خراسان/  مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان با بیان این که اروپایی ها قول داده اند بسته ای از راه حل های عملی را برای تامین خواسته های برجامی ایران ارائه دهند ، اعلام کرد: منتظریم طرف‌های باقی مانده در برجام تا آخر ماه میلادی جاری (7 روز دیگر) این بسته را تحویل جمهوری اسلامی ایران دهند.

 وی در عین حال گفت: ما و دیگر اعضای برجام در تلاش هستیم که اگر بشود برجام به مسیر خود ادامه دهد و اگر نشد به وضعیت قبل برجام و حتی فراتر از آن برمی‌گردیم. به گزارش خراسان، سیدعباس عراقچی که عصر دیروز در نهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغال زای کشور سخن می گفت، افزود: هم اکنون اروپایی‌ها به کمک روسیه و چین در تلاش هستند که این بسته پیشنهادی را به نحوی تهیه کنند که ایران بتواند به فروش نفت خود، دریافت پول نفت، تبادلات بانکی، حمل و نقل، بیمه و ... ادامه دهد. وی تاکید کرد : اگر تحریم های آمریکا برگردد و اروپا نیز نتواند کاری انجام دهد طبیعی است ایران تصمیم می گیرد و قدم های بعدی را بر اساس منابع ملی کشور مبنی بر حفظ یا خروج از برجام بر می دارد. وی تصریح کرد: ما بر اساس منافع ملی کشور تصمیم می گیریم در برجام بمانیم یا از آن خارج شویم. ما برای هر شرایط و سناریویی از آمادگی لازم برخوردار هستیم و رئیس جمهور دستورات لازم را به دستگاه‌های اقتصادی و دیگر دستگاه‌های مسئول داده‌اند، ما با برجام یا بدون برجام به مسیر پرعزت خود ادامه می‌دهیم و حیات جمهوری اسلامی وابسته به برجام نیست.این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: کشورهای اروپایی از ایران درخواست کردند که در برجام بماند و ایران نیز به آن‌ها پاسخ داد که اگر آن‌ها بتوانند منافع ایران در برجام را تامین کنند ما می‌توانیم بحث ماندن در برجام را بررسی کنیم. ما در همین زمینه چند هفته به دیگر اعضای برجام فرصت دادیم که سازوکاری را تهیه کنند که منافع ایران در برجام را تامین کنند و اگر آن‌ها نتوانند این کار را کنند ما تصمیم دیگری می‌گیریم.وی خاطرنشان کرد: هم اکنون چند هفته است که به صورت فشرده مذاکراتی را با طرف‌های اروپایی، چین و روسیه داریم و این مذاکرات هر روز در حال انجام است. ما به صراحت به آن‌ها اعلام کردیم که ایران هنوز تصمیم نگرفته که در برجام می‌ماند یا نه.
اگر یک مقام دست چندم آمریکایی می‌گفت برجام به نفع ماست، برخی از رسانه‌ها آن را تیتر می‌کردند
عراقچی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چرا آمریکا از برجام خارج شد، به اظهارات ترامپ رئیس جمهور این کشور در ارتباط با این توافق بین‌المللی اشاره کرد و گفت: ترامپ بارها گفت برجام بدترین توافقی است که آمریکا امضا کرده است. وی از این توافق به عنوان توافقی فاجعه‌بار یاد کرد و گفت این توافق شرم‌آورترین توافق در تاریخ آمریکاست. اظهاراتی را ترامپ درباره این توافق مطرح کرد که در داخل بر روی آن چندان مانور داده نشد در حالی که اگر یک مقام دست چندم آمریکایی می‌گفت برجام به نفع ماست، برخی از رسانه‌ها آن را تیتر می‌کردند. به درستی برای مردم این سخنان که درباره برجام از سوی این مقام آمریکایی مطرح شد، باز و تحلیل نشد. ما هرچه جلوتر می‌رویم مشخص می‌شود که برجام چه منافعی برای ایران داشته است. در طول دو سال گذشته اتهامات زیادی از سوی برخی درباره برجام مطرح شد که اکنون با گذشت زمان مشخص می‌شود که این اتهامات نادرست بوده است.عراقچی ادامه داد: می‌گفتند هیچ کس برای سرمایه‌گذاری به ایران نیامده است و در همین چارچوب به صحبت دکتر سیف اشاره می‌کردند. صحبتی که دکتر سیف در سال 95 و حدود 3 ماه بعد از برجام در آمریکا و برای مخاطبان آمریکایی زده بود. حال کسانی که پیش از این چنین ادعایی را مطرح می‌کردند هر روز فهرستی را منتشر می‌کنند که فلان شرکت خارجی که به ایران آمده بود، در حال خروج از ایران است.

وی با اشاره به برخی دیگر از گشایش‌هایی که در کشور طی توافق هسته‌ای رخ داد تصریح کرد: با برجام این گشایش‌ها رخ داد ولی هیچ یک از سیاست‌های ایران عوض نشد. سیاست‌های منطقه‌ای ایران ادامه پیدا کرد. مقابله ایران با نظام سلطه و رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد و ایران با اقتدار مسیر خود را طی کرد و سیاست‌های دشمنان خود را در منطقه به هم زد. در همین چارچوب رقبای ایران احساس شکست کردند و بر اساس این احساس سیاست‌های خصمانه‌تری را علیه ایران در نظر گرفتند. همه این اتفاقات مثبت آمریکا را به جایی رساند که ترجیح داد از برجام خارج شود چرا که ماندن در برجام به نفعش نبود.عراقچی تصریح کرد: من نمی‌فهمم که چرا برخی از بازگشت تحریم‌ها لذت می‌برند. برخی کاسبان تحریم اند که آن‌ها سر جای خود هستند برخی نیز کاسب سیاسی هستند و کیف می‌کنند که تحریم‌های آمریکا برگردد.
شباهت رفتار آمریکا و فوتبال
معاون سیاسی وزیر خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که ما باید حواسمان باشد که در زمینه خواسته‌های دشمن و تله آن‌ها با بیان برخی اظهار نظرها حرکت نکنیم ادامه داد: اگر بازیکنان فوتبال ما در مقابل پرتغال بازی خوبی داشته باشند و بتوانند مقابله کنند و این تیم را تحت فشار قرار دهند و گل بزنند و بر اثر این مقاومت و رفتار در نیمه دوم، پرتغال از ادامه بازی صرف نظر کند آیا این موضوع تقصیر ماست؟ در برجام نیز همین اتفاق افتاد. ما برجام را طوری تنظیم کردیم که آمریکا نتواند هیچ اقدام حقوقی علیه ایران کند و در همین چارچوب در نیمه دوم گفت ما نیستیم و از آن خارج می‌شویم این نشانه توانمندی ماست.

مذاکره کننده ارشد کشورمان با اشاره به مذاکرات کنونی ایران با طرف‌های اروپایی درباره موضوع برجام گفت: نه می‌توانیم این مذاکرات را ناامید کننده بدانیم ونه می‌توانیم به آن‌ها امید داشته باشیم. آن‌ها پیشنهاداتی را مطرح کردند. البته در برابر این پیشنهادات موانعی وجود دارد و بعید نیست به زودی با آن‌ها به چارچوبی برسیم و همچنین ممکن است به چارچوبی نیز نرسیم. اکنون یک بحث و ایده‌ای وجود دارد و آن کار کردن با بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی است. اروپایی‌ها نیز بر روی این موضوع در حال کار کردن هستند و من فکر می‌کنم که لازم است اقتصاد کشور ما به سمت همکاری با چنین بنگاه‌هایی حرکت کند زیرا این بنگاه ها ارتباط چندانی با آمریکا ندارند و اشتغال زایی زیادی نیز ایجاد می کنند.
شدت گرفتن دیدارها و مواضع دیپلماتیک
همچنین صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که به منظور شرکت در نشست اسلو فروم و به دعوت مقامات نروژ به این کشور سفر کرد، در آخرین برنامه این سفر، در نشست موسسه مطالعاتی امور بین‌الملل نروژ گفت: چنان چه اهداف مد نظر ایران از برجام حاصل نشود، امکان حفظ آن ناممکن است و باقی ماندن تحریم‌ها و حفظ همزمان توافق شدنی نیست. موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل با سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند دیدار و با وی درباره لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرد. هند در روزهای گذشته اعلام کرده که به رغم تحریم ها پروژه بندر چابهار را به پایان می‌رساند. همچنین سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گو با ایبنا ضمن اشاره به برخی اولویت های مذاکره برای تعیین تکلیف آینده برجام، افزود: در فضای موجود سناریوهای مختلفی تنظیم شده تا متناسب با هر شرایطی، اقتصاد با کمترین نوسان مواجه شود و فضای مناسب برای فعالیت های اقتصادی کشور مهیا باشد. 

ظریف خبرداد: دیدار وزرای خارجه ایران و 1+4 احتمالا پس از ارائه بسته اروپایی ها
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره برگزاری دیدار میان وزرای خارجه ایران و کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه گفت : این نشست در دستور کار قرار دارد و در حال برنامه ریزی آن هستیم و احتمالا بعد از ارائه بسته راهکارهای عملی اروپا به ایران برای حفظ برجام، برگزار خواهد شد.