خراسان/ زمزمه های شکل گیری یک نهاد جدید سیاست گذاری چندی است در جریان اصلاحات مرتب تکرار می شود.

 درصورت شکل گیری «پارلمان اصلاحات»، این نهاد در کنار «شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان»، «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» و «شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات» ضلع چهارم نهادهای بالادستی اصلاح طلبان را شکل خواهد داد. البته هنوز در میان چهره های سیاسی این جریان درباره عملکرد و جایگاه این پارلمان اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند این نهاد جایگزین شوراهای دیگر می شود و برخی دیگر هم اعتقاد دارند این پارلمان به عنوان یک نهاد ناظر در کنار دیگر شوراها فعالیت خواهد کرد. 

شورای مشورتی خاتمی منحل می شود؟
یک عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان روز گذشته در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران در این باره گفت: قرار بر این است که پارلمان اصلاحات با تبدیل شدن به نهاد بالادستی اصلاح طلبان جای شورای مشورتی(رئیس دولت اصلاحات)را بگیرد و در آینده نزدیک این شورا به صورت کامل منحل می شود. وی در عین حال تأکید کرد: البته ممکن است که آقای خاتمی یک شورای مشورتی جدیدی را برای خود شکل دهند.


طاهرنژاد: پارلمان اصلاحات به عنوان نهاد بالادستی اصلاح طلبان نقش آفرینی می‌کند
یدا... طاهر نژاد عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان هم درباره طرح پارلمان اصلاحات اظهارکرد: کلیات پارلمان اصلاحات درشورای هماهنگی جبهه اصلاحات به تصویب رسیده و تدوین ساز و کاراجرایی آن به کمیته سیاسی شورا ارجاع و در ادامه جلسات قبلی کمیته درباره آن بحث خواهد شد. وی افزود: پارلمان اصلاحات به عنوان نهاد بالادستی اصلاح طلبان و مجموعه های دیگر ذیل این مجموعه به ایفای نقش خواهند پرداخت.


حکیمی پور: قرار نیست که پارلمان اصلاحات جایگزین نهاد دیگری شود
در همین باره حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت نیز درباره روند شکل گیری پارلمان اصلاحات گفت: این طرح هم اکنون درباره جزئیات ،ساختار و شیوه کار محل بحث قرار دارد و قرار بر این است که احزاب عضو در شورای هماهنگی درباره نحوه کارکرد این پارلمان پیشنهادهای خود را به کمیته سیاسی شورا ارائه دهند تا بررسی شود. حکیمی پور تصریح کرد: تاکنون چند حزب سیاسی پیشنهاد خود را درباره نوع کارکرد پارلمان اصلاحات ارائه داده اند که در جلسه پیش بررسی خواهد شد و پس از بررسی طرح های پیشنهادی تمام احزاب اصلاح طلب عضو در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پارلمان اصلاحات به تصویب خواهد رسید. عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان درباره این مسئله که آیا ممکن است که با روی کار آمدن پارلمان اصلاحات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست گذاری به حاشیه بروند تأکید کرد: قرار نیست که پارلمان اصلاحات جایگزین نهاد دیگری شود و در واقع ساز و کاری است که کامل تراز دیگر سازمان های اصلاح طلبی عمل خواهد کردو بر تصمیمات راهبردی و اساسی جریان اصلاحات تمرکز می کند تا دایره افراد دخیل در این تصمیم گیری ها جامعیت بیشتری داشته باشد.


ناصری: پارلمان اصلاحات «نهاد ناظر» بر شورای عالی اصلاح‌طلبان خواهد شد
عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت و گو با مهر درباره طرح پارلمان اصلاح طلبان گفت: اکثریت اصلاح‌طلبان پذیرفته‌اند که پارلمان اصلاحات به عنوان «مرجع ناظر» بر عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان، آغاز به کار کند. وی درباره نظر «رئیس دولت اصلاحات» درباره طرح «پارلمان اصلاحات» گفت: من نظر خاتمی در این باره را نمی‌دانم اما اکثریت بزرگان اصلاحات پذیرفته‌اند که پارلمان اصلاحات، برخلاف اراده پیشنهاددهندگان اولیه‌اش که می‌گفتند این پارلمان باید جایگزین شورای عالی اصلاح‌طلبان شود، به عنوان نهاد ناظر بر شورای عالی اصلاح طلبان فعالیت کند.


کمالی: پارلمان اصلاحات در راس قرار خواهد گرفت
با این حال حسین کمالی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به تحت بررسی بودن این طرح در این شورا تأکید کرد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بنا دارد تا پارلمان اصلاحات روی کار بیاید و قرار است پس از تصویب این طرح، پارلمان در راس همه امور مهم و راهبردی اصلاح طلبان قرار بگیرد و در همه امور مهم تصمیم گیری کند.


گرامی مقدم: پارلمان اصلاحات می‌تواند به اختلافات دامن بزند
به گزارش آنا، اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی هم با اشاره به این که به نظر نمی‌رسد که ساز و کار نهاد پارلمانی بتواند دافع بسیاری از مشکلات بشود تصریح کرد: مسئله ایجاد پارلمان ممکن است مجدد به اختلافاتی دامن بزند که کل شورای عالی سیاست گذاری را تهدید کند. وی افزود: هنگام ایجاد نهاد جدید باید مراقب باشیم که کمترین آسیب به شورای عالی سیاست گذاری وارد بشود هرچند ممکن است انتقادی به شورای سیاست گذاری وارد باشد ولی به نتیجه و عملکرد آن نمی‌شود انتقاد کرد. این شورا پس از سال 92 موفق شده در 3 انتخابات پیروز شود و به اهداف خودش برسد.


مطهری نژاد: طرح پارلمان اصلاحات بیش از اندازه در کمیته سیاسی مانده است
میرزابابا مطهری نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری هم درباره زمان ایجاد این پارلمان گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار بر این بود که تا دوم خرداد پارلمان اصلاحات تشکیل شود اما متاسفانه این طرح بیش از حد انتظار و معمول در کمیته سیاسی شورا مانده است. گفتنی است عبدالواحد موسوی لاری درباره طرحی که به تازگی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با عنوان پارلمان اصلاحات به‌تصویب رسید، اظهار کرد: این پارلمان در حقیقت تشکیلاتی است که بعد از شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری به‌عنوان نهاد بالادستی شورا کارش را شروع می‌کند. وی درباره احتمال تغییر در ساختار شورای سیاست‌گذاری گفت: ممکن است برخی تغییرات حاصل و به اعضای شورای سیاست‌گذاری اضافه شود.