آخرین خبر/ برای توصیف تیمی که قهرمان آفریقا را برد،

قهرمان اروپا را به ستوه آورد و در برابر قهرمان جهان به شکلی مقاومت کرد که تمجید تمام دنیا را به دنبال داشت، پیدا کردن واژه مناسب کار بسیار سختی است. غرورآفرین، تاریخ‌ساز، باعث افتخار و خیلی دیگر از واژه‌های این‌چنینی نتوانستند آن‌طور که باید و شاید آن‌چه عملا در مستطیل سبز روسیه توسط ایران رقم خورد را به تصویر بکشند. هرچند‌ شاگردان کی‌روش در عین شایستگی از جام‌جهانی 2018 روسیه حذف شدند اما جهانیان را وادار کردند تا با تک‌ جمله‌های تاثیرگذار، این روزهای تاریخی را به یادماندنی کنند. اما رمز موفقیت تیم ملی ایران در بیست‌و یکمین جام چه بود؟ اندیشه‌های ناب کی‌روش؟ تکنیک و تعصب بازیکنانی ایرانی، تاثیرات محیطی یا مسائل دیگر؟ چه عاملی باعث شد ملی‌پوشان ایران علی‌رغم آن‌که در گروه مرگ قرار داشتند، برای اولین بار با کسب 4 امتیاز در روسیه، بهترین عملکرد را در تمام ادوار حضورشان در جام‌های جهانی به ثبت برسانند و شگفتی‌ساز شوند. ناصر ابراهیمی مربی اسبق تیم ملی و کارشناس فوتبال از جمله افرادی است که معتقد است گروه ایران در جام‌جهانی 2018 نه تنها گروه مرگ نبوده بلکه حتی گروه سخت‌تری هم نسبت به دیگر ادوار حضور ایران در این تورنمنت نبوده. او به خراسان می‌گوید: «در تمام سال‌هایی که تیم ملی ایران موفق به حضور در جام‌جهانی شد، عملکرد بسیار خوبی داشتیم. چه قبل از انقلاب، چه در زمان جنگ و چه پس از آن. در تمام ادوار ایران در گروه‌های سختی قرار گرفت و همه برای موفقیت تیم ملی زحمت کشیدند. پس فکر نکنیم که فقط تیم ملی ایران در این دوره، گروه سختی داشته. اکنون هم عملکرد تیم ملی مشابه قبل است، منتها چون درحال حاضر مردم سرگرمی ندارند، توجه بیشتری به فوتبال دارند.‌» البته ابراهیمی از عملکرد خوب کی‌روش هم غافل نمی‌شود: «کارلوس کی‌روش در زمره مربیان بسیار خوب دنیاست و تیم ملی هم عملکرد بسیار خوبی داشت. اما این‌که می‌گویند گروه ایران گروه سختی بوده، درست نیست. ما در گذشته هم گروه‌های سختی در جام‌جهانی داشتیم. گروه ایران در جام‌جهانی 2018 از نظر من گروه بسیار خوبی بود. ضمن این‌که فوتبال اروپا نسبت به قبل به کلی افت کرده. دیگر اسپانیا، آن اسپانیای گذشته نیست. پرتغال هم همین‌طور. این درحالی است که طی سال‌های اخیر فوتبال آفریقا و آسیا در مسیر پیشرفت قرار گرفتند و به همین خاطر هم بود که شاهد بازی‌های خوبی در جام جهانی بودیم.‌»
غلامحسین پیروانی سرمربی سابق تیم ملی امید و فجرسپاسی شیراز اما در تشریح علت موفقیت ایران در روسیه به نکات ارزشمندی اشاره می‌کند: «همدلی، صمیمیت، تعصب و غیرت بازیکنان از یک طرف، درایت کی‌روش، حمایت همه‌جانبه هواداران، خبرنگاران و مسئولان از طرف دیگر باعث شد تیم ملی عملکرد خوبی در جام‌جهانی 2018 روسیه داشته باشد. این را هم بگویم که حربه اصلی تیم ملی در این دوره از جام‌جهانی، دفاع کردن بود. البته کسی نمی‌تواند از این شیوه ایرادی بگیرد. چراکه خوب دفاع کردن هم به نوبه خود یک تاکتیک است که باید به آن احترام گذاشت. ضمن این‌که ضد‌حمله هم در دستور کار ایران بود و باعث شد بازی‌های خوبی به نمایش بگذاریم.‌» او اما برخلاف ابراهیمی، گروه B را گروه سختی برای ایران قلمداد می‌کند: «با توجه به این‌که در گروه سختی قرار داشتیم اما تیم ملی تا همین‌جا هم که آمد، نتایج خوبی گرفت و موفق شد تیم سوم گروه شود. هرچند که اگر دقت عمل بیشتری داشتیم، می‌توانستیم از مرحله گروهی صعود کنیم. اما در‌کل عملکرد تیم ملی قابل قبول بود. درست است که تیم ملی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود نکرد اما سربلند بودیم.‌»
بیژن طاهری، مربی استقلال و دستیار شفر حضور 7 ساله کی‌روش در ایران را یکی از عوامل موفقیت ایران عنوان می‌کند و بگوید: «7 سالی هست که کی‌روش در راس تیم ملی ایران قرار دارد. طی این مدت بازیکنان زیادی به تیم ملی دعوت شدند و این مدت زمان مناسبی بود که کی‌روش از تک‌تک بازیکنان ایران شناخت کافی پیدا کند. این مسئله یکی از عوامل موفقیت تیم ملی ایران بود. در جام‌جهانی 2018 شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که تیم ملی عملکردی به این خوبی داشته باشد. اما درخشش ایران در جام جهانی باعث شد که حتی بعد از حذف تیم ملی کشورمان از جام جهانی مردم به خاطر بازی خوب ملی‌پوشان به خیابان‌ها بیایند. به نظر من در این موفقیت کی‌روش در‌کنار مربیان ایرانی نقش بسیار زیادی داشت. نباید فراموش کنیم که مربیان ایرانی هم زحمات بسیار زیادی کشیدند و بازیکنان ملی‌پوش را آماده نگه داشتند تا آن‌ها بتوانند در روسیه عملکرد خوبی داشته باشند. در‌واقع در رقم خوردن این موفقیت، همه نقش داشتند و با این تیم ملی فکر می‌کنم بتوانیم بعد از‌40‌ سال قهرمان جام ملت‌های آسیا شویم.‌»