باشگاه خبرنگاران/ در شرایطی که آمریکا با لحن انزواطلبانه خود حالتی تدافعی گرفته است کشور‌های اروپایی این ضرورت را دریافته‌اند که باید از خود واکنش نشان دهند.

به گزارش اسپوتنیک،کشورهای عضو اتحادیه اروپا با مشاهده لحن انزواطلبانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به سرعت به سمت وحدت بخشیدن به سیاست ها و نظرات خود حرکت کرده اند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اخیرا در سخنانی در برلین گفت که اتحادیه اروپا باید «ذهنیت خود را تغییر دهد» به ویژه در شرایطی که جهان «نیازمند اروپای بیشتر است نه اروپای کمتر.»

ماس در سخنرانی آتشینی گفت روابط جهانی که حاصل چندین دهه تلاش است در دوره ترامپ در حال از بین رفتن و حذف شدن است و این حذف شدن در «زمان کوتاهی به اندازه نوشتن یک توییت» صورت می گیرد. اشاره وی به این عادت ترامپ است که برای بیان نظرات خود درباره مسائل آمریکا و سیاست خارجی از توییتر استفاده می کند.

ماس خواستار افزایش همکاری ها میان اتحادیه اروپا شد و گفت: «دولت آمریکا آشکارا ارزش ها و منافع ما را زیر سوال برده است.»

ماس در این اظهارات که تا حدی در واکنش به اقدام هفته قبل ترامپ در خارج شدن از بیانیه گروه هفت بود پیشنهاد داد کشورهای عضو اتحادیه اروپا «عزم خود را جزم کنند» و برلین نیز با نزدیکتر کردن مواضع خود به پاریس با پیدایش جنبش های سیاسی ناسیونالیست و راستگرا در میان کشورهای عضو این اتحادیه مقابله کنند زیرا این جنبش ها خطر «ملی گرایی عوام‌فریبانه را در پی دارند.»