اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست


علی کربلایی| وضعیت بدنی بازیکنان ایران در جام‌جهانی همه را متعجب کرده. بازیکنان ما پا به ‌پای ستاره‌های اروپایی می‌دوند. این سطح از آمادگی تا به امروز در تیم ملی ایران دیده نشده بود. در هر دو بازی ایران در جام جهانی، سه بازیکنی که بیشترین دوندگی را داشتند از جمع یازده مرد ابتدایی ترکیب ما بودند. به همین دلیل سراغ عماد مهاجری، از بدنسازان نسل جدید فوتبال ایران، رفتیم تا درباره شرایط جسمانی تیم ملی ایران با وی مصاحبه کنیم. او چند سالی در تیم پدیده کار کرده و به دلیل شرایط شغلی چند باری در تمرینات ریکاوری کی‌روش حضور داشته است.

آقای مهاجری آمادگی بدنی تیم ملی تا امروز چطور بوده؟

بگذارید با نگاهی به گذشته وارد بحث آمادگی تیم ملی شویم. امروز می‌بینید ایران پایاپای بهترین تیم‌های جهان درجام جهانی بازی می‌کند. این موضوع به برنامه‌ریزی آقای کی‌روش برمی‌گردد. برنامه‌ریزی دقیقی که بعد از پایان جام جهانی قبلی صورت گرفت. بعد از بازی بوسنی کی‌روش متوجه شد برای اینکه بازیکنانش را برای سه بازی سخت آماده کند، نیاز به اردوهای تمرینی خیلی بیشتری دارد. یکی دیگر از گزینه‌های کی‌روش هم این بود که بازیکنان را ترغیب کند به تیم‌های اروپایی بروند؛ حتی تیم‌های معمولی خارجی. این اتفاق باعث می‌شود آنها با به‌روزترین امکانات تمرین کنند و مربیانی بازیکنان را آماده کنند که دانش روز دارند. اگر یادتان باشد کارلوس کی‌روش بعد از قرعه‌کشی گفت که وریا غفوری بازیکن خیلی خوب و آماده‌ای است، اما متاسفانه در برابر آلبا نمی‌تواند راهی از پیش ببرد. پس هماهنگی‌هایی صورت گرفت تا بازیکنان مد نظر مربی تیم ملی، درروزهای بعد از بازی در خدمت تیم ملی باشند و تمرینات ریکاوری‌شان را انجام بدهند. این فصل بازیکنان بعد از بازی‌ها یک روز تا دو روز و نیم در خدمت کی‌روش بودند و او آنها را نه‌‌تنها از نظر فیزیکی، که از نظر روانی هم آماده می‌کرد. این اتفاق باعث شد تا آمادگی فیزیکی بازیکنان لیگ برتری هم به بازیکنان شاغل در اروپا نزدیک‌تر بشود. می‌بینید که در حال حاضر چهار بازیکن ترکیب فیکس تیم ملی از لیگ برتر هستند و بهترین بازیکنان تیم هم بوده‌اند.

به نظرتان در بازی دوشنبه اتفاقات بازی با بوسنی تکرار می‌شود و بازیکنان ما از نظر فیزیکی تخلیه می‌شوند؟

بعید می‌دانم و مطمئنم دیگر آن اتفاقات تکرار نخواهد شد. دقت بفرمایید که میانگین سنی تیم ملی پایین آمده و مانند چهار سال قبل فقط بازیکنان با‌تجربه در ترکیب تیم نیستند. انتخاب بازیکنان و همچنین برنامه آماده‌سازی بسیار هوشمندانه بوده و در یک دوره طولانی مدت روی روان و بدن بازیکنان کار کرده‌اند. در جام جهانی قبلی بازیکنان از نظر روانی بعد از بازی با آرژانتین تخلیه شدند و به نوعی برخورد می‌کردند که انگار واقعا آن بازی را برده‌اند. اما در این دوره قطعا از این خبرها نخواهد بود. بازیکنان به هیچ‌وجه جلوی اسپانیا اشباع نخواهند شد. حتی برای دور بعد هم از نظر فیزیکی و روانی مشکل خاصی نداریم. توجه بفرمایید که قرار است در طول یازده روز سه بازی در سطح جام جهانی بکنیم و برای خوب بودن در تمام این بازی‌ها نیاز به برنامه‌ای فشرده داشتیم. ریکاوری‌های خوب بازیکنان تیم ملی در کوران مسابقات لیگ برتر امروز نتیجه داده است.

اگر ما واقعا اینقدر از نظر فیزیکی خوب هستیم چرا اینقدر مصدومیت داریم؟

شاید باورتان نشود، اما این مصدومیت‌ها به علت آمادگی بیش از حد بازیکنان است. تعداد استارت‌های بالا و دوندگی شدید آنها را از نظر روانی و بدنی در یک شرایط جدید قرار داده است. بازیکنان با توجه به سابقه ذهنی‌شان وقتی در این شرایط قرار می‌گیرند دچار اسپاسم عضلانی و گرفتگی می‌شوند. در حقیقت به بدن‌شان شوک وارد می‌شود چون زیر یک فشار روانی شدید هستند و بدن‌شان آنقدر آماده است که به راحتی می‌توانند مثل بازیکنان رئال بدوند.

اما چهار سال پیش چنین مصدومیت‌هایی نمی‌دیدیم.

توجه داشته باشید که بازیکنانی مثل جهانبخش و حاج‌صفی در لیگ‌های خودشان هم بازی‌های زیاد و تحت فشاری داشته‌اند و در اروپا و با این شرایط هم بزرگ نشده‌اند. آنها اولین‌بار در زندگی‌شان چنین فشاری را تجربه می‌کنند و طبیعی است که دچار مشکل شوند. جام جهانی یک تورنمنت فرسایشی است و تا انتهای مسابقات مصدومان زیادی خواهیم داشت. اما نکته مهم اینجاست که ما یک ترکیب کامل در اختیار داریم. دیدید که به جای چشمی، مجید حسینی چقدر راحت جای او را پر کرد. حاج‌صفی مصدوم شد و میلاد محمدی خیلی راحت به جایش بازی کرد. باز هم اگر بازیکنی مصدوم شود مشکلی نخواهیم داشت و نیمکت فوق‌العاده تیم ملی می‌تواند جای بازیکنان اصلی را پر کند. شاید حتی با یک بازی چرخشی و بازی دادن به بازیکنان جدید برای بازی مقابل پرتغال در مرحله بعد اصلا دچار مشکل نشویم. می‌بینید و می‌دانید که بازیکنانی مانند ترابی و قدوس داریم. پژمان منتظری هم حتی عالی است.

پس اگر به مرحله بعد صعود کنیم از نظر فیزیکی مشکلی نخواهیم داشت؟

بله حتما؛ گفتم که ٢٣ بازیکن خوب داریم و دلیل این مساله هم تمرینات تخصصی تیم ملی است. من خودم به عنوان بدنساز با آقای دیه‌گو که بدنساز تیم ملی است هماهنگ کردم و با بازیکنان پدیده به تمرین تیم ملی رفتم. این تمرینات از نظر فیزیکی و روانی بازیکنان را مهیای شرایط سخت حضور در جام جهانی می‌کنند و می‌بینید که جواب هم داده است.

تعدادی از مربیان تیم‌های باشگاهی با این روند آماده‌سازی مشکل داشتند.

بله، بالاخره آقای برانکو هم کادر مجربی دارند و امکانات خوبی هم در باشگاه پرسپولیس برای ایشان ایجاد شده است. اما همه باشگاه‌ها این شرایط را نداشتند. دیدید که ایشان هم در نهایت از مواضع‌شان کوتاه آمدند و اعلام کردند که از شرایط بدنی ملی‌پوشان‌شان راضی هستند. تعامل بین مربیان باشگاهی و ملی باعث شد که مشکل خاصی در روند آماده‌سازی نهایی پیش نیاید. به هر حال ما تیمی داریم که شانس بسیار زیادی برای صعود به مرحله بعد دارد و همه مربیان و مردم از این اتفاق خوشحال هستند. ما یک تیم صاحب‌سبک هستیم و این موضوع به فوتبال ما اعتبار می‌بخشد.