خراسان/ بعد از هیاهویی که طی دو سال اخیر در خصوص اجرای سند آموزشی 2030 به ویژه در بخش آموزش های جنسی به کودکان ایجاد شد توقع بود که مسئولان دست به کار شوند و راهکاری علمی، ایرانی و اسلامی برای آموزش مراقبت های خصوصی و تربیت مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان و جوانان بیندیشند و آن را به مرحله اجرا برسانند اما اکنون اگرچه عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده از تصویب طرح سند تربیت جنسی در سال گذشته در این شورا خبر می دهد 

ولی از معطل ماندن تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط ریاست جمهوری گله مند است. کبری خزعلی در گفت وگو با خراسان از انتظاری می گوید که از مهرماه سال گذشته آغاز شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

کبری خزعلی درباره این موضوع به ما گفت: تصویب سند حمایت جنسی در سال گذشته در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به تصویب رسید اما از مهر96 منتظر است تا رئیس جمهور آن را در دستور کار شورا قرار بدهد تا پس از طی روال قانونی به قانون تبدیل شود. وی با بیان این که این طرح فعلا معطل مانده است، افزود: روال رسیدگی به طرح ها نظم خاصی ندارد و هر وقت رئیس جمهور تصمیم بگیرند در دستور کار قرار می گیرد، حال ممکن است یک روز باشد یا ده روز یا بیشتر. خزعلی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون سندی بومی در خصوص آموزش های جنسی تهیه نشده است؟ اظهارکرد: آن چه اکنون به عنوان سند تهیه شده همان نکاتی است که پس از انقلاب در کشور اجرا شده و ما همان موضوعات را تبدیل به سندی کرده ایم که باید ها و نبایدها و برنامه هایمان در آن پیاده شده است، چرا که گفته می شد ما سند مشخصی در این حوزه نداریم ، به همین دلیل این سند را تهیه کردیم و گفتیم این هم سند. عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده درباره موضوعات گنجانده شدن در این سند توضیح داد: در سند حمایت جنسی، آموزش کل خانواده و جامعه با لحاظ شرایط سنی در برگرفته شده است به عبارتی برای کودک و نوجوان و در دوران مدرسه به هیچ عنوان بحث آموزش مسائل جنسی مطرح نیست بلکه در این دوران والدین و مربیان مخاطب هستند و آن ها مراقبت ها و تربیت را بر عهده دارند تا بچه به دور از هر گونه تحریک اجتماعی رشد کند و استعدادهایش شکوفا شود و سرگرم مسائلی که نباید، نشود.

سند برای کودکان چه طرحی دارد؟
در این دوره به کودک فقط مراقبت و محافظت، خویشتن داری و حجاب و عفاف آموزش داده می شود. بعد از آن هم جریان بلوغ و شرایط خاص آن مورد توجه قرار می گیرد و در این دوره هم فقط آموزش خویشتن داری مورد تاکید است تا زمانی که زمان ازدواج شود . در این دوره با جوان مانند خانواده برخورد می شود و آموزش به طور کامل و صفر تا صد خواهد بود تا فرد بتواند خانواده ای مستحکم داشته باشد. وی افزود: مطابق با آن چه که در این سند مشخص شده است این برنامه ها و آموزش ها از طریق تمام نهادها از جمله آموزش و پرورش ، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، قوه قضاییه، حوزه های علمیه ، صدا و سیما و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود و همه با هم برنامه ریزی می کنند و در نهایت به این تصمیم گیری می رسند که این آموزش ها چگونه انجام شود. به عبارتی هر کدام از دستگاه ها درحیطه ای که دستشان باز است اقدام می کنند.

سند ما، سند آن ها
خزعلی خاطرنشان کرد: موضوعات گنجانده شده در برنامه ها و کتاب های درسی ما مطابق سیستم اسلامی تنظیم و به گونه ای عمل شده که دنیا می گوید منطقه ما از این حیث پاک ترین منطقه است، ما نیز تمام آن چه را که وجود دارد در قالب سندی که سیاست ها؛ اصول و اقدام ملی ما در آن گنجانده شده است، تنظیم کردیم تا این گونه گفته نشود که ما مجبور شدیم 2030 را اجرا کنیم. در سند 2030 سه کلمه "آموزش جامع جنسی" مطرح شده است و حتی معلمان هم به نحوی انتخاب می شوند که بتوانند این موضوعات را به خوبی آموزش بدهند. به عبارتی چند سال است که با همین سه کلمه جامعه را جلو می برند و این آموزش ها را به مهدهای کودک و آموزش و پرورش می برند . البته خوشبختانه آموزش و پرورش به خوبی مراقبت کرده است ولی در بهزیستی یا وزارت بهداشت آموزش هایی به بچه ها می دهند که آن ها نباید بدانند.

خزعلی: 2030 توسط نفوذی ها اجرا می شود

وی در پاسخ به این که آیا مستنداتی برای اجرای این گونه موارد در برخی دستگاه ها وجود دارد و آیا مدیریت کلان نهادهای مختلف کشور از این امر مطلع هستند؟ خاطرنشان کرد: به مدیریت کلان گفته می شود که این سند اجرا نمی شود و البته اگر آن ها مطلع شوند، مراقبت می کنند ولی در مدیریت میانی به خصوص توسط نفوذی ها این کار در حال انجام است . از جمله در سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و حتی در آموزش و پرورش البته از طریق وزارت بهداشت این موضوعات اجرا می شود . به عنوان مثال به مسئولان بالاتر می گویند که ما فقط جلوی ایدز را می گیریم و بهداشت بلوغ را مطرح می کنیم ولی وقتی به متون نگاه می کنیم می بینیم که برای دانش آموز 11 ساله برخی نکات که نباید، مطرح می شود. به نحوی که اگر همان مسئولان بالاتر خودشان بنشینند و این موارد را ببینند ، آموزش آن ها را نمی پذیرند. خزعلی گفت: ما همواره این موضوعات را رصد می کنیم .حتی در مواردی گزارش داده شده که همه چیز خوب است ولی ما به آن گزارش بسنده نکرده و متوجه برخی موارد شده و همان موارد را گزارش کرده ایم . در این خصوص آموزش و پرورش کمیسیونی برای رسیدگی به موارد ویژه تشکیل داده است و به این گونه گزارش ها رسیدگی می کند.

در سند جدید فقط تربیت مد نظر است
وی تاکید کرد: این سند، سند تربیت و آموزش و جایگزین بسیار مناسبی برای سند 2030 است . ما در این سند گفته ایم که تا سنی خاص فقط تربیت مد نظر است و بعد در سن ازدواج است که آموزش وارد می شود . سند حمایت جنسی بسیار کامل و کمال بخش است درحالی که سند 2030 محدود و مخرب است.

دغدغه اجرای سند جدید
خزعلی در پاسخ به این سوال که آیا بستراجرای آن چه که در این سند اندیشیده شده، فراهم است؟ خاطرنشان کرد:بخشی از این سند که مربوط به ازدواج است از سال 85 تصویب شده ولی به اجرا در نمی آید و من نمی دانم که چرا اجرای داخلی ،این قدر با سختی انجام می شود اما امیدواریم تا با کار خوب رسانه ها بتوانیم این موضوعات را دنبال و آن را مطالبه کنیم و البته در قدم اول می خواهیم انتظار 9 ماهه ما به اتمام برسد و این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد و بلافاصله توسط رئیس جمهور ابلاغ شود.

2030 در آموزش و پرورش اجرا نمی شود
اظهارات عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده درباره اجرای سند 2030 در برخی از دستگاه ها از جمله در وزارت آموزش و پرورش در حالی است که مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد که این سند توسط آموزش و پرورش در هیچ جای کشور اجرا نمی شود و حتی وزیرآموزش و پرورش در جلسه مدیران تاکید کردند که اگر این موضوع را جایی مشاهده کنند حتما با آن برخورد می کنند و هیچ مسامحه ای ندارند بنابراین در آموزش و پرورش به هچ وجه چنین موردی صحت ندارد . مسعود شکوهی در گفت وگو با خراسان درباره تنظیم سند حمایت جنسی اظهار کرد: این سند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان پروژه ای فرهنگی پیش می رود و آموزش و پرورش هم به عنوان یکی از اعضای شورا در قالب یک گروه کارشناسی طرح ها و پیشنهادهای خود را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرده است.

خبر مرتبط
آیت اللهی: سند جدید از بیداری جنسی زودهنگام کودکان پیشگیری می کند
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: تربیت جنسی کودکان با تاکید بر توانمندسازی خانواده ها در تربیت جنسی فرزندان، تربیت جنسی نوجوانان و جوانان پیش از ازدواج بر مبنای آموزش سلامت دوران بلوغ و خویشتن داری جنسی تا آستانه ازدواج از جمله اهداف سند جدید است. زهرا آیت اللهی افزود: سامان دهی آموزش های جنسی به افراد دارای اختلال یا بیماری جنسی یا آسیب دیده جنسی با تاکید بر پیشگیری درمان و بازیابی سلامت همه جانبه و همچنین سامان دهی آموزش های جنسی به مجرمان جنسی با تاکید بر پیشگیری، مجازات، بازگشت به زندگی سالم و پاک از اهداف این سند است. آیت اللهی خاطرنشان کرد: ما تاکیدی بر آموزش جنسی کودکان نداریم چون مهم‌تر از آموزش، تربیت آن هاست، کودکان ما در بسیاری مواقع توسط رفتارهایی که در خانواده صورت می گیرد و اعمال بعضی از آموزش هایی که تقریبا به بحث آموزش جنسی نپرداخته، تربیت می شوند. رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: در این سند آموزش شیوه های پیشگیری از بیداری جنسی زودهنگام در کودکان و مربیان بر اساس آموزش های اسلامی ، آموزش به والدین و مربیان درباره صیانت جنسی از کودکان خصوصا هنگام استفاده از رسانه های جمعی و فضای مجازی و آموزش خود مراقبتی به کودکان در جهت پیشگیری از سوءاستفاده جنسی با تاکید بر حفظ حیای فطری کودک ، آموزش تحولات مختلف دوران بلوغ همراه با تکالیف شرعی و امور بهداشتی مربوط به آن در سنین مقارن با بلوغ مورد توجه قرار گرفته است.