مرکل را اتخاذ سیاست استرداد پناه‌جویانی قرار داده است که در کشورهای دیگر اروپایی به عنوان پناهنده پذیرفته‌شده‌اند، اما برای زندگی در آلمان به صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند.