اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست


واشنگتن در راستای سیاست بی‌ثبات‌سازی ایران از داخل به دنبال متحدان جدید می‌گردد

سارا معصومی| 
دولت دونالد ترامپ در امریکا به فرصتی برای کشورها و گروه‌های ایران ستیز تبدیل شده است. در حالی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده با خروج از توافق هسته‌ای با ایران شمارش معکوس برای بازگرداندن تحریم‌های ثانویه را آغاز کرده و همزمان به کمک رژیم اسراییل و عربستان سعودی تشدید فشارهای غیرهسته‌ای بر تهران را دنبال می‌کند، اظهارات چهره‌هایی که حلقه نخست دورتادور ترامپ را تشکیل می‌دهند مبنی بر تلاش برای تغییر نظام در ایران، گروه‌های ایرانی مخالف حاکمیت را به تکاپو واداشته است. در حالی که ارتباط چهره‌هایی چون مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت داخلی کابینه ترامپ با گروهک منافقین (مجاهدین خلق) اظهر من الشمس است، برخی گروه‌های کرد مخالف ایران نیز به حلقه تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن ایران پیوسته‌اند.


المانیتور در تازه‌ترین گزارش خود به افشاگری درباره رابطه مصطفی هجری، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران- که تهران آن را گروهی تروریستی می‌شناسد- با واشنگتن پرداخته است. هجری از سال ١٣٨٣ که این عنوان را به خود اختصاص داده با محافظه‌کاران امریکایی ارتباط داشته اما المانیتور در گزارش خود به سفر اخیر وی به واشنگتن و تلاش برای کمک به کاخ سفید به منظور پیشبرد پروژه بی‌ثبات‌سازی در ایران اشاره کرده است. المانیتور در این باره می‌نویسد: گروه‌های کردی که سال‌ها به عنوان اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده‌اند با امیدواری به جدیت امریکا درباره رویارویی مستقیم با ایران به دنبال تبدیل شدن به یکی از بازوهای کاخ سفید در تضعیف تهران هستند. مصطفی هجری، دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران با همین امید در فاصله ١١ تا ١٧ ژوئن راهی واشنگتن شد تا در دیدار با مقام‌های وزارت خارجه ترامپ، قانونگذاران کنگره و کارشناسان مسائل ایران و امریکا در اندیشکده‌های امریکایی با آنها درباره وضعیت ایران گفت‌وگو کند. درحالی که دیدار مقام‌های امریکایی با چهره‌های اپوزیسیون در ایران مساله عجیب و غریبی نبوده و مسبوق به سابقه است، تعداد دیدارهایی که کردهای مخالف ایران با کارشناسان اندیشکده‌های متفاوت داشته‌اند نشان می‌دهد که دولت جدید در امریکا، کردها را یکی از ابزارهای مناسب برای رسیدن به اهداف خود در مواجهه با جمهوری اسلامی می‌داند. کردهای مخالف جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درمناطق کوهستانی غرب ایران درگیر هستند و این در حالی است که ترامپ به دنبال تشدید فشار بر سپاه پاسداران است.به گزارش المانیتور در حالی که هجری پیش از این با مقام‌های دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار» در وزارت خارجه امریکا ملاقات کرده بود این‌بار با رییس میز ایران در وزارت خارجه امریکا دیدار کرده است. در بیانیه مندرج در وب‌سایت حزب دموکرات کردستان ایران درباره دیدار هجری با مقام‌های امریکایی نوشته شده: بر خلاف دیدارهای قبلی که در آنها اغلب مسائل «حقوق بشری» مطرح می‌شد در دیدارهای جدید هجری در واشنگتن در خصوص مسائل مهم سیاسی و تاثیرگذار بر ایران و نقش حزب دموکرات بحث‌های بسیاری صورت گرفته است. مقام‌های امریکایی در این دیدار به دنبال پی بردن به مطالبه‌های حزب بودند. یکی از اندیشکده‌هایی که هجری را در جریان سفر اخیر به امریکا دعوت کرده بود مرکز لندن برای تحقیقات سیاسی بود که در حوزه سیاست خارجی تحقیق می‌کند و مقر آن در نیویورک است. 
گفته می‌شود که این مرکز و گزارش‌های آن بر روی سیاست‌گذاری‌های ترامپ در منطقه غرب آسیا بسیار تاثیرگذار است. معاون ارشد اجرایی این اندیشکده در گفت‌وگو با رسانه‌های کردی درباره علت دعوت از هجری و همراهان کرد وی برای سخنرانی در این اندیشکده می‌گوید: ما باید برای مقابله با ایران گام‌های جدی‌برداریم اما سوال اینجاست که چگونه؟ از میانه صحبت کردن با مقام‌های کرد که بخشی از اپوزیسیون در ایران به حساب می‌آیند می‌توانیم تغییرات مد نظر خود در حاکمیت ایران را پیش ببریم (!) این مرکز تحقیقاتی که در فواصل زمانی متفاوت درباره استقلال کردستان نشست‌هایی را برگزار می‌کند هیچگاه از مدافعان دخالت مستقیم امریکا در افغانستان یا عراق نبوده و به جای آن از شکل‌گیری توافقی دفاعی میان ملت‌ها و دولت‌هایی حمایت می‌کند که نگاه‌های مشترک دارند و می‌توانند سرمایه‌ای نظامی برای به ثبات رساندن منطقه باشند. به نظر می‌رسد که گروه‌های اپوزیسیون کردی ایرانی توانسته‌اند خود را شرکایی ایده آل برای این سیاست مدنظر مرکز لندن معرفی کنند و در گفت‌وگوهای خود با این گروه‌ها همواره تاکید داشته‌اند که از سرمایه نظامی قابل توجه مانند منابع اطلاعاتی انسانی و نیروهای شبه نظامی در داخل ایران برخوردار هستند. مصطفی هجری در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود با رسانه‌های کردی درباره برنامه‌های این گروهک تروریستی برای همکاری با دولت ترامپ علیه ایران می‌گوید: ما به عنوان کردهای ایران، منسجم‌ترین اپوزیسیون در داخل این کشور هستیم. ما به دنبال یافتن شرکا و دوستانی هستیم تا بتوانیم نقش سیاسی حیاتی در تغییر نظام در ایران ایفا کنیم. (!) عبدالله مهتدی از حزب کوموله که این حزب نیز از سوی ایران گروهک تروریستی خوانده شده در جلسه روز ١٣ ژوئن در واشنگتن حضور داشته و تاکید می‌کند که در دیدار با مقام‌ها و کارشناسان موسسه‌های نزدیک به محافظه‌کاران در امریکا درباره ایده تغییر نظام در ایران صحبت‌هایی شده است. صلاح بایزیدی از نمایندگان کوموله در واشنگتن نیز در این باره می‌گوید: در چندسال اخیری که اینجا بودم، چهره‌های اپوزیسیون کردی ایرانی چندان در امریکا مورد توجه نبوده‌اند و ردی از آنها در اخبار به چشم نمی‌خورد. به نظر ما دولت جدید امریکا در حال باز کردن صفحه جدیدی در همکاری با کردها برای مقابله با دولت ایران است و ما نیز می‌خواهیم برای این دوره جدید همکاری آماده باشیم. کردهای مخالف ایران که برخلاف ادعاهای خود از حمایت قابل توجهی حتی در میان کردهای ایرانی نیز برخوردار نیستند با تندتر شدن حلقه پیرامون دونالد ترامپ به تلاش‌های ضدایرانی این دولت دل بسته‌اند. 
جان بولتون در آگوست سال ٢٠١٧ پیش از آنکه به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید شود در نامه‌ای سرگشاده از چهل و پنجمین رییس‌جمهور امریکا خواست که نه تنها از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود بلکه به دنبال راه‌هایی برای ترویج بی‌ثباتی در داخل ایران باشد. در این سند که عنوان استراتژی خروج از برجام را یدک می‌کشید از دولت امریکا خواسته شده بود که از ایده‌های ملی‌گرایانه کردها برای مقابله با دولت مرکزی در تهران استفاده شود. البته در این سند به ترامپ پیشنهاد شده بود که برای تحت فشار قرار دادن تهران به ایجاد اتحاد میان کردهای ایران، عراق و سوریه فکر کند و همزمان به بلوچ‌ها، اعراب خوزستان و سایر گروه‌های در اقلیت در ایران برای مقابله با دولت جمهوری اسلامی کمک کند. کردهای مخالف ایران در مناطق کوهستانی داخل کشور و همچنین در داخل خاک عراق فعالیت دارند و البته دولت مرکزی در عراق و کردهای این کشور بارها مخالفت خود را با فعالیت‌های ضدایرانی این گروه اعلام کرده‌اند. به گزارش المانیتور از ماه ژانویه که نخست وزیر منطقه اقلیم کردستان نیچروان بارزانی اعلام کرد که کشورش اجازه نمی‌دهد کردهای مخالف دولت مرکزی در ایران از خاک کردستان عراق برای انجام عملیات نظامی علیه تهران استفاده کنند، تنش‌ها میان کردهای ایرانی فعال در اپوزیسیون و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز افزایش یافته است. در حالی که دولت دونالد ترامپ به‌شدت به دنبال محدود کردن فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است و در این زمینه از متحدان سنتی خود در منطقه استفاده می‌کند، شبه نظامیان کرد مخالف ایران نیز به دنبال فضاسازی برای خود در سیاست واشنگتن برای به داخل ایران کشاندن آشوب‌ها هستند.