نود/ نمایش‌های پرانتقاد آزمون این شائبه را به وجود آورده که سردار به اندازه سایر بازیکنان تیم ملی تلاش نمی‌کند. فرضیه‌ای که با آمار این بازیکن هم‌خوانی ندارد. 

بعد از نمایش دور از انتظار سردار آزمون در دو مسابقه تیم ملی در جام‌جهانی، انتقادها از این بازیکن به اوج رسید.آزمون در دیدار مقابل مراکش بهترین فرصت ایران را با بی‌دقتی از دست داد و ضربه تک‌به‌تک‌اش را به پای دروازه‌بان حریف کوبید. این تنها شوت در چارچوب سردار در این تورنمنت بود و سه شوت دیگرش راهی به سمت دروازه پیدا نکرد. آزمون مقابل مراکش دومین شوت‌اش را به قدری عجیب زد که توپ از کنار خط طولی زمین به بیرون رفت. صحنه‌هایی که شروع انتقادات به این بازیکن پرحاشیه بود. با نگاهی به آمار مشخص می‌شود که این بازیکن بدون حتی یک دریبل، با دقت پایین پاس و عملکردهای ضعیف دفاعی و تهاجمی خودش این فرصت را به منتقدان داد که در مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی این فشار را روی دوش او بگذارند. فشاری که کمر سردار را شکست و بغضِ آزمون بعد از بازی با اسپانیا ترکید. فشارها به قدری بالا رفت که این حس منتقل شد سردار در تیم ملی کم‌کاری می‌کند و به اندازه بقیه زحمت نمی‌کشد.
سردار بعد از بازی با اسپانیا گفت: «من خیلی گله دارم، آنها فکر می‌کنند من اصلا تلاش نمی‌کنم. مردم، خیلی از من بی‌دلیل انتقاد می‌کنند. آنها نمی‌دانند ما چقدر تلاش می‌کنیم. الان همه چیز برعکس شده است. نمی‌دانم دلیلش چیست، می‌خواهند من ۲۳ ساله را بشکنند. من آدم بازنده‌ای نیستم ولی دلم به حال خودم می‌سوزد، واقعا گاهی اوقات قدر نشناسی می‌کنند. اگر مردم ناراضی هستند مطمئن باشید بعد از جام جهانی برای تیم ملی نمی‌آیم.»
با بررسی عملکرد سردار در این دو مسابقه معلوم می‌شود که عملکرد نه‌چندان دلچسب آزمون ربطی به کم‌کاریِ او ندارد. سردار دیشب ۳۲ مرتبه استارت زد. فقط رضاییان، طارمی و امیری بیشتر از او استارت زدند. این بازیکن که در بازی با مراکش ۸،۵ کیلومتر دویده بود، برای بازی با اسپاتیا تلاش‌اش را بیشتر کرد و این عدد را به ۹،۸ کیلومتر رساند. یعنی آمار دوندگی آزمون خیلی نزدیک به میانگین دوندگی کلی تیم است که ۱۰،۲کیلومتر بود. ضمن اینکه دیشب سه مرتبه هم از بازی قبل بیشتر استارت انفجاری زد. علاوه بر زمین، سردار روی هوا هم پرتلاش بود. در هر دو مسابقه تیم ملی، آزمون با اختلاف معناداری بیشترین نبردهوایی را برنده شده و بیشتر از همه ضربه سر زده است. عملکردی که احتمالا کی‌روش از او خواسته تا به کمک دفاع بیاید. سردار دیشب ۸ و بازی با مراکش ۷ مرتبه نبرد هوایی را از حریف برد و قبل از بازیکن مقابل، ضربه سر زد. این همه کمک سردار به دفاع نیست. آزمون دیشب یک مرتبه شوت بازیکن حریف را بلاک کرد. در دفع توپ و پاکسازی محوطه جریمه هم بعد از رضاییان، عزت‌اللهی و مجید حسینی بیشتر دفع خطر را داشت؛ یعنی حتی بالاتر از پورعلی‌گنجی، حاجی‌صفی و امید ابراهیمی که بازیکنان دفاعی‌تر از سردار هستند.
آخرین آیتمی که نشان از تلاش سردار دارد، سرعت بالای دوندگی‌های او است. سردار سرعتی‌ترین بازیکن تیم ملی در دو بازی اخیر بود. در بازی با اسپانیا، سرعت استارت‌های انفجاری سردار km/h۳۲،۶۲ ثبت شده است که اهمیت ویژه این بازیکن را در ضدحملات نشان می‌دهد. در حالی که بازیکنی مثل وحید امیری که سرعت بالایش خیلی به چشم می‌آید، سرعت‌اش حتی به عدد ۳۰ هم نرسیده است. آمارهایی که نشان می‌دهد در بازیِ سردار با وجود افت، خبری از کم‌کاری نیست.