آخرین خبر/ آنچه این روزها در آستانه دیدار با اسپانیا ذهن خبرنگاران ایرانی حاضر در روسیه را درگیر کرده مخفی‌کاری‌های ادامه‌دار کارلوس کی‌روش است.

او دیروز هم چنین کرد و در اقدامی جالب دوربین‌های کار گذاشته شده از سوی فیفا در ورزشگاه آره‌ناکازان را هم به سمت سکوها چرخاند تا تاکتیک و ترکیب شاگردانش از مدیاسنتر هم برای خبرنگاران قابل شناسایی نباشد. با این حال کی‌روش بعد از برد مقابل مراکش جسورتر و امیدوارانه‌تر از همیشه صحبت می‌کند. او در نشست خبری هم در قامت یک مربی قهرمان صحبت کرد اما در عمق چشمان او نگرانی‌هایی هم دیده می‌شد. تیم او باید مقابل تیمی قرار بگیرد که سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ قدرت مطلق اروپا و جهان بود و در شرایط کنونی تیمی است که 2 سال شکست‌ناپذیر داشته است. اسپانیایی‌ها در بازی مقابل پرتغال آمار نگران‌کننده‌ای را برای مرد پرتغالی ایران ثبت کردند. از نگاه یک سایت انگلیسی، شوت‌های تیم ملی فوتبال اسپانیا و آمادگی بالای دیگو کاستا 2 دغدغه تیم ملی ایران برای بازی با این تیم خواهد بود. اسپانیا در بازی مقابل قهرمان اروپا(پرتغال) ۶ شوت در چارچوب داشت که این باید نگرانی بزرگی برای کی‌روش باشد. از طرفی دیگو کاستا مقابل پرتغال در فرم ایده‌آل بود. قدرت بدنی او بزرگترین عامل نمایش خوبش است ولی هر حرکت کاستا چه با توپ و چه بدون توپ به او کمک می‌کند تا برای مدافعان وسط یک کابوس باشد. ایران در بازی با مراکش فقط ۳۳ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. انتظار می‌رود آن‌ها همین برنامه را در بازی با اسپانیا پیاده و تلاش کنند فضای مقابل دروازه خود را از حریف بگیرند.
احتمال تغییر ترکیب
با توجه به اختلاف سطح مراکش با اسپانیا و استراتژی متفاوت کی‌روش در این مسابقه، احتمالا ترکیب تیم ملی هم تغییر زیادی خواهد داشت. روزبه چشمی مصدوم شده و مجید حسینی یا پژمان منتظری جای او را می‌گیرند. منتظری شانس بازی در پست دفاع راست به جای رامین رضاییان را هم دارد. میلاد محمدی احتمالا برای جلوگیری از حملات و فشار سنگین اسپانیا به سمت چپ برمی‌گردد و حاج‌صفی کنار عزت‌اللهی تازه‌برگشته در خط هافبک قرار می‌گیرد. دژاگه هم در این بازی سنگین و جنگنده شانس زیادی برای بازی در ترکیب اصلی خواهد داشت. سخت‌ترین تصمیم کی‌روش انتخاب هافبک چپ تیم ملی خواهد بود. بازی قبل، امیری در این پست نمایش موفقی داشت اما سن و سال و فشار مسابقات می‌تواند این بازی او را به نیمکت منتقل کند. مهدی طارمی جدی‌ترین گزینه جانشینی اوست. البته این احتمال وجود دارد که حاج‌صفی به پست هافبک چپ برود و امید ابراهیمی، کنار عزت‌اللهی در مرکز زمین قرار بگیرد. ترکیب غافلگیر‌کننده کی‌روش در بازی با مراکش پیش‌بینی ترکیب تیم ملی را سخت کرده اما به نظر می‌رسد حضور طارمی در سمت چپ و حاج‌صفی در پست هافبک دفاعی، نزدیکترین گزینه به برنامه‌های تیم ملی باشد. مگر این‌که این بار هم کی‌روش برای موش و گربه بازی با اسپانیا سراغ یک نقشه جدید و پیچیده برود.
حاشیه
کنفرانس خبری مربیان 2 تیم ایران و اسپانیا در حالی دیروز برگزار شد که به محض ورود کارلوس کی‌روش به محل برگزاری کنفرانس، عکاسان ایرانی برای ثبت این صحنه به سمت سرمربی تیم ملی ایران هجوم بردند و این مسئله موجب شگفتی مدیر برگزارکننده کنفرانس شد تا بگوید: «این اتفاق تجربه جدیدی برایم بود. پیش از این هیچگاه شاهد چنین شور و اشتیاقی نبودم.»
خبرنگاران اسپانیایی به محض رویارویی با خبرنگاران ایرانی بلافاصله جویای مصدومیت روزبه چشمی می‌شدند و مشتاق بودند بدانند در بازی امشب چه کسی جایگزین بازیکن مصدوم ایران خواهد شد. سوال دیگر خبرنگاران اسپانیایی درخصوص سعید عزت‌ اللهی بود و این‌که آیا او به ترکیب ایران برمی‌گردد یا خیر.
دومین بازی ایران در جام جهانی روسیه در حالی مقابل اسپانیا برگزار خواهد شد که مصدومیت نابهنگام روزبه چشمی در آستانه این بازی مهم تاثیر نامطلوبی روی روحیه این بازیکن گذاشت. با این شرایط به نظر می‌رسد شاگردان کی‌روش در جریان بازی با اسپانیا برنامه خاصی برای روحیه‌دهی به چشمی دارند. با این حساب این احتمال می‌رود که در صورت به ثمر رسیدن گلی از سوی بازیکنان ایران، شادی گل خاصی برنامه‌ریزی شود تا به روزبه چشمی تقدیم شود. این احتمالات آنجا قوت می‌گیرد که به صحبت‌های مسعود شجاعی توجه کنیم چراکه او گفته در بازی با اسپانیا همه برای روزبه بازی می‌کنیم.
گفتنی است؛ در کنفرانس خبری دیروز تعداد خبرنگاران اسپانیایی به نسبت خبرنگاران ایرانی بیشتر بود. ضمن این‌که با تصمیم مسئول رسانه‌ای کنفرانس، بیشتر به خبرنگاران اسپانیایی اجازه طرح سوال داده شد و همین مسئله باعث شد تا تنها 3 خبرنگار ایرانی موفق شوند سوالات مدنظر خود را از سرمربیان ایران و اسپانیا بپرسند.
سوال خبرنگار اسپانیایی درخصوص ممانعت از حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه‌ها با واکنش مناسب مسعود شجاعی همراه بود. کاپیتان تیم ملی ایران در مواجهه به این سوال خطاب به خبرنگار اسپانیایی گفت: «این یک مسئله درون خانوادگی است و ما این مسئله را در درون کشور خود حل خواهیم کرد.»
اشکان دژاگه هم به همراه سایر بازیکنان به تمرین پرداخت.
بازیکنان ایرانی در حالی با ‌پوشیدن 4 کاور در رنگ‌های مختلف نارنجی، مشکی، بنفش و سفید تمرین دیروز را برگزار کردند که این احتمال داده شد بازیکنانی که کاور سفید و مشکی به تن دارند، تشکیل‌دهنده ترکیب اصلی ایران مقابل اسپانیا باشند. سردار آزمون، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی از جمله افراد شاخصی بودند که کاور سفید یا مشکی بر تن داشتند.
طبق پیش‌بینی نرم‌افزارهای هواشناسی، بازی ایران و اسپانیا به احتمال زیاد در هوای طوفانی برگزار خواهد شد.
پرتغال و اسپانیا می‌توانند به مراحل پایانی برسند
کی‌روش: ما برای برد بازی می‌کنیم

کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی کشورمان در نشست خبری پیش از دیدار دوم ایران مقابل اسپانیا گفت: «یک فرصت منحصر به فرد است که مقابل اسپانیا که یکی از کاندیداهای جدی قهرمانی است، بازی کنیم. بازیکنانم روحیه بسیار خوبی دارند و مسعود شجاعی می‌تواند این را تایید کند. بازیکنانم بسیار هیجان‌زده و مشتاق هستند که این فرصت را دارند برابر تیم خوب و بازیکنان عالی بازی کنند.» سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا بازیکنانش می‌توانند دنیا را متعجب کرده و 3 امتیاز بگیرند، گفت: «ما تلاش خواهیم کرد که بازی خوبی انجام دهیم. با توجه به این‌که می‌دانیم لازم است حداکثر تلاش خود را به خرج دهیم و بهترین باشیم. باید به فوتبال احترام بگذاریم و این اصول ارزشمند است. هر چیزی که برای فوتبال خوب است برای زندگی هم خوب است و ایران تلاش خواهد کرد بهترین باشد.» وی تصریح کرد: «مقابل تیمی که توپ، زمان و سرعت حرکت را می‌تواند کنترل کند و سبک خاص خودش را دارد بازی خواهیم کرد اما نگرش ما هم این است از هر فرصتی به نحو احسن استفاده کنیم و هر زمان توپ را بگیریم از آن استفاده خواهیم کرد. باید مثبت و خوش‌بین باشیم و اگر بخواهیم برنده باشیم مثبت هستیم. ابرستاره نداریم اما ما برای برد بازی می‌کنیم و بازیکنان بسیار عالی داریم مانند بازیکنان خوبی که در اسپانیا هستند.» کی‌روش در خصوص اخراج لوپتگی و آمدن هیرو گفت: «هر کسی مدتی طولانی فوتبال بازی کرده باشد می‌داند فوتبال پر از سورپرایز است. شرایط خاص بوده اما باید توجه داشته باشیم این برای ما هم موضوع کنایه‌آمیز است. من مدت طولانی به این فکر کردم که اگر هیرو بازیکن باشد چه می‌شود و او همیشه شاگرد من بوده اما اکنون رقیب من است. این کنایه‌آمیز است اما برای او احترام قائلم و تصمیمی که او می‌گیرد سخت و دشوار است. او حرفه‌ای است و می‌تواند اسپانیا را متحول کند و به نظرم انتخاب او نشان داد که چقدر به عنوان یک شخص و مربی ارزشمند است. در واقع در بازی با پرتغال نشان داد اسپانیا چقدر خوب است.» وی در خصوص این‌که آیا فکر می‌کند اسپانیا قوی‌ترین تیم جام است و چه نامی او را نگران می‌کند، اظهار داشت: «همه 23 بازیکن اسپانیا من را نگران می‌کند اما در نهایت تیم‌های قوی در مرحله آخر بازی می‌کنند و این کوسه‌ها هستند که به مراحل بالاتر می‌رسند. به نظرم پرتغال و اسپانیا جزو تیم‌هایی هستند که می‌توانند به آنجا برسند.» کی‌روش در خصوص مصدومیت روزبه چشمی و وضعیت او و این‌که آیا تقابل بازیکنان ایران با ابرستاره‌های اسپانیا را چطور می‌بیند، گفت: «متاسفانه از اخبار بد، مصدومیت روزبه است. حادثه‌ای در تمرینات برای او پیش آمد و به این واسطه نمی‌تواند در بازی باشد. باید بگویم بازی مقابل اسپانیا هم راحت نیست و این‌که بگویم بازیکنان ما چطور این کار را انجام خواهند داد، نیاز به گفتن آن نیست که اسپانیایی‌ها چطور بازی می‌کنند و آمدیم اینجا به خودمان توجه کنیم.»