en/سرانجام لحظۀ تاریخیِ دیدار دو دشمن دیرینه فرا رسید. رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه به وقت محلی در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار پس از مذاکرات فشرده و طولانی مدت نمایندگان دو کشور ممکن شد. کیم جونگ اون و دونالد ترامپ پس از ادای جملاتی کوتاه مقابل خبرنگاران، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجمان گفتگو کردند.

بیشتر بخوانید:

 

آخرین تحولات نشست تاریخی سنگاپور:

تخریب سایت‌های هسته‌ای کره به زودی آغاز می‌شود، اما زمان می‌برد»

رئیس جمهوری آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه همچنین گفت بر اساس گفتگوهای انجام شده با رهبر کره شمالی و همان طور که در سند مشترک آمده است، قرار شده این کشور مراکز آزمایش اتمی خود را «به طور کامل» از بین ببرد. وی در پاسخ به پرسشی در مورد زمان دقیق آغاز نابود کردن این سایت‌ها گفت: «این کار زمان می‌برد، خیلی زمان می‌برد، ولی تخریب آن قرار است خیلی زود آغاز شود.»

کیم دعوت ترامپ را پذیرفته است

دونالد ترامپ گفت کیم جونگ اون دعوت او برای بازدید از کاخ سفید را پذیرفته است. او پیش از این گفته بود از رهبر کره شمالی برای دیدار از کشورش دعوت کرده است.

نشست خبری ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از دیدار ۴۵ دقیقه‌ای روز سه‌شنبه خود با کیم جونگ اون، رئیس جهوری کره شمالی تصمیم گرفت در یک نشست خبری درباره این رویداد تاریخی صحبت کند.

وی در آغاز سخنان خود از مقام‌های سنگاپور، ژاپن و چین برای انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه تدارک نخستین دیدار یک رئیس جمهوری آمریکا با رهبر کره شمالی تشکر کرد.

وی گفت با همتای خود گفتگوهای «صریح و سازنده» داشته است و افزود: «این دیدار تاریخی برای آمریکا، کره شمالی و کل جهان پیام صلح به همراه دارد.»

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به پرسشی در مورد نوع «تضمین‌های امنیتی» داده شده به کره شمالی یکی از این تضمین‌ها ممکن است بازگرداندن هزاران سرباز آمریکایی باشد که در شبه جزیره کره حضور دارند.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی گفت: «ما در سند مشترک درباره هسته‌ای‌زدایی کامل توافق کرده‌ایم و در این زمینه فعالیت‌های کره شمالی را کنترل خواهیم کرد.»

هنگامی که از آقای ترامپ سؤال شد که آیا درباره وضعیت حقوق بشر در کره شمالی نیز با آقای کیم صحبتی شده است، گفت: «درباره حقوق بشر هم صحبت کردیم و رهبر کره شمالی در این زمینه هم کارهایی خواهند کرد.»

رهبران آمریکا و کره شمالی یک سند مشترک امضا کردند

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد دو رئیس جمهوری یک تفاهم‌نامه «امنیتی» را امضا کرده‌اند و مطابق متن امضا شده دونالد ترامپ به کره شمالی «تضمین‌های امنیتی» داده است.

به نوشته این خبرگزاری، کیم جونگ اون نیز در متن این تفاهم‌نامه تعهد داده است که نسبت به «هسته‌ای‌زدایی» در شبه جزیره کره «هر چه سریع‌تر» اقدام کند.

ترامپ کیم را به کاخ سفید دعوت می‌کند

دونالد ترامپ در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا کیم جونگ اون را به کاخ سفید دعوت خواهد کرد، گفت: «قطعا این کار را خواهم کرد».

ترامپ و کیم تفاهم‌نامه امضا کردند

دونالد ترامپ و کیم جونگ-اون، بعد از ظهر دوشنبه در سنگاپور و پس از زمانی بیش از دو ساعت گفتگو، سرانجام تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند.

دونالد ترامپ در زمان امضای تفاهم‌نامه‌ دوجانبه با ذکر این که «کیم بسیار باهوش است» گفت: «کره شمالی بسیار به سرعت به سمت هسته‌ای‌زدایی پیش می‌رود». وی افزود: «امروز روابط خوبی میان ما برقرار شد. ما توانستیم دربارۀ تمام سوژه‌ها صحبت کنیم و خوشحالیم که اکنون می‌توانیم این اسناد را مقابل شما امضا کنیم. هر دو طرف از این گفتگوها راضی هستند. موضوعات بسیاری در این توافقنامه مطح شده است. از همه برای تلاشی که در این راستا داشتند، سپاسگزارم.»

او در ادامه گفت: «ما در راستای بهبود شرایط پیش رفتیم، افتخار می‌کنیم که توانستیم یک خطر بزرگ را حل و فصل کنیم و در این زمینه از آقای کیم بسیار سپاسگزارم. ما امروز پیشرفت بسیار بزرگی داشتیم.»

کیم جونگ-اون نیز گفت: «امروز در این دیدار تاریخی توانستیم گذشته را به کناری بگذاریم و آینده جدیدی را پیش روی خود تصویر کنیم. دنیا از امروز تغییرات جدیدی را در عرصه بین‌الملل خواهد دید.»

دونالد ترامپ در اولین اظهار نظر خود مقابل رسانه‌ها پس از گفتگوی دو رهبر، اعلام کرد که مذاکرات بهتر از آنچه که او انتظار داشته است، پیش رفته و تنها کاری که باقی مانده، امضا کردن توافق است.