خبرگزاری صدا و سیما/ به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس از آمریکا، به علت اختلاف نظرهای شدید میان ترامپ و رهبران گروه هفت به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است سفرش را به کانادا زودتر از پایان رسمی نشست گروه هفت به پایان برساند.


دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نخستین سفر رسمی اش را به کانادا زودتر از موعد به پایان می رساند و علت آن هم اختلافات با رهبران گروه هفت درباره مسائل سیاسی و خارجی بوده است.
مخالفت با ترامپ درباره اعمال تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم، تصمیش برای خروج از توافق هسته ای و عقب نشینی از تلاش های جهانی برای مقابله با تغییر آب و هوایی موجب شد متحدان آمریکا نشست گروه هفت را به جدالی برای به چالش کشاندن رئیس جمهور هنجار شکن امریکا تبدیل کنند به گونه ای که در این نشست رهبران گروه هفت به شکلی بی سابقه رک و صریح دیدگاه های خود را با رئیس جمهور آمریکا درمیان گذاشتند.
در این نشست تهدید شد صبر بین المللی در برابر سیاست های امریکا محدود شده است.
ترامپ پیش از کوتاه کردن زمان سفرش به کانادا از نخست وزیر کانادا میزبان این نشست و رئیس جمهور فرانسه به شکل علنی انتقاد کرد.
ترودو نخست وزیر کانادا به شکل فزاینده ای در بحث هایش با ترامپ درباره اعمال تعرفه های بیشتر بر صنایع فولاد کانادا صریح و بی پرده بود. وی حتی اقدامات حمایتگرانه آمریکا و اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم را تهدیدی برای امنیت ملی امریکا می داند.
در دوره ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا نقش سنتی اش را در گروه هفت کنار گذاشته است. رؤسای جمهور آمریکا از ریگان تا باراک اوباما بر تجارت جهانی آزادتر تاکید داشتند و انها از نظام تجاری که از کشورها می خواست از قوانین سازمان تجارت جهانی پیروی کنند، دفاع می کردند.
بالعکس سیاست های ترامپ به شکل غیرمعقولی حمایتگرانه و تقابلی است. 
سال گذشته کسری تجاری امریکا پانصد و شصت و شش میلیارد دلار بود.
نلسون ویسمن استاد دانشگاه تورنتو گفت: نمی تواند به یاد آورد روابط میان آمریکا و کانادا تا این حد بد بوده باشد. وی گفت به نظر می رسد نشست گروه هفت صف آرایی شش کشور در برابر یک کشور است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پنج شنبه در پیامی توییتری گفت احتمالا ترامپ بیانیه نهایی گروه هفت را امضا نخواهد کرد.
مقامات کاخ سفید نیز گفتند در روزهای اخیر ترامپ در نشستی حضور داشته است که در واقع چالشی رو در رو علیه تصمیم گیری هایش است. در میان متحدان، حتی این گمانه زنی وجود داشت که ترامپ از نشست ها کناره گیری کند –یا حتی تصمیم بگیرد در این نشست حاضر نشود. ساعات پایانی پنج شنبه کاخ سفید اعلام کرد ترامپ شنبه این نشست را ترک می کند.
سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید گفت: 'رئیس جمهور به طور مستقیم از کانادا برای شرکت در نشست با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سه شنبه به سنگاپور می رود. اورت ایسنستات معاون ترامپ در امور اقتصاد بین المللی نماینده آمریکا در نشست های باقی مانده گروه هفت خواهد بود.'
نخست وزیر کانادا در ابتدای اعلام سیاست های تجاری آمریکا تلاش کرد از انتقاد مستقیم از ترامپ خودداری کند و امیدوار بود روابط شخصی اش به حفظ قرارداد تاریخی تجارت آزاد کمک کند. 
ظاهرا این رویکرد ترودو برای مدتی کارآمد بود. رئیس جمهور آمریکا ابتدا کانادا را از تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم معاف کرد. اما پس از تصمیم ترامپ در هفته گذشته برای لغو معافیت ها موجب شد ترودو بسیار خشمگین شود.
وی امیدوار بود هفته گذشته به واشنگتن سفر کند تا آن چیزی را که وی گام های نهایی از سرگیری مذاکرات نفتا قلمداد می کرد، تکمیل کند. اما مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با وی از وی درخواست کرد درباره بندهای انقضاء که به نفتا پایان می دهند، توافق کند.
ترودو با این درخواست آمریکا مخالفت و سفر خود را به این کشور لغو کرد. مذاکرات نفتا متوقف شد.
در گذشته نیز امریکا با متحدانش اختلاف نظر داشته است –بر سر جنگ ویتنام، تصمیم امریکا برای استقرار سامانه های موشکی در اروپا و بر سر اشغال عراق در زمان جرج بوش. اما اقدامات ترامپ –اعمال تعرفه های بیشتر بر واردات فولاد و آلومینیوم و تصمیمش برای خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و خروج از توافق هسته ای ایران خصومت میان آمریکا و متحدانش را به بالاترین سطح ممکن رسانده است.
کانادا و دیگر متحدان آمریکا با اعمال تعرفه بر صادرات کالاهای امریکایی این اقدام ترامپ را تلافی می کنند. کانادا تا پایان این ماه و به امید تجدیدنظر ترامپ تعرفه های جدید را اعمال نخواهد کرد.