روزنامه جوان/ متن پیش رو در جوان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد صادق عبداللهی| سلبریتیها و چهرههایی که قریب به یک سال پیش با دستبندهای بنفش در تجمعات و میتینگهای مختلف مردم را به بهانهی فردایی بهتر و با شعار به عقب باز نمیگردیم به نوشتن نام حسن روحانی بر روی تعرفههای رای فرامیخواندند حال با عملکرد اقتصادی ضعیف دولت و مشکلات معیشتی پیش آمده به یکی از چالشهای دولت دوازدهم تبدیل شدهاند. چالشی که با ضربات خود به سرمایههای اجتماعی اصلاحطلبان، قطعا روحانی و تَکرارکنندگان را دل نگران انتخاباتهای پیشرو خواهد کرد.
سلبریتیها امروز درحالی پرچم مطالبات اقتصادی مردم را به دست گرفتهاند که این وظیفهایست بر دوش نمایندگان مجلس و مسئولین دولتی. اگر مردان اقتصادی دولت و مجلس به خوبی وظایف خود را انجام میدادند و معیشت و منفعت کشور را به آینده سیاسی خود فدا نمیکردند نیازی نبود اهالی فرهنگ که چندان هم صنمی با این مسئله ندارند و از قضا مسافرتها و سبک زندگی آنان نشان داده که خود چندان درگیر مشکلات معیشتی نیستند پرچمدار مشکلات اقتصادی مردم گردند.
ضربه اول
نخستین ضربه دست جمعی سلبریتیها را میتوان در جنجال ایجاد شده بر سر مراسم افطاری دولت که با هشتگ #ما_به_افطارى_نخواهیم_رفت به راه انداختند، یافت. تقریبا دو هفته پیش بود که بسیاری از سلبریتیهای با انتشار عکسهایی از کارت دعوتهای خود در صفحات فضای مجازیشان اعلام کردند که به نشانه اعتراض به عملکرد دولت، عدم اهتمام رئیسجمهور به وعدههای انتخاباتیش و وضعیت معیشتی مردم در این مراسم شرکت نمیکنند. اتفاقی که خبر از کاهش محبوبیت دولت حسن روحانی در میان طرفداران پر و پا قرص دیروزش داشت.
پرویز پرستویی، مهناز افشار، شیلا خداداد، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، احسان کرمی، مازیار میری، فلور نظری، امیر حسین رستمی، آناهیتا همتی، حمیدرضا آذرنگ، سارا بهرامی، سپیده گلچین، فاطمه گودرزی، شهره سلطانی، بهاره رهنما، علی جلیلوند، وحید جلیلوند، مریم بوبانی، مریم دوستی، رامین اوحدی، مجتبی نجفی ثانی، مهرناز دبیرزاده، امین تارخ، کتایون ریاحی و بهار ارجمند از جمله این تحریم کنندگان بودند که وجه مشترک دلایلش برای این اقدام اعتراض به وضعیت معیشتی مردم بود.
خوشمان بیاید یا نیاید و با هر عنوانی که این اقدام را تحلیل کنیم. حرکت سلبریتیها نوعی ابراز پشیمانی و عذرخواهی از مردم بود به خاطر حمایت دولت بنفش و ضربهای بود به سرمایههای اجتماعی اصلاحات که با نگاه ابزاری خود روزی در راستای جلب اعتماد چهرهها با هر ترفندی سنگ تمام میگذارد و روزی که به نفعش نیست با تیترهای روزنامهها و رسانههای خود آنها را تقبیح کرده و مینویسد: «برای اینکه مناسبات مالی هنریشان به خطر نیافتد، تصمیم گرفتند به افطاری روحانی نروند.»
ضربه دوم
از ضربه اول چیزی نگذشته باز هم سلبریتیهای دست به کار شدهاند و در راستای مشکلات معیشتی مردم کمپینی شکل دادهاند برای عدم خرید کالاهای گران از بازار. این کمپین را این بار علی کریمی به راه انداخت است و از همهی کاربران فضای مجازی خواسته است تا با انتشار تصویر زیر در صفحاتشان با این کمپین همراهی کنند.
ضربه دوم سلبریتیها به اعتدال
سلبریتیها هم حال که ظاهرا از حمایتی که با ترساندن مردم از دلار 7000تومانی و بر باد رفتن روح برجام شکل گرفت، دچار عذاب وجدان شدهاند پیش قدم ماجرا گشتهاند و با فراری رو به جلو به تبعیت از علی کریمی با هشتگهای اتحاد، همراهشو عزیز، کنار هم برای هم، نخریم و... به این کمپین پیوستند.
این حرکت را دومین ضربه حامیان سابق روحانی به سرمایههای اجتماعی اصلاحات میتوان قلمداد کرد. ضرباتی که شاید از ضربات این روزهای منتقدین اقتصادی و سیاسیِ اصلاحطلب دولت که سعی دارند با زیرکی بین اصلاحات و اعتدال فاصله بیندازند تا از گزند عملکرد نامقبول دولت در انتخاباتهای آینده در امان بمانند سختتر است زیرا که متاسفانه این ضربه از سوی طبقهای وارد میشود که با وجود جایگاه علمی پایینتر در میان طبقه متوسط مرجعیت بالاتری دارند.
همه چیز در یک حباب
هرچند که علی کریمی در پست خود از طلا و ماشین صحبت کرده است که شاید برای مردم اهمیتی کمتری نسبت به مواردی همچون مسکن و مواد خوراکی داشته باشد اما این کمپین تنها در چند ساعت فراگیر شد و علاوه بر سلبریتیها بسیاری از کاربران فضای مجازی نیز بدان واکنش نشان دادند. حال باید منتظر واکنش دولتیها بود.
متاسفانه در چند ماهه اخیر با وجود مشکلات معیشتی فراوان آنچه که تنها از دولتیها شنیده شد، لفظ "حباب" بوده است! به حدی که این عبارت دستمایهی شوخیهای مجازی شد و لطیفهها و طنزهای بسیاری در این خصوص شکل گرفت که به اقتصاد حبابی شهرت یافت. هر بار حضور دولتیها در رسانه نیز بیش از آن که تسکین دهنده مشکلات باشد و به تحلیل ریشههای مشکلات و موانع پیشرو پرداخته شود خود به دست مایههای طنز بدل شده و موجب ناآرامی بیشتر بازار گشته است.