فرهیختگان/ متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این روزها شوی تبلیغاتی جدیدی به راه انداخته است، یک‌بار لیوان آب در دست می‌گیرد و از بحران آب ایران سخن می‌گوید و پیشنهاد می‌کند تا در زمینه مدیریت آب به ایران کمک کند و سه‌شنبه هم توپ فوتبال به دست در مقابل دوربین حاضر شد و سعی کرد به بهانه حضور غیورانه تیم ملی در جام جهانی، خودش را حامی مردم ایران نشان دهد و به زور در شادی‌شان شریک شود. اوج خلاقیت نتانیاهو در این پیام این بوده است که در صحنه‌هایی روپایی هم می‌زند و ادعا می‌کند زمانی فوتبال بازی می‌کرده و می‌داند جلوی گلزنی کریستیانو رونالدو را نمی‌شود به‌راحتی گرفت، اشاره‌ای به دفع ضربه پنالتی رونالدو در بازی ایران و پرتغال که به‌شدت مورد تحسین و افتخار ایرانی‌ها قرار گرفته است. رژیم صهیونیستی مدت‌هاست تقلا دارد چهره منفور خود نزد افکار عمومی ایران را اصلاح کند، این رویکرد جدید هم بخشی از سیاستی است که تاکنون ناکام مانده و حالا با رنگ و لعاب جدیدتر، با تمرکز بر موضوعات اجتماعی و دغدغه‌های ایرانی‌ها اجرا می‌شود.

پشت پرده ویدئوهای جنجال برانگیز

این ویدئوها سعی دارند به‌طور هدفمندی وارد مسائل اجتماعی ایران ‌شوند و سناریوی آن با واکاوی ابعاد این مسائل و با ادبیاتی که بتواند بر مخاطب ایرانی تاثیر بگذارد، تدوین می‌شود. یکی از کسانی که نقش مهمی در تهیه پیام‌های ویدئویی نتانیاهو داشته، دیوید کیز سخنگوی او است. او در گفت‌وگو با رسانه‌های صهیونیستی افشا کرده که تل‌آویو از انتشار این ویدئوها چندین هدف را دنبال می‌کند؛ هدف اصلی برقراری ارتباط مستقیم با مردم ایران است.

تفسیر اسرائیلی‌ها از واکنش مردم ایران

اسرائیلی‌ها به‌شدت به بررسی ابعاد تاثیرگذاری پیام‌های نتانیاهو می‌پردازند و امیدوارند که این پیام‌ها بتواند با جامعه ایران ارتباط برقرار کند. برای مثال، «جروزالم پست» در تحلیل واکنش‌های مردم ایران به پیام ویدئویی نتانیاهو درباره بحران آب نوشت: «این ویدئو به‌طور گسترده در رسانه‌های ایران منتشر شد. کاربران اینترنتی هزاران پاسخ نسبت به این ویدئو ارسال کرده بودند. برخی خواستار نابودی اسرائیل شدند، تعدادی از کاربران این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا اسرائیل به دنبال حل بحران آب ایران است، در حالی که مردم فلسطین در غزه از بی‌آبی رنج می‌برند. همچنین کارشناسان اسرائیلی معترفند که میزان بازدید این ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی به معنای تاثیر‌گذاری بر مخاطب ایرانی و تحقق هدف اصلی که تطهیر چهره اسرائیل باشد، نیست.» راز زیمت، عضو پژوهشی در موسسه مطالعات امنیت ملی تل‌آویو می‌گوید: «نتانیاهو تلاش می‌کند بین مردم ایران و رژیم ایران تمایز قائل شود... زمانی که اسرائیل با پیام‌های مثبت ایرانی‌ها را خطاب قرار دهد، ممکن است افرادی وجود داشته باشند که با نگرش مثبت نسبت به این قضیه برخورد کنند، اما بخش بزرگی از مردم ایران خود نتانیاهو را مسئول اصلی تحریم‌های بین‌المللی علیه خود می‌دانند.» او می‌گوید: «این تصور در بین مردم وجود دارد که نتانیاهو در طول چند سال گذشته به دنبال اعمال فشار روی آنها بوده است. به همین خاطر بسیاری از آنها پیشنهاد نتانیاهو برای کمک به ایرانی‌ها را زیر سوال می‌برند.» زیمت معتقد است به‌راحتی نمی‌توان سطح اثرگذاری این ویدئوها را تفسیر کرد. به گفته وی ممکن است بیشتر بازدیدها، نقدها و اظهارنظرات در واکنش به این ویدئو متعلق به ایرانی‌های مقیم خارج باشد.

اهمیت واکنش مقامات ایران برای اسرائیل

ویدئوی پیشین نخست‌وزیر اسرائیل که همسرش این روزها به خاطر فساد مالی تحت پیگرد قضایی قرار دارد و در داخل سرزمین‌های اشغالی، روزبه‌روز منفورتر می‌شود، موجی از واکنش‌ها در داخل ایران را در‌بر‌داشت. بسیاری از مقامات رسمی این اقدام را محکوم کردند. عضو پژوهشی در موسسه مطالعات امنیت ملی تل‌آویو هم با بیان اینکه اسرائیل باید به دنبال تغییر دیدگاه شهروندان ایرانی باشد، می‌گوید: راهی برای سنجش میزان تاثیر این ویدئوها وجود ندارد، فقط زمانی که این پیام‌ها باعث به راه افتادن بحث در داخل کشور ایران و در سطوح عالی مقامات می‌شوند، می‌توان ادعا کرد که اسرائیل به هدف خود دست پیدا کرده‌ که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

چه کسانی پیام نتانیاهو را مدیریت می‌کنند؟

سوال مهم شاید این است که چه‌کسی این پیام‌ها را تدوین می‌کند؟ برای پاسخ به این سوال باید به گذشته بازگشت. یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل سال 2014 به رویترز گفت: «ما باید همه‌چیز را درباره ایران بدانیم. از نظریه‌های دفاعی و نظامی گرفته تا کد‌ها و اصطلاحات عامیانه.» در آن روزها، سربازان سرویس اطلاعاتی اسرائیل مشغول یادگیری زبان فارسی بودند و سربازان متولد ایران هم با شرکت در دوره‌های هفت ماهه، علاوه‌بر آموزش زبان، ترانه‌های فارسی و فولکلور مطابق با فرهنگ عامه ایران را آموزش می‌دیدند.

آگهی موساد برای جذب جاسوس

چند سال پیش، موساد به‌طور علنی آگهی کوچک به زبان‌های فارسی و عبری منتشر کرده و از آنچه که «نیاز به جاسوسان» نامیده، خبر داد. این سازمان جاسوسی خواهان آن شده بود ایرانی‌زادگان و کسانی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند، برای دادن آزمون‌های اولیه به این آگهی سازمان موساد پاسخ دهند و در‌صورتی که لازم باشد، عوامل این سازمان با آنها در تماس خواهند بود. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشت: «به‌جز سازمان جاسوسی موساد، ارتش اسرائیل نیز برای کادر خود که مسلط به زبان فارسی باشند با کمبود روبه‌رو است و اکنون مدتی است که تلاش‌های ارتش برای برخوردار شدن از همکاری با کسانی که به فارسی تسلط دارند، دیگر علنی و از حالت محرمانه خارج شده است.» با وجود چنین تلاش آشکاری برای جذب جاسوس، جای تعجب نیست که رژیم صهیونیستی این روزها بر مسائل اجتماعی ایران تمرکز کند و با خطاب قرار دادن دغدغه‌های روزمره مردم، سعی کند چهره خود را تطهیر کند، اقدامی که با توجه به دشمنی‌های دیرینه این رژیم علیه مردم ایران، بعید است به‌ثمر بنشیند.