طرفداری/ ملی‌پوشان فوتبال ایران با ارائه یک نمایش قابل تحسین، موفق به ثبت نخستین پیروزی ایران در جام جهانی پس از 20 سال شدند.


از چارچوب روز دوم مسابقات جام جهانی 2018 روسیه، تیم ملی فوتبال ایران روز گذشته در ورزشگاه سن پترزبورگ مقابل تیم ملی مراکش قرار گرفت و موفق شد مزد جنگندگی و جسارت خود را با گل به خودی دقیقه پایانی بوهادوز بگیرد و در نخستین گام، به یک پیروزی دلچسب دست پیدا کند.
تیم ملی به جز بیست دقیقه آغازین که زیر فشار سنگین تیم ملی مراکش نتوانست نمایش خوبی داشته باشد، روز باشکوهی را پشت سر گذاشت و توانست با ثبت دومین کلین شیت تاریخ ایران در جام جهانی، دومین پیروزی تاریخ تیم ملی را نیز از آن خود کند. در این مطلب قصد داریم عملکرد بازیکنان تیم ملی را مورد بررسی قرار دهیم.
علیرضا بیرانوند (7.5 از 10)

با وجود تمام شک و تردیدها، علیرضا بیرانوند یک روز به یادماندنی را پشت سر گذاشت و نقش پررنگی در پیروزی بزرگ تیم ملی ایفا کرد. بیرانوند تنها در 2 صحنه وادار به انجام واکنش شد ولی دو مهار دیدنی او در این دو صحنه، ایران را در جریان بازی نگاه داشت. علاوه بر این دو صحنه، بیرانوند خروج‌های بسیار خوبی نیز بر روی ارسال‌های مراکش داشت و بدون ارتکاب اشتباه و با اعتماد به نفس بالا، دومین کلین شیت تاریخ ایران در جام جهانی را به نام خود ثبت کرد.علیرضا بیرانوند-مهدی طارمی
احسان حاجی صفی (7.5 از 10)

بدون شک احسان حاجی صفی تحت فشارترین بازیکن تیم ملی در بازی سنگین و پرفشار روز گذشته بود. جایی که بار اصلی حملات مراکش با حضور مداوم امرابط و زیاش در جناح راست، در سمت چپ خط دفاعی قرار داشت. احسان علاوه بر موفقیت در کارهای دفاعی مقابل این دو بازیکن تکنیکی، با یک تکل جانانه در ابتدای مسابقه، فضای ضربه زدن را از مهدی بن عطیه گرفت و در صحنه گل ایران نیز با سانتر مواج خود، نقش پررنگی ایفا کرد.
روزبه چشمی (7 از 10)

با وجود تمام انتقادات به کارلوس کی‌روش، روزبه چشمی یک مسابقه بدون اشتباه با درصد پاس صحیح 85درصد را پشت سر گذاشت که عملکردی بی نظیر بود. چشمی در اواخر مسابقه نیز با آسیب دیدگی و خروج امید ابراهیمی، یک خط جلوتر رفته و در پست جدید نیز نمایش خوبی از خود به جای گذاشت. عملکرد روزبه در گردش توپ به خصوص با پرس شدید بازیکنان رقیب، فراموش نشدنی بود.
مرتضی پورعلی گنجی (6.5 از 10)

مدافع باصلابت و مستحکم ایران روزی بدون اشتباه را پشت سر گذاشت و در کارهای دفاعی و مارک مهاجمان رقیب، بدون نقص بود. پورعلی گنجی در یک صحنه با جان‌فشانی، شوت سهمگین رقیب را بلاک کرده و از ایجاد خطر بر روی دروازه علیرضا بیرانوند جلوگیری نمود. پورعلی گنجی نیز همچون مدافعان دیگر تیم ملی، نقشی انکار ناشدنی در کلین شیت ارزشمند این مسابقه داشت.مرتضی پورعلی گنجی
رامین رضاییان (6 از 10)

برخلاف گمانه زنی‌های پیش از مسابقه، رامین رضاییان به عنوان مدافع راست تیم ملی در این مسابقه ایفای نقش کرد. با توجه به دستورالعمل ایستا بازی کردن از سوی کی‌روش به رامین، او کمتر میل به نفوذ نشان می‌داد. رضاییان علی‌رغم یکی دو اشتباه در دادن پاس و برخی اشتباهات در پرتاب‌های خود، روز خوبی را در مجموع پشت سر گذاشت و نمره قبولی گرفت.
امید ابراهیمی (8 از 10)

بدون شک بهترین بازیکن ایران در این مسابقه امید ابراهیمی بود. ابراهیمی با دوندگی و جنگندگی مثال زدنی خود، جای خالی سعید عزت اللهی را در مرکز زمین گرفته و از شوتزنی و پاس‌های در عمق رقیب جلوگیری کرد. همانند دیگر بازیکنان، ابراهیمی نیز در 20 دقیقه نخست مسابقه خوب نبود ولی رفته رفته با شرایط بازی وفق پیدا کرد و نمایشی جسورانه داشت. او در چندین صحنه با توپگیری‌های زیرکانه و خوب خود، مقدمات ضدحمله ایران را فراهم کرد. تنها شوت خارج از محوطه مراکش نیز در زمان آسیب دیدگی ابراهیمی به دروازه بیرانوند نواخته شد.
وحید امیری (7 از 10)

امیری در یک شب فراموش نشدنی، دونده‌ترین مرد میدان بود و کمک شایانی در دفع حملات متعدد مراکش از جناح چپ تیم ملی داشت. امیری در یک صحنه، پاس کلیدی ترین موقعیت ایران در بازی را به زیبایی برای سردار آزمون ارسال کرد که با بی‌دقتی او، راهی به دروازه پیدا نکرد. ضمن اینکه امیری در چند صحنه با پرتاب‌های بلند خود، خطرهایی برای مراکش به وجود آورد.
مسعود شجاعی (6 از 10)

کمی عصبی‌تر از همیشه، مسعود با دریافت کارت زر در ابتدای مسابقه، ریسک بزرگی به جان خرید و در اواسط بازی کی‌روش برای دفع خطر اخراج، ناگزیر به بیرون کشیدن شجاعی شد. بازی با اعتماد به نفس شجاعی، ایران را بارها از زیر فشار مراکش خارج کرد. با این‌حال اشتباه این بازیکن در یکی دو صحنه، می‌توانست گران تمام شود و منجر به شکل گیری ضد حملات خطرناکی شد.
کریم انصاری‌فرد (6 از 10)

انصاری‌فرد در این مسابقه در 2 پست به میدان رفت. او بازی را از جناح چپ آغاز کرد و در نیمه دوم با حضور مهدی طارمی، به مرکز میدان متمایل شد. انصاری‌فرد کمتر از دیگران با توپ تماس پیدا کرد و کمتر در جریان مسابقه قرار گرفت. البته انصاری‌فرد وظیفه خود یعنی پرس از جلو را به خوبی انجام داد و عملکرد قابل قبولی داشت. او از تک فرصتی که به دست آورد نتوانست نهایت استفاده را ببرد و با بی‌دقتی آن را هدر داد.کریم انصاری فرد
علیرضا جهانبخش (6.5 از 10)

برخلاف انتظارات، جهانبخش روز کم‌فروغی را پشت سر گذاشت ولی این دلیلی بر نمایش ضعیف او نبود. علیرضا که یکی از دونده‌ترین بازیکنان ایران در زمین مسابقه بود، در کارهای دفاعی بسیار خوب ظاهر شده و بارها به کمک رامین رضاییان آمد. جهانبخش همچنین یک فرصت خوب گلزنی در ریباند ضربه آزمون به دست آورد که با مهار دیدنی سنگربان رقیب همراه شد. آسیب دیدگی او در انتهای مسابقه و حضور قدوس، زمینه‌ساز پیروزی ایران شد.
سردار آزمون (5.5 از 10)

آزمون پرتلاش ظاهر شد و دوندگی بالایی داشت. با این‌حال ناکامی او در نبردهای هوایی با مدافعین مرکزی مراکش، باعث از دست رفتن مالکیت توپ برای ایران می‌شد. آزمون در دقایقی که دستور پرس از بالا از سوی کی‌روش صادر می‌شد، به خوبی مدافعان مقابل خود را تحت فشار قرار می‌داد. آزمون می‌توانست با به ثمر رساندن آن ضربه تک به تک، به عنوان مرد سرنوشت ساز این مسابقه معرفی شود ولی کمی استرس و عجله، مانع از این کار شد. همچنین سردار با یک اشتباه فاحش در اوایل مسابقه، یک موقعیت خطرناک را برای تیم ملی مراکش و مهدی بن عطیه به وجود آورد که خوشبختانه تبدیل به گل نشد.سردار آزمون
مهدی طارمی (6.5 از 10)

طارمی در حضور 25 دقیقه‌ای خود، ایران را از زیر فشار حملات تیم مقابل خارج کرد. او با نبوغ بالای خود، در دو سه صحنه پرس سنگین تیم مقابل را شکست و با آغاز یک ضدحمله، بازیکنان مراکش را وادار به خطا کردن کرد. اتفاقی که باعث افتادن فشار بازی شد. همچنین طارمی در کنار آزمون در دقایق پایانی به خوبی مدافعان تیم مقابل را تحت فشار قرار داده و عملکرد بسیار خوبی داشت.
مجید حسینی (6 از 10)

در دقایق اندک حضورش در زمین، فرصت چندانی برای عرض اندام و نمایش قابلیت‌هایش پیدا نکرد. با این‌حال در تنها اقدام دفاعی‌اش در چند دقیقه حضور در زمین، به خوبی مانع از حرکت بوهادوز شد و با پختگی، توپ را به بیرون مشایعت کرد. جوان خوش آتیه فوتبال کشورمان، بدون شک در صورت حضور در دیدارهای آتی تیم ملی، می‌تواند شایستگی‌هایش را نشان دهد.
سامان قدوس (7 از 10)

با آسیب دیدگی جهانبخش، فرصت حضور در مسابقه را پیدا کرد و در چند دقیقه حضورش در زمین، به خوبی خط دفاعی مراکش را تحت فشار قرار داده و مانع از پیش کشیدن مدافعان و بالا آمدن دفاع مراکش گردید. قدوس در تنها فرصت و لمس توپ خود، یک خطای هوشمندانه را در یک موقعیت مناسب از مدافع رقیب گرفت و یک فرصت طلایی گلزنی برای این به وجود آورد.