ایسنا/ در حالی که از روز گذشته رسما فروش بلیت قطارهای مسافرتی تابستان آغاز شده، بخش قابل توجهی از ظرفیت بلیت ها در اختیار مسافران قرار نگرفته اند.
طبق برنامه ریزی انجام شده از 27 خرداد، فروش بلیت قطارهای تابستانی از اول تیر تا نیمه مرداد کلید خورد و در حالی که ظرفیت قطار شرکت های مختلف ریلی برای فروش عرضه شده است، رجا بلیت فروشی نمیکند.
این شرکت ریلی که مدیریت آن در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد، از چند روز قبل نسبت به دیر باز شدن پنجره های فروش بلیت سفرهای تابستانی انتقادهایی را مطرح کرده بود.
با این وجود نه راه آهن و نه رجا به طور رسمی عرضه نشدن بلیت های این شرکت در موعد مقرر را اعلام نکرده بودند. هرچند با توجه به گسترش حضور دیگر شرکت های ریلی در حال حاضر ظرفیت قابل قبولی لااقل برای روزهای نخست فروش بلیت در بازار وجود دارد اما با توجه به این که رجا حدود نیمی از ظرفیت ناوگان مسافری ایران را مدیریت می کند در فصل پر سفر تابستان احتمالا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
البته تفاوت مهمی که رجا را از دیگر شرکت های ریلی جدا کرده نه عرضه نکردن بلیت، که بالا بودن میانگین سنی ناوگان این شرکت است. بر اساس آمارهای ارائه شده واگن های رجا حدود 29 سال میانگین سنی دارند و با توجه به دشوار بودن شرایط برای وارد کردن ناوگان خارجی احتمالا کاهش این سن به راحتی مقدور نخواهد بود.
رجا پیش از این اعلام کرده بود که راه آهن به آنها ابلاغ کرده که باید واگن های با سن بیش از 30 سال خود را از رده خارج کنند و اجرای این دستور حدود 400 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.
هرچند هنوز توضیحی درباره چرایی عدم فروش بلیت های شرکت رجا ارائه نشده اما به نظر می رسد رابطه نه چندان مثبت این شرکت با راه آهن که از چند روز قبل آغاز شده بود و با عذرخواهی رجا برای عدم تامین لوکومتیوهای جدید ادامه پیدا کرد، این بار با عدم فروش بلیت های این شرکت وارد فاز جدیدی شده است.
مهلت دو ساله شرکتهای ریلی برای نوسازی به سر رسید
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری با اشاره به برنامه راهآهن برای خروج واگنهای بالای ۳۰ سال از چرخه فعالیت ناوگان ریلی کشور و واکنشهای بخش خصوصی نسبت این تصمیم در سال ۹۷ اظهار داشت: برنامه ریزی برای خروج ناوگان فرسوده از شبکه ریلی مربوط به دو سال قبل و در قالب یک برنامه زمانبندی پلهکانی است.
وی افزود: در مرحله اول این برنامهریزی ابتدا واگنهای بالای ۵۰ سال، سپس واگنهای با عمر بیش از ۴۰ سال و سر انجام واگنهای بالای ۳۰ سال از چرخه فعالیت خارج میشوند.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن تصریح کرد: تذاکرات لازم از زمان پیش از شروع تا مراحل مختلف زمان اجرای طرح به منظور برخورداری از آمادگی لازم به شرکتها داده شد.
عاشوری خاطرنشان کرد: اعتقاد راهآهن، از رده خارج کردن تمام واگنهای با عمر بالای ۳۰ سال نیست؛ بلکه همچون کشورهای توسعه یافته انجام «تعمیرات نیمه عمر» بر روی واگنهای دارای قابلیت چنین تعمیراتی است.
وی تاکید کرد: با انجام تعمیرات نیمه عمر، واگن ۳۰ ساله قابلیت استفاده تا ۱۲ سال دیگر را پیدا میکند، البته به شرطیکه تعمیرات به طور کامل و مو به مو انجام شود.
قائم مقام مدیرعامل شرکت راهآهن نقطه ضعف بخش خصوصی ریلی کشور را انجام ندادن تعمیرات نیمه عمر طی این فرصت ۲ ساله عنوان کرد و گفت: برای ماندن این واگنها در چرخه بهرهبرداری باید این تعمیرات انجام میگرفت.
عاشوری در پایان ابراز داشت: طی ماههای اخیر بخش خصوصی تقاضای خود مبنی بر مهلت بیشتر برای از رده خارج کردن واگنهای با عمر بالای ۳۰ سال را به راهآهن ارائه کردند که این موضوع در حال بررسی است.