شرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زمان عقد قرارداد دو غول بزرگ خودروسازی یعنی رنو و پژو بحثهای زیادی بر سر محرمانهبودن این قراردادها مطرح شد و وزیر صنعت وقت در آن مقطع، در گفتوگو با «شرق»، با قاطعیت از لزوم محرمانهبودن این قراردادها دفاع کرد. حال که زمزمههای خروج دو شرکت خودروسازی اروپایی بر سر زبانها افتاده است، نمایندگان مجلس که از مفاد قراردادهای رنو و پژو اطلاعی در اختیار ندارند، میخواهند این قراردادها را در یک جلسه اضطراری بررسی کنند. جلسهای که درباره زمان دقیق برگزاری آن از سوی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اطلاعات ضدونقیضی منتشر میشود. در هر صورت نمایندگان ملت تصمیم دارند با بررسی دقیق قراردادهای بین ایران و دو شرکت خودروساز بدانند که آیا منافع کشور در زمان عقد این قراردادها تأمین شده است یا خیر. هرچند سبحانیفر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که با توجه به تغییر جنس قراردادها و انجام سرمایهگذاری خارجی در ایران، خروج برندهای خودروساز از کشور بیشتر سبب ایجاد ضرروزیان برای طرف اروپایی خواهد شد و ایران از این خروج آسیبی نخواهد دید.
محمدرضا نعمتزاده، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت که در زمان مدیریت او قرارداد بین ایران و دو شرکت خودروساز پس از بهسرانجامرسیدن برجام به امضا رسید، پیش از این در گفتوگو با «شرق» از محرمانهبودن مفاد قرارداد بین ایران و این شرکتها، تمامقد دفاع کرده و گفته بود که در هیچ کجای دنیا معمول نیست که قرارداد همکاری یا سرمایهگذاری در اشلهای کوچکتر هم به اطلاع عموم رسانده شود.
بررسی قرارداد رنو و پژو در مجلس
خروج، بدون سرمایه
اگرچه رضیان بر این باور است که باید قراردادهای رنو و پژو بررسی شود که بدانیم آیا گزینه جبران خسارت در این قراردادها لحاظ شده است یا خیر، رمضانعلی سبحانیفر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با «شرق»، تأکید کرد: جنس قراردادهای جدید با قراردادهای قبلی که با رنو و پژو داشتیم، متفاوت است. او افزود: تفاوت قرارداد جدید با قرارداد قبلی در این است که در قراردادهای قبلی دانش فنی به ایران آورده شده بود، اما در قرارداد جدید سرمایهگذاری در ایران انجام شده است یعنی پول به ایران آورده شد.
نبود جریمههای بازدارنده در قراردادهای قبلی
پژو و رنو دومینباری است که از ایران خارج میشوند و با توجه به تجربههای قبلی، باید دید مسئولان چه تدابیری برای خروج این شرکتها از ایران اندیشیدهاند. سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، در گفتوگو با «شرق»، عنوان کرد: هنوز قراردادهای پژو و رنو را ندیدهایم. قرار است این قراردادها به مجلس آورده شود و بررسی جامعی روی آنها انجام دهیم.
او ادامه داد: جلسه بررسی این قراردادها بهزودی برگزار میشود. بعد از این جلسات با دقت بیشتری میتوان روی جزئیات قراردادها بحث کرد اما قاعده این است که در قراردادها مسائل مربوط به جبران ضرر و زیان پس از خروج از قرارداد را پیشبینی کرده باشند.
باستانی درباره تجربه قبلی ایران بعد از خروج پژو و رنو و اخذ جریمه از این دو شرکت در دوره گذشته، گفت: در دوره قبلی جریمه آنچنانی نبود که بازدارنده باشد.
به گفته او در مجلس دو جلسه خودرویی برگزار خواهد شد. یکی امروز و دیگری هم یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. در یکی از این دو جلسه، قراردادهای پژو و رنو بررسی میشود. امکان دارد امروز مباحث دیگر خودرویی در کمیسیون مطرح شود و بحث قراردادهای پژو و رنو را به هفته آینده موکول کنیم. اگرچه باستانی از احتمال موکولشدن بررسی قراردادهای پژو و رنو به هفته آینده خبر داد، اما محمد عزیزی، دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، به «شرق» گفت: خبر دادند که امروز قراردادهای پژو و رنو در کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت. او اضافه کرد: از آنجا که قراردادها محرمانه است، از مفاد آن اطلاعی ندارم و درباره اینکه آیا برای خروج پژو و رنو جرایمی در نظر گرفته شده است یا نه، نمیتوانم اظهارنظری بکنم.