آریا/ متن پیش رو در آریا منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.



عزل و نصب های جدید در عربستان از بی ثباتی در این کشور و نقشه جدید ولیعهد سعودی برای گسترش دایره قدرت حکایت دارد. 
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، روز شنبه پادشاه عربستان فرمان مهمی را صادر کرد که شامل عزل و نصب های جدید در این کشور بود. 
پادشاه عربستان در این فرمان، دستور تشکیل وزارتخانه‌ای جدید به نام وزارت فرهنگ را صادر کرد.
طبق این فرمان، نام وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان به وزارت اطلاع‌رسانی تغییر پیدا کرد. ملک سلمان همچینن «شیخ عبدالطیف الشیخ» را به عنوان وزیر امور اسلامی عربستان تعیین کرد.
پادشاه عربستان همچنین دستور تشکیل یک هیأت پادشاهی برای «مکه و مشاعر مقدسه» را صادر و محمد بن سلمان را به عنوان رئیس آن منصوب کرد. این هیأت شامل یک شورای اداری خواهد بود که ریاست آن بر عهده معاون رئیس شورا وزیران (ولی‌عهد سعودی) است و اعضای آن را نخست‌وزیر تعیین می‌کند.
فرمان «ملک سلمان» به شرح زیر است:
تشکیل یک وزارتخانه جدید به نام «وزارت فرهنگ»؛
تغییر نام وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی به وزارت اطلاع‌رسانی؛
تشکیل یک هیأت پادشاهی برای شهر مکه و اماکن مقدس، به ریاست «محمد بن سلمان»؛
تشکیل شورایی برای «مناطق حفاظت‌شده پادشاهی» در دادگاه سلطنتی عربستان؛
ریاست «شورای مناطق حفاظت‌شده پادشاهی» به عهده ولیعهد عربستان، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع این کشور، یعنی «محمد بن سلمان» خواهد بود.
* انتصاب «الشیخ عبداللطیف آل الشیخ» به عنوان وزیر امور اسلامی
«علی بن ناصر الغفیص»، از سمتش به عنوان وزیر کار و توسعه اجتماعی عزل شد؛
«عبدالله بن سلیم الموتانی»، به عنوان نائب‌رئیس مجلس شورا، با اختیارات وزیر منصوب شد؛
«خالد بن صالح السطان» به عنوان رئیس شهرک انرژی اتمی و انرژی‌های نو با اختیارات وزیر منصوب شد.
* انتصاب «أحمد بن سلیمان الراجحی» به عنوان وزیر کار و توسعه اجتماعی
«سعد بن عبدالعزیز الخلب» از سمتش به عنوان معاون وزیر حمل و نقل عزل شد؛
«محمد بن طویلع السلمی» به عنوان دستیار وزیر خدمات شهری منصوب شد؛
«عبدالعزیز الصویان» از سمتش به عنوان رئیس دانشگاه «حفر الباطن» عزل شد؛
«عبدالله بن إبراهیم بن عبدالله السعدان» به عنوان رئیس «کمیسیون پادشاهی الجبیل و ینبع» منصوب شد؛
«هیثم بن عبدالرحمن بن عبدالله العوهلی» به عنوان معاون وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات منصوب شد؛
«أحمد بن محمد الثقفی» مشاور رئیس دستگاه امنیتی منصوب شد؛
«خالد بن صالح بن محمد المدیفر» به سمت معاون وزیر انرژی، صناقع و منابع معدنی منصوب شد؛
« ناصر بن عبدالرزاق بن یوسف النفیسی»، دستیار وزیر انرژی، اطلاعات و منابع معدنی منصوب شد؛
«ناصر بن عبدالعزیز الداود» به عنوان معاون وزیر حمل و نقل و جاده‌ها منصوب شد؛
«محمد بن عبدالله بن عبدالرحمن القحطانی» به عنوان رئیس دانشگاه «حفر الباطن» منصوب شد.

مشکل عربستان در اشتغالزایی

بلومبرگ نوشت: عربستان سعودی برای سومین بار مجبور شد وزیر کار خود را جایگزین کند.
پایگاه اینترنتی این شبکه تلویزیونی در گزارشی به قلم زینب فتاح نوشت: در پی مشکلات کشور نفت خیر عربستان سعودی برای کاهش بیکاری در میان جمعیت جوانانش، در سه سال گذشته سه وزیر کار منصوب کرده است.
ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، علی بن ناصر الغفیص را از این سمت برکنار کرد و احمد بن سلیمان الراجحی را جایگزین وی کرد. الغفیص از دسامبر 2016 وزیر کار عربستان سعودی بود. پیش از وی مفرج الحقبانی از آوریل 2015 در این سمت خدمت کرده بود.
الراجحی تصمیم دارد در وظایفی موفق عمل کند که سلفهایش در آن‌ها ناکام بوده اند. وظایف وی کاهش نرخ بیکاری از دوازده و هشت دهم درصد در زمانی است که دولت یارانه‌ها و هزینه هایش را کاهش داده است. باوجود تلاش دولت برای وادار کردن شرکت‌ها برای جایگزین کردن کارگران خارجی با کارگران سعودی و محدود کردن استخدام تنها اتباع سعودی در برخی بخش ها، اشتغالزایی در عربستان سعودی همچنان با مشکل مواجه است.
تغییر‌ها در وزارت کار عربستان سعودی نشان دهنده مشکل این کشور برای اشتغالزایی است. با توجه به اصلاحات اجتماعی اخیر در عربستان سعودی و اجازه یافتن زنان برای ورود به بازار کار، انتظار می‌رود در سال‌های اخیر میزان بیکاری در این کشور افزایش یابد.

مهره چینی ولیعهد سعودی برای گسترش دایره قدرت
الاخبار نوشت: فرمان های سلطنتی جدید از شاه سعودی نشان دهنده عطش سیری ناپذیر محمد بن سلمان به قدرت و در عین حال وحشت او از دسیسه چینی های رقبایش است.
پایگاه اینترنتی روزنامه "الاخبار" نوشت: سریال صدور شبانه فرمان های حکومتی در عربستان، بار دیگر موجب گمانه زنی هایی درباره ثبات سیستم حکومتی این کشور شد و اشتیاق ولیعهد عربستان را برای گسترش دایره قدرت خود و در دست گرفتن مراکز حساس مدیریتی به نمایش گذاشت تا مهره های خود را در این مراکز مستقر کند.
به محض اینکه علاقه مندان به امور عربستان گمان می کنند شاهزاده جوان سعودی به فشرده سازی سمت ها و به چنگ آوردن آن اکتفا کرده است، او با فرمانی که مهر پدر پادشاهش بر آن نقش بسته است ظاهر می شود تا ثابت کند اشتهای ولیعهد و کسی که در عمل پادشاه کشور است با وجود همه سمت هایی که برای خود جمع آوری کرده، باز هم سیری ناپذیر است. با فرمان های اخیر هر ظالمی که جانشین محمد بن سلمان شود نخواهد توانست رکورد او را در تسخیر قدرت و کسب نفوذ بشکند.
اما دستورهای پادشاهی که اخیرا صادر شده و به امضای ملک سلمان رسیده است و رد پای ولیعهد در آن دیده می شود، بی ثباتی دربار آل سعود را نشان می دهد. از این تصمیم ها بوی دسیسه و توطئه چینی بقایای جناحی به مشام می رسد که به خاندان سلمان حسد می ورزد و کینه خود را از شاهزادگان آن پنهان می کند. پس از آنکه بیشتر بزرگان خاندان حاکم و نوادگان عبدالعزیز و فرزندان آنان از حکومت و مراکز قدرت برکنار شدند، بازماندگان این جناح اکنون بر سر میراث پادشاه با یکدیگر جدال می کنند.
پس از غیبتی شبهه انگیز، ولیعهد با بسته ای از فرمان های جدید سلطنتی ظاهر شد که ثابت می کرد، پس از کودتاهایی که مخالفان وی را نابود و رقبایش را به حصر کشاند، حکومتی که او برای خود ساخته، هنوز به ساحل امن نرسیده است. یکسال پس از برکناری محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان به دست بن سلمان و پس از مزایایی که در این یکسال عاید او شد و مهمترین آن امضای قراردادهای جدید با آمریکایی ها بود، بن سلمان هفته ها از انظار عمومی پنهان شد. او قصر پادشاهی را در ریاض ترک کرد و به بندر جده رفت و مدتی طولانی آنجا ماند. سپس ناگهان روزه سکوت خود را شکست و با پیگیری دوباره مسئله جنگ علیه یمن و ایجاد تغییرات جدید در سیستم داخلی حکومت بار دیگر در عرصه رسانه ای ظاهر شد.
بن سلمان ثابت کرد تصمیمات اخیر وی ناشی از احساس وحشت شدید و عدم اعتماد به مسئولان و مقاماتی بود که دور او را گرفته بودند و روش سنتی که او برای گیج کردن افکار عمومی به کار بست نیز نشان از همین امر داشت. وی عامدانه، به موازات صدور فرمان پادشاهی، تصاویری از دیدار خود با عمویش مقرن بن عبد العزیز ولیعهد سابق در کاخ وی منتشر کرد. او می خواست با این کار بگوید اختلافات داخلی خاندان حاکم پایان یافته است و هماهنگی دوباره موجب تقویت روابط خاندان آل سعود خواهد شد. بن سلمان با بوسیدن دست عمویش مقرن بن عبدالعزیز ماجرای بوسیدن دست محمد بن نایف پسر عمویش در سال قبل را تکرار کرد. او خم شد تا دستان عمویی را ببوسد که دو سال پیش وی را برکنار کرده بود. پخش این تصاویر بار دیگر پرسش هایی درباره ثبات در خاندان حاکم مطرح می کند، آنهم پس از آنکه علاقه مندان به امور عربستان گمان می کردند کار دیگر تمام شده و در کاخ شاهزادگان سعودی ثبات برقرار شده است و به این ترتیب همگان کارها را به دست سلمان و پسرش سپرده اند.