ورزش 3/ گلر شماره یک تیم ملی با مهار پنالتی کریس رونالدو در جام جهانی تاریخساز و البته سوژه شماره یک رسانه‌ها شده است.

وقتی پیش از جام جهانی کلیپی کمتر از 10 ثانیه از او منتشر شد که برای ستاره پرتغالی رئال مادرید کری می‌خواند همه به او حمله کردند. اتفاقات رقم خورده پیش از جام جهانی و نمایش او نیز موجب شده بود تا همه با نگرانی بزرگی به خط دروازه ایران نگاه کنند. شاید کمترین آوراژ گل خورده متصور برای علیرضا بیرانوند در سه بازی از سوی کارشناسان بین 6-5 گل بود اما نمایش خیره کننده او در رقابت با ستاره‌های هجومی مراکش، اسپانیا و پرتغال در نهایت با مهار پنالتی کریس رونالدو همه چیز را برای او خاطره انگیز کرد. علیرضا بیرانوند را می‌توان ستاره شماره یک تیم ملی در جام جهانی نامید و او اکنون در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص مسائل مختلف این جام صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.
سه دیدار خاطره انگیز در جام جهانی داشتی. تصور این عملکرد را داشتی؟
وقتی بازی‌های باشگاهی تمام شد همان موقع گفتم که پرسپولیس برای من در اینجا تمام شده و اکنون تمام تمرکز و تلاشم را برای موفقیت تیم ملی خواهم گذاشت. فضای مجازی را هم بوسیدم و گذاشتم کنار تنها به تمرین و تمرین فکر می کردم. باور کنید حتی کمترین وقت را برای پسرانم و خانواده‌ام می‌گذاشتم و اینجا باید از آنها بابت این یک ماه عذرخواهی کنم. خوشحالم که مردم از عملکردم راضی هستند و صادقانه بگویم که خودم هم چنین عملکردی را در جام جهانی دنبال می‌کردم و برای رسیدن به چیزی که مردم و هواداران تیم ملی را راضی نگه دارد تلاش می‌کردم.
نقطه اوج درخشش تو را باید در دیدار مقابل پرتغال بدانیم. قبل از جام جهانی هم این تیم و ستاره‌اش را هدف قرار داده بودی.
ببینید ما به معنای واقعی یک تیم بودیم و هیچ کدام از ما موفق نمی‌شدیم اگر هر 11 نفر یک هدف را دنبال نمی‌کردیم. من خودم را موفق نمی‌دانم و این تیم ملی بود که موفق بود. باید به همه‌ی بازیکنان خسته نباشید بگویم. خودمان را پیش مردم شرمنده می‌دانیم و شاید می‌توانستیم با کمی تلاش بیشتر حتی به مرحله بعدی هم برسیم. اما واقعا مطمئن باشید این بچه‌ها جنگیدند و تلاش کردند و هیچ کدام یک درصد هم نایی برای خود بعد از هر بازی نگذاشتند. خوشحالم که سربلند هستیم که تمام توان‌مان را به کار بردیم و ناراحتم از اینکه حیف شد و می‌توانستیم صعود کنیم. افتخار می‌کنم که مردم به من لطف دارند و اینکه برای تیم ملی مفید بودم و افتخار شاگردی یک مرد و مربی بزرگ را نیز داشتم.
کی روش را چقدر در این موفقیت سهیم می‌دانی؟
اینکه ردپای او را در موفقیت تیم ملی نادیده بگیریم یک اتفاق احمقانه است. باید قدر کی روش را بدانیم. ما از نزدیک می‌بینیم که او چقدر برای تیم ملی تلاش کرد و جنگید. کی‌روش به خاطر ایران جواب توهین‌های رسانه‌های پرتغالی را هم داد و باید به ایشان افتخار کرد که تیم ملی ایران را به گونه‌ای آماده کرد که تیم‌های قدر دنیا که قهرمانی اروپا و جهان را در کارنامه دارند سخت‌ترین کار ممکن را برابر ما داشتند.
تو پیش از جام جهانی برای رونالدو کری خواندی. در آن صحنه که پنالتی اتفاق افتاد چه حسی داشتی و آیا اصلا درباره ضربات او و عملکردش مطالعه داشتی یا اینکه فقط روی حس خودت به آن سمت شیرجه رفتی؟
بگذارید از اینجا بگویم که ما در دقایق پایانی مراکش را بردیم و مراکش هم تا ثانیه‌های پایانی از اسپانیا پیش بود. اسپانیایی که 11 فوق ستاره از تیم‌های مطرح دنیا در اختیار دارد. ما مقابل مراکش خوب ایستادگی کردیم و برابر اسپانیا هم شایسته شکست نبودیم. در مورد رونالدو هم باید بگویم که او پرتغال را تا به اینجا بالا آورد. او یک فوق ستاره است و کری من هم جنبه فان داشت و خودم می‌دانستم نه من که کل تیم ایران کار سختی مقابل او خواهیم داشت. اما بعد از آن کری شرایط به شکلی پیش رفت که همه به من حمله کردند. من از هر جوکی که علیه من به عنوان کسی که باید برای تیم ملی می‌جنگید انگیزه گرفتم. شاید نیاز به روحیه داشتم اما این روحیه را فقط دوستانم به من می‌دادند. سعی کردم به شکلی عمل کنم که کسی مرا بعد از آن متهم نکند. روی رونالدو کاملا تمرکز کردم و تمام حرکات او را بارها مشاهده کردم. فقط به این فکر می‌کردم که حرفم را عملی کنم و باعث سربلندی مردم شوم.
احساس می کردم همچین اتفاقی برایم می افتد. خدا خیلی دوستم دارد و این را بارها دیده ام. اینکه یک روز برابر رونالدو و تک به تک قرار گیرم شاید تنها در رویاهایم بود اما همیشه گفتم و می‌گویم که خدا دوستم دارد. وقتی روبروی او قرار گرفتم با قدرت هشتاد میلیون ایرانی به چشمانش نگاه می‌کردم و هیچ ترسی واقعا نداشتم. مطمئن بودم که خدا اینجا هم دستم را خواهد گرفت و سربلند می‌شوم. امیدوارم باز هم بتوانم سربازی مطمئن برای ملتم باشم و سال‌ها برای موفقیت و سربلندی کشورم تلاش کنم.
اما پیش از جام جهانی چنین اعتمادی به تو وجود نداشت.
خب الان وقت این نیست که بخواهم درباره گذشته حرف بزنم. من صادق هستم و هیچ وقت اینطور نبوده که بخواهم از روی عمد دل کسی را بشکنم یا حرفی بزنم که علیه کسی باشد. مردم هم همیشه دوستم داشتند و این را از حس مثبتی که در مدت جام جهانی از آنها گرفتم به خوبی لمس کردم. این حس مثبت به من کمک کرد تا تلاش کنم بهترین عملکرد را داشته باشم. آن طنزها و جوک‌ها برای شوخی بود و هیچ وقت از دست کسی ناراحت نشدم و تمام آنها را خواندم و از حفظ هم هستم! جوک‌هایی که به من انگیزه داد تا بهتر باشم و عملکرد خوبی داشته باشم.
یکی از اتفاقات تلخ بازی آخر ما اما مربوط به صحنه درگیری‌ات با سعید عزت اللهی بود. یک جورایی کام همه را تلخ کرد.
نه اصلا اینطور نیست. شاید زیاده روی کردیم اما به قول دوستان آن اتفاق هم یک شوک بود که باید داده می‌شد و شوک مفیدی هم برای خودم و تیم بود. اصلا بحث درگیری در میان نبود و همانطور که گفتم ما یک تیم فوق العاده بودیم که همه نسبت به هم حس برادری داشتیم و هیچ کس به فکر خودش نبود و اگر جایی هم کمبود وجود داشت دیگران به بهترین شکل تلاش می کردند تا آن را هم بپوشانند.
بیرانوند اکنون که تیم ملی به کار خود پایان داده چه تصمیمی برای آینده دارد؟ گفته می‌شود چند پیشنهاد خوب برای حضور در فوتبال اروپا داری.
الان بهترین تصمیمی که می‌توانم بگیرم این است که در کنار خانواده‌ام باشم. دلم برای آنها لک زده بود و می‌خواهم ساعت‌ها و روزها در کنار آنها بدون توجه به فوتبال باشم. خدا را شکر می‌کنم که عملکرد در جام جهانی مورد توجه قرار گرفت. هنوز هیچ پیشنهاد رسمی وجود ندارد و من هم با پرسپولیس با افتخار قرارداد دارم و خوشحالم عضوی از این خانواده هستم. اگر پیشنهاد مناسبی باشد بعدا باید درباره آن صحبت کرد. من همیشه گفته‌ام دوست دارم از پرسپولیس به تیم اروپایی مطرحی بروم و همانند بزرگان این باشگاه افتخارآفرین باشم. شاید روزی که با شما درباره حضور در لیورپول و ... صحبت کردم همه خندیدند و دستم انداختند اما من واقعا آرزوهای بزرگی دارم و هیچ وقت برای رسیدن به آنها از تلاشم کم نخواهم کرد. اکنون اما وقت استراحت است و بعدا درباره فوتبال و مسائل مربوط به آن فکر و بحث خواهیم کرد.