عصر ایران/ متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


سرمربی اسپانیا اخراج شد آنهم به جرم قرار داد بستن با رئال مادرید بدون اطلاع فدراسیون. تصمیم عجیبی بود. لاروخاها به جادوی لوپتگی برای قهرمانی دوباره در جام جهانی امیدوار بودند.


الان تقریبا همه علاقه مندان به فوتبال در شوک هستند چه برسد به اسپانیایی‌ها. قطعا اخراج لوپتگی، بخشی از تاریخ جام‌جهانی روسیه خواهد بود. هر وقت حرف از جام 2018 به میان بیاید قطعا ماجرای اخراج سرمربی تیم اسپانیا بخشی از خاطرات مردم از جام جهانی سرزمین تزارهاست.

برخی ایرانی‌ها هم از این حرکت اسپانیایی‌ها استقبال کردند. نه اینکه این کار باعث تضعیف احتمالی پرقدرتمندترین حریفش در گروه b شده است بلکه آن را نشان از قانونمندی و شجاعت سران فوتبال اسپانیا می‌دانند و با خود می‌گویند اگر این اتفاق در ایران می‌افتاد چه می شد؟

پاسخ روشن است، سرمربی تیم ملی در سمت خود تا پایان جام باقی می‌ماند اما خودمانیم اگر این کار از سوی فدراسیون ایران انجام می‌شد، همین افرادی که امروز لب به ستایش اسپانیایی‌ها پرداخته‌اند، زمین و زمان را به هم می‌دوختند که این چه کاری بود؟ کجای دنیا یک روز مانده به آغاز رقابت‌های جام جهانی سرمربی را عوض می‌کنند؟

آبروی ما در جهان رفت. الان همه دنیا ما را به خاطر این تصمیم غلط مسخره خواهند کرد. فوتبال ما شده است درست مانند فوتبال کشورهای عربی.

بله ما ایرانی‌ها شجاعت گرفتن تصمیم‌های بزرگ را نداریم. قطعا اگر ماجرای فساد در فوتبال ایتالیا یا همان « کالچو پولی» در ایران اتفاق می‌افتاد، آب از آب تکان نمی‌خورد اما ایتالیایی‌ها درست زمانی که در نیم نهایی جام جهانی 2006 با آلمان بازی داشتند حکم این فساد بزرگ را اعلام کردند.

ما اگر بودیم همه چی را ماست مالی می‌کردیم. این ماست مالی هم مورد حمایت مردم قرار می‌گرفت. الان چه وقت این تصمیم بود؟ حالا دور روز صبر می‌کردند که بازی تموم می‌شد چی اتفاقی می‌افتاد؟

برای گرفتن تصمیمات بزرگ هم باید مسئولان شجاع داشته باشند هم مردم. همین روزها طرفداران دو تیم مطرح پایتخت حاضر هستند چشم خود را بر تمام تخلفات بزرگ و کوچک مالی باشگاه خود ببندند تا این تیم‌ها در باشگاه‌های آسیا بازی کنند. اما وقتی پای غریبه‌ها در میان باشد داستان فرق می‌کند.

نکته‌ای که اما در این میان بسیار مهم است این معناست که در اسپانیا و بسیاری از کشوها تنها رییس فدراسیون تصمیم می‌گیرد اما در ایران بسیاری از تصمیمات باید با چندین نفر و دستگاه هماهنگ شود. قطعا مهدی تاج به عنوان رییس فدراسیون فوتبال ایران هیچگاه نمی‌تواند به تنهایی سرمربی تیم ملی ایران را یک روز مانده به جام جهانی اخراج کند او حتی به چهار سال مانده به جام جهانی هم نمی‌تواند این کار را انجام دهد.