اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



«در سال ١٤٠٠ شرایط برای احمدی‌نژاد و همفکرانش فراهم خواهد شد و شورای نگهبان چاره‌ای جز تایید صلاحیت احمدی‌نژاد نخواهد داشت.» این خبری بود که تحت عنوان تحلیل نزدیکان احمدی‌نژاد به سرعت در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های مجازی منتشر و منعکس شد. هر‌چند علی‌اکبر جوانفکر از چهره‌های نزدیک به احمدی‌نژاد، او را تنها چهره‌ای شایسته از نظر قاطبه مردم خوانده و تلاش کرده تا دو‌قطبی احمدی‌نژاد-لاریجانی را تبیین و تقویت کند. جوانفکر گفته است: «من بر این باورم که تحرکات اخیر آقای علی لاریجانی، از برنامه‌ریزی وی برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری حکایت می‌کند. بنابراین به‌نظر من تنها کسی که قاطبه مردم و بر‌اساس تجربه او را شایسته چنین جایگاهی می‌دانند، دکتر احمدی‌نژاد است! کاملا واضح است که ایشان را سد راه خود تلقی می‌کند. چنین به نظر می‌رسد که آقای علی لاریجانی قصد دارد پیش از فرارسیدن زمان انتخابات در سال ۱۴۰۰، با استفاده از اهرم‌ها مسیر ریاست‌جمهوری‌اش را هموار کند. هیچ‌کس خود را برای بار دوم و چندم در معرض انتخاب مردم قرار نمی‌دهد، اما به نظر می‌رسد در کشور ما کسی به این منطق روشن اعتنایی ندارد. البته علاوه بر این بهمن شریف‌زاده، روحانی نزدیک به رییس دولت‌های نهم و دهم اخبار مربوط به قصد محمود احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ١٤٠٠ را رد کرد و به «اعتماد‌آنلاین» گفته است: «آقای احمدی‌نژاد اصلا در‌این‌باره حرفی نزده‌اند و نخواهند زد.» شریف‌زاده مدعی است فضای سیاسی کشور در سال ١٤٠٠ بسیار متفاوت خواهد بود و خیلی چیزها تغییر خواهد کرد.

همه این تایید‌ها و تکذیب‌ها در شرایطی است که محمود احمدی‌نژاد همچنان به دیدارهایش با مردم و گروه‌های مختلف ادامه می‌دهد. او اخیرا در مراسم افطار فعالان رسانه و فضای مجازی در محمودیه تهران حاضر شد؛ دیداری که بعد از فیلترینگ تلگرام با دستور قضایی معنا و مفهوم خاصی به خود می‌گیرد. احمدی‌نژاد پیش از این دیدار هم به تبریز رفت تا بلافاصله فیلم‌ها و عکس‌های سفرش در فضای مجازی انعکاس پیدا کند. البته مناسبت‌های مذهبی نیز اهمیت زیادی برای سازماندهی دیدارهای رییس‌جمهور سابق با طیف‌های مختلف مردم دارد. حضور احمدی‌نژاد در مراسم احیای ٢١ ماه رمضان تبدیل به تصاویر و فیلم‌هایی شد تا به‌سرعت به استفاده‌های تبلیغاتی برسد. راهپیمایی روز قدس نیز همچون دیگر چهره‌های سیاسی به اجتماع مردم رفت. بیست‌و‌نهمین سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی به حرم مطهر رفت تا همچون دیگر چهره‌های سیاسی خود را یار امام بخواند. از طرفی سعی می‌کند تا خود را چهره‌ای منتقد نسبت به قوه قضاییه نشان بدهد.

همه رفت و آمد‌های احمدی‌نژاد در ماه‌های اخیر و در شرایطی که خط قرمزش- مشایی و بقایی- با احکام قضایی و امنیتی مواجه شده‌اند حکایت از آن دارد که او به این راحتی‌ها قصد خداحافظی از قدرت و بازنشستگی از سیاست را ندارد.

بی‌تردید احمدی‌نژاد منتظر فرصتی طلایی برای رسیدن به آرزوی خود است. اما به واقع با توجه به وضعیت او در فضای سیاسی کشور، بسترهای لازم جهت تحقق این آرزوها فراهم خواهد شد؟