آخرین خبر/ هر سه تیم آفریقایی حاضر در جام جهانی باخته‌اند. حالا نوبت تونس و سنگال است و آنها باید آبروی آفریقا را برگردانند.

تونس همیشه ستاره فوتبال آفریقا بوده و اولین برد قاره در جام جهانی را در سال 1978 رقم زد، زمانی که مکزیک را سه بر یک برد. سنگال هم در دیدار افتتاحیه جام جهانی 2002 در کره و ژاپن توانست فرانسه، قهرمان دور پیش را ببرد و در نهایت به یک‌چهارم نهایی برسد.
مشکل تونس این است که آنها 40 سال پس از آن دوران، نتوانسته‌اند کار خاصی انجام دهند. تونس در سه جام جهانی پس از آن حضور داشته ولی هنوز به برد دومش نرسیده است. آنها پس از بازی با انگلیس، به مصاف پاناما خواهند رفت که اولین حضورش در جام جهانی را تجربه می‌کند، و سپس با بلژیک بازی خواهند کرد.
سنگال هم که دومین جام جهانی‌اش را تجربه می‌کند دیدارهای سختی دارد. آنها با لهستان در مسکو بازی می‌کنند، و سپس با کلمبیا و ژاپن دیدار خواهند کرد.
این حس وجود دارد که تیم‌های آفریقایی در جام جهانی درجا زده‌اند، به‌ویژه با باخت‌های مصر، مراکش و نیجریه.
چهار سال پس از درخشش تونس، الجزایر آلمان غربی را در جام جهانی 1982 با نتیجه دو بر یک برد و یکی از شگفتی‌های تاریخ این مسابقات را رقم زد. یوپ دروال، مربی وقت آلمان غربی بعدتر گفت که بازیکنان چنان به برد اطمینان داشتند که حتی حاضر نشدند پیش از مسابقه، فیلم بازی رقیب را تماشا کنند. الجزایر البته به دلیل تبانی آلمان غربی و اتریش نتوانست به دور بعد راه یابد، اما از آن پس دیگر تیم‌های آفریقایی دست کم گرفته نشدند.
در جام جهانی 1986 مکزیک، سرانجام اولین صعود آفریقایی‌ها رقم خورد و مراکش در گروهی که انگلیس، لهستان و پرتغال حضور داشتند به دور دوم رسید و با گلی دیرهنگام مقابل آلمان شکست خورد.
سپس در جام جهانی 1990 ایتالیا، کامرون به یک‌چهارم نهایی هم راه یافت و در بازی با انگلیس تنها هفت دقیقه تا رسیدن به نیمه‌نهایی فاصله داشت که گری لینه‌کر با یک پنالتی بازی را مساوی کرد. او سپس با یک پنالتی دیگر در وقت اضافه باخت کامرون را رقم زد. پس از آن سنگال هم در سال 2002 در یک‌چهارم نهایی با گل طلایی مقابل ترکیه شکست خورد و غنا هم با بدشانسی محض در جام جهانی 2010 مقابل اروگوئه شکست خورد و نتوانست به نیمه‌نهایی برسد.
در جام جهانی 2014، هیچ تیمی از آفریقا از مرحله یک‌هشتم نهایی عبور نکرد و حالا هم طرفداران فوتبال آفریقا نگران هستند که هیچ تیمی از آفریقا از مرحله گروهی بالا نیاید.