شرق/ متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



نامه منتسب به آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با موضوع درخواست برای آزادی سعید مرتضوی تکذیب شد. تکذیب‌کننده هم یک مقام آگاه است که اشاره‌ای به نام و هویت آن نشده. این مقام آگاه به تسنیم گفته، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به‌هیچ‌وجه درخواستی مبنی‌بر عفو یا آزادی سعید مرتضوی نداشتند.
این منبع آگاه افزود: جعل اخبار و انتشار اطلاعات غلط و جهت‌دار تخریبی، شیوه نخ‌نماشده‌ رسانه‌ای است که در پیشگاه ملت بزرگ ایران و طیف‌‌ها و گروه‌های سیاسی و اجتماعی راه به جایی نخواهد برد.
روز گذشته، تصویری از نامه سعید مرتضوی به آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی منتشر شده بود که در آن مرتضوی از هاشمی‌شاهرودی خواسته بود که درباره حکمش در پرونده معاونت در قتل و دو سال حبس تعزیری، از مقام معظم رهبری درخواست عفو کند، اما مقام آگاه این خبر را تکذیب کرد. چند روز پیش مصادف با لیالی قدر هم خبری مبنی‌بر مرخصی سعید مرتضوی و دیده‌شدن او در محل زادگاهش؛ یعنی تفت منتشر شده بود که وکیلش دراین‌باره ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

اردیبهشت‌ماه بود که سعید مرتضوی بعد از صدور حکم درباره ماجرای کهریزک بالاخره در ویلایی در استان مازندران درحالی‌که قصد پنهان‌شدن داشت، دستگیر و روانه زندان شد. عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی، یکی از قربانیان کهریزک، اواسط اسفند سال گذشته، صدور حکم جلب مرتضوی را رسانه‌ای کرده بود. فروردین امسال اما بر همگان مبرهن شد که مرتضوی از اجرای حکم طفره می‌رود. آنجا که محسنی‌اژه‌ای گفته بود: «حکم جلبش صادر شده، ولی هنوز متأسفانه گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست». 

اتهام دادستان سابق
سعید مرتضوی در پرونده موسوم به کهریزک به اتهام معاونت در قتل به دو سال حبس محکوم شد. این حکم به‌واسطه شکایت مجدد روح‌الامینی در این پرونده صادر شد. پرونده بار اول به برائت مرتضوی منجر شد و او از اولیای‌دم تقاضای بخشش کرد، اما خانواده جان‌باختگان کهریزک اعلام کردند که او را نمی‌بخشند. بعد از آن این پرونده با اعتراض اولیای‌دم روح‌الامینی به شعبه 38 دیوان‌عالی کشور ارجاع شد و دیوان‌عالی هم این پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده بود. 18 مهر و 30 آبان سال گذشته، دو جلسه رسیدگی به این پرونده بدون حضور سعید مرتضوی برگزار شد و او تنها برای دادگاه لایحه دفاعیه فرستاد و در نهایت هم اتهام او به محکومیت دوساله‌اش منجر شد.
«محسن روح‌الامینی»، «محمد کامرانی» و «امیر جوادی‌فر»، سه ‌بازداشتی‌ای بودند که بعد از بازداشت در روز ١٨ تیر ٨٨ و انتقال به بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک، بر اثر شدت جراحات و عفونت فوت کردند؛ اما در نامه‌ای که مسئولان بازداشتگاه درباره علت فوت این سه ‌نفر خطاب به دادستان وقت تهران می‌نویسند، علت فوت، «مننژیت» اعلام می‌شود. این نامه‌ها با امضای سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، بود. مرتضوی در این مورد؛ یعنی گزارش خلاف واقع هم به جریمه 200 هزارتومانی محکوم شد که شعبه ۳۸ دیوان‌‌عالی کشور این اتهام را وارد ندانست و در نهایت مرتضوی از این اتهام تبرئه شد. او از اتهام معاونت در قتل محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر هم تبرئه شد. در این فاصله اما علی‌اکبر حیدری‌فرد، معاون مرتضوی، زمانی که او دادستان تهران بود، درحالی‌که در زندان به‌سر می‌برد، همه گناه مرتضوی را به گردن گرفت و اعلام کرد که او دستور انتقال بازداشتی‌های 18 تیر 88 به کهریزک را صادر کرده است. این اعترافات اما تأثیری در پرونده مستقل روح‌الامینی نداشت، چراکه شکایت خانواده روح‌الامینی ضمیمه پرونده کهریزک نشده بود و به ‌صورت مستقل بررسی شد، به همین دلیل سعید مرتضوی به‌‌خاطر معاونت در قتل به دو سال حبس محکوم شد.
مرتضوی بعد از آنکه ظاهرا از اجرای حکم خود استنکاف کرده و متواری شده بود، بالاخره در مخفیگاه خود در مازندران شناسایی و دستگیر شد. برخی خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که مرتضوی را به بند 241 اوین برده‌اند؛ بندی که بخشی از آن در اختیار سازمان زندان‌هاست و بخش‌های دیگر در اختیار وزارت اطلاعات و حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه. در این بند عموما محکومان خاص نگهداری می‌شوند.
بعد از آنکه مرتضوی روانه اوین شد، شایعات زیادی، از جمله سوءقصد به او در زندان منتشر شد که این اخبار تکذیب شدند. تازه‌ترین خبر درباره او، نامه‌ای منتسب به سعید مرتضوی است که از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی خواسته تا پادرمیانی کند. مرتضوی حکم دادستان عمومی و انقلاب تهران خود را زمانی گرفت که آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی ریاست قوه قضائیه را برعهده داشت.

وکیل دادستان سابق: مرتضوی الان در زندان است
سعید ایوبی‌یزدی، وکیل سعید مرتضوی است. او هم لهجه یزدی دارد و همشهری و از همکاران زمان مرتضوی در دادستانی انقلاب است. از او درباره این نامه و اینکه آیا از سعید مرتضوی خبر دارد یا نه سؤال پرسیدیم:
‌از آقای سعید مرتضوی خبر دارید، ظاهرا به مرخصی آمده بودند؟
الان در زندان است.
‌یعنی به مرخصی آمده بود؟
اطلاعی ندارم.
‌می‌دانید در کدام بند زندان است؟
اطلاعی ندارم.
‌شما تصویر نامه منسوب به مرتضوی را دیده‌اید؟
دیدم که یکی از شبکه‌های معاند نظام نامه‌ای را منتشر کرده که سعید مرتضوی از آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی تقاضای کمک کرده، من قویا این موضوع را تکذیب می‌کنم.
‌از کجا تا این حد مطمئن این موضوع را تکذیب می‌کنید. آن هم در شرایطی که درباره سؤالات معمولی که از وضعیت فعلی مرتضوی پرسیدم ابراز بی‌اطلاعی کردید.
شبکه‌های معاند برای اینکه افکار عمومی را مخدوش و اعتماد عمومی را سلب کنند، اخباری را منتشر می‌کنند که مبنایی ندارند؛ مثلا وقتی سعید مرتضوی دستگیر شده بود گفتند او در کشورهای عربی است یا گفتند که به او سوءقصد شده است. مبنای تکذیبیه من درباره انتشار این تصویر، سابقه این رسانه‌ها درباره بازتاب اخبار مربوط به مرتضوی است که قبلا اخبار دروغ منتشر کرده‌اند.
‌از وقتی سعید مرتضوی در زندان است، با او ارتباط داشته‌اید؟ به شما زنگ زده تا درباره تقاضای عفو صحبت کند؟
خیر. ارتباطی با من نداشته است.
‌شما علاوه‌بر همشهری‌بودن، با مرتضوی نسبتی هم دارید؟
من قبلا کارمند دادستانی تهران بودم. ارتباط من با آقای مرتضوی به سال‌های 82 و 83 بازمی‌گردد که او دادستان انقلاب تهران بود.