اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


یک روز بعد از دیدار رهبران کره شمالی و امریکا، همچنان این دیدار در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار دارد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا ساعاتی بعد از دیدار تاریخی‌اش با رهبر کره شمالی به صدای امریکا گفت: «به نظرم او شخصیت بسیار خوبی دارد، آدم بامزه‌ای است، خیلی باهوش و مذاکره‌کننده قابلی است و عاشق مردم کشورش، هر چند هیچ یک از این چیزها من را غافلگیر نمی‌کند. » با این حال توافق دونالد ترامپ با کیم جونگ اون، از سوی بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران امریکا مورد انتقاد واقع شده است. نمایندگان کنگره امریکا نسبت به نتایج توقف رزمایش‌های امریکا با کره جنوبی اظهار نگرانی کرده‌اند و ژاپن از اقدام امریکا در دادن این امتیاز نظامی به کره شمالی انتقاد کرده است. اما دونالد ترامپ در گفت‌وگوهایش پس از انجام این دیدار در مورد تضمین اجرای تعهدات کره شمالی گفته است: «به نظرم او به من اعتماد دارد، من هم به او اعتماد دارم.» هرچند رییس‌جمهور امریکا می‌گوید: «راستش را بخواهید از نظر من که او تعهداتش را انجام می‌دهد. اما ممکن است من اشتباه کنم، یعنی منظورم این است که شش ماه دیگر ممکن است جلوی شما [خبرنگاران] بایستم و بگویم که اشتباه کردم. نمی‌دانم که هیچ‌وقت چنین اشتباهی را می‌پذیرم یا نه، ولی قطعا اگر نشد یک توجیهی برایش پیدا می‌کنم.»


سینما ترامپ

چند ماه پیش، دونالد ترامپ، ستاره برنامه‌های تلویزیونی پیشین در جمع مشاورانش در کاخ سفید گفته ‌بود که از نظر او هر روز از زمامداری‌اش در امریکا یک قسمت از یک سریال تلویزیونی حساب می‌شود. رییس‌جمهور امریکا برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی این‌بار از صفحه تلویزیون فراتر رفت و یک فیلم کوتاه سینمایی تهیه کرد تا با نمایش آن به رهبر کره شمالی عواقب عدم توافق با امریکا را به او نمایش دهد. ترامپ این ویدیوی چهار دقیقه‌ای را در طول مذاکرات خصوصی‌اش با رهبر کره شمالی روی یک تبلت به او نشان داد و بعد از نشست هم در پرده‌های بزرگ برای خبرنگاران پخش کرد. این فیلم چهاردقیقه‌ای توسط کاخ سفید مخصوص این دیدار ساخته‌شده‌بود. در این فیلم کوتاه که ترامپ و کیم قهرمان‌های اصلی آن هستند، دو تصویر متفاوت از کره شمالی تاریک در صورت پافشاری بر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش و تصویری از کره شمالی روشن، پررونق و روزآمد در صورت گذشتن از برنامه‌های نظامی‌اش نشان داده می‌شود. کاخ سفید تاکید کرده است که این فیلم برای افزایش انگیزه‌های کیم جونگ اون، در توافق با امریکا ساخته‌شده است. مارگارت سولیوان، یادداشت‌نویس واشنگتن‌پست می‌نویسد: «هر چند رسانه‌های کارکشته جهان سعی کردند با توضیح پیش‌زمینه‌ها و اضافه کردن تحلیل‌های بدبینانه تا حدودی نسبت به دیدار سنگاپور به مخاطبان هشدار بدهند، اما نهایتا می‌توان گفت که این دیدار یک پیروزی بزرگ برای هنر صحنه‌آرایی‌های بزرگ ترامپی بود.» سی‌ان‌ان می‌نویسد که دیدار روز سه‌شنبه را شاید بتوان «تاکنون بهترین و موفق‌ترین رویداد ساخته‌شده برای برنامه‌های تلویزیونی از سوی دونالد ترامپ» دانست.

بهت‌زدگی در برابر توقف رزمایش‌های مشترک

اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر موافقت واشنگتن با توقف اجرای رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی از سوی بسیاری از سیاستمداران امریکایی با واکنش منفی مواجه شد. به نوشته سی‌ان‌ان، تعدادی از نمایندگان کنگره امریکا از جمله باب کورکر، سناتور بلندپایه ایالت تنسی و رییس کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرده‌اند که فرماندهان نظامی امریکا از این توافق بی‌خبر بودند. سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آگاه در وزارت دفاع امریکا می‌نویسد: «هیچ دستور جدیدی مبنی بر توقف یا تغییر در رزمایش‌های نظامی امریکا با همکاری کره جنوبی صادر نشده است و همچنان زمینه‌سازی برای برگزاری رزمایش بزرگ ماه آگوست در حال انجام است.» دینا وایت، سخنگوی پنتاگون در واکنش به سوال خبرنگاران در مورد این توافق تاکید کرد: «وزیر دفاع، جیمز متیس به هیچ عنوان غافلگیر نشده است، با او در این مورد مشاوره شده‌ بود.» وی تاکید کرد: «ژنرال متیس در هماهنگی کامل با رییس‌جمهور برای رسیدن به هدف غیرهسته‌ای‌سازی شبه جزیره کره قرار دارد.» سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آگاه دیگر در وزارت دفاع امریکا تاکید می‌کند که وزارت دفاع در حال مذاکره با کاخ سفید در مورد اجرای دقیق خواسته رییس‌جمهور است و هنوز معلوم نیست که توقف رزمایش‌های مشترک موقتی خواهد بود یا دایم و آیا قرار است در برنامه و وسعت تمرین‌های نظامی تغییری ایجاد شود یا نه. بسیاری از نمایندگان کنگره امریکا چه از حزب دموکراتیک و چه حزب جمهوریخواه از این اقدام دونالد ترامپ انتقاد کرده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز در یادداشتی با عنوان «کره شمالی قدرت هسته‌ای شد، همگی باید بپذیریم» می‌نویسد: «کمتر از یک سال بعد از اینکه کره شمالی سه بار با موفقیت موشک‌های قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد، اکنون به لطف مصاحفه صمیمانه رهبر این کشور با رییس‌جمهور امریکا، به جز جنبه فناوری، از لحاظ سیاسی و دیپلماتیک هم خود را یک قدرت هسته‌ای قلمداد می‌کند.» این یادداشت با اشاره به اینکه دیدار سنگاپور یک پیروزی بزرگ برای پیونگ یانگ محسوب می‌شد، می‌نویسد: «ترامپ به سنگاپور رفته‌ بود تا کلیدهای زرادخانه هسته‌ای کره شمالی را بگیرد اما نهایتا کیم هیچ تعهد محکمی به او نداد. کیم سلاح‌های هسته‌ای‌اش را تحویل نداد تا به عنوان پیروز بزرگ این گفت‌وگوها را ترک کند.» به نوشته نیویورک‌تایمز: «دستاورد کیم دست کم این است که مادامی که آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند، خواسته‌اش برای توقف رزمایش‌های مشترک نظامی کره جنوبی و امریکا عملی خواهد شد.» ویپین نارانگ، استاد علوم سیاسی در این یادداشت نتیجه‌گیری می‌کند: «برخلاف همه بزنگاه‌های دیگر در تاریخ روابط کره شمالی و امریکا، این‌بار کیم توانست خود را به عنوان نهمین قدرت هسته‌ای جهان، به همگان ثابت کند.»

واکنش رسانه‌های کره شمالی به مذاکرات سنگاپور: دیدار قرن

رسانه‌های رسمی کره شمالی، پوشش بسیار مثبتی از دیدار رهبران کره شمالی و امریکا داشتند. روزنامه رودونگ سینمون با انتشار عکس‌هایی از دیدار ترامپ و کیم تیتر زده است: «دیدار قرن، فصل جدیدی در روابط کره شمالی و امریکا باز کرد.» خبرگزاری رسمی کره شمالی، KCNA با انتشار گزارشی از این دیدار، عامل اصلی این رویداد را «رفتار فعالانه صلح‌دوستانه» رهبر کره شمالی عنوان کرد و از اراده دونالد ترامپ برای گفت‌وگو برای پایان دادن به مخاصمه تاریخی میان دو کشور تمجید کرد. گزارش‌های رسانه‌های کره شمالی از دیدار کیم و ترامپ، با خبرهایی که پیش از آغاز سال جدید میلادی در حمله و انتقاد از امریکا منتشر می‌کردند، بسیار متفاوت است. پیش از این در ماه سپتامبر خبرگزاری رسمی کره شمالی با انتشار بیانیه دولت این کشور، دونالد ترامپ را فردی «دچار اختلال حواس» معرفی کرده ‌بود، اما ٩ ماه بعد، این خبرگزاری به تحسین و تمجید از او پرداخته است. رسانه‌های جهان ساعاتی بعد از پایان دیدار رهبران کره شمالی و امریکا، خبر دادند که رییس‌جمهور امریکا از کیم جونگ اون برای سفر به امریکا دعوت کرده است. به نوشته خبرگزاری رسمی کره شمالی، رهبر کره شمالی این دعوت را «مشتاقانه پذیرفته است.» همزمان رهبر کره شمالی نیز از دونالد ترامپ خواسته است تا «در زمان مناسب به پیونگ‌یانگ سفر کند.»