الف/ مدیر فنی پیامرسان «سروش» با بیان این که تا بحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشته ایم در مورد حفظ اطلاعات شخصی در این پیام رسان گفت: ما هیچ وقت به خاطر یک دسترسی غیرمجاز، اعتماد کل کاربرانمان را از بین نمیبریم.
به گزارش الف، ایمان عیسیزاده، مدیر فنی پیامرسان «سروش» در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجویان درباره حریم شخصیشان در پیامرسان سروش پاسخ داد:
ما -در پیامرسان سروش- سعی میکنیم از پروتکلهای معروف امنیتی استفاده کنیم. علاوه بر آن به صورت مداوم، تستهای امنیتی را در پیامرسانمان داریم. هم توسط تیم فنی خودمان در داخل شرکت و هم با تیمهایی که بیرون هستند کار میکنیم و آنها اگر مسئلهی امنیتیای پیدا کنند به ما گزارش فنی میدهند و ما برای رفع آن اقدام میکنیم.
برخلاف تبلیغات وسیعیای که علیه سروش میشود خدا راشکر تابحال هیچ نشت اطلاعاتی و گزارش هک شدن نداشتیم.
همچنین برای حفاظت از محتوای حریم شخصی مردم دیسیپلینهای خاصی داریم. تا حالا یکبار اتفاق افتاده است که از ما دیتای کاربران را خواستهاند؛ پلیس فتای اصفهان اواخر سال گذشته میگفت یک کاربری مطلب مجرمانه منتشر کرده و اطلاعات وی را میخواست تا پیگیری کند. ما گفتیم مطابق آییننامهای که داریم، مجاز نیستیم اطلاعات بدهیم؛ ضمن این که باید با دستور قضایی بیایید. رفتند و با دستور قضایی آمدند ولی دستورشان کامل نبود. لذا همکاری نکردیم تا این که برای مدیرعامل ما حکم جلب صادر کردند.
ما خیلی با مسئولین مختلف از جمله اعضای شورای عالی فضای مجازی صحبت کردیم. گفتیم که اگر مردم بخواهند به پیامرسان داخلی اعتماد بکنند، در سطح شورا یا قانونگذاری کلان مملکت، باید این تضمین را به مردم بدهند که هیچ وقت دسترسی به دیتای آنها مجاز شمرده نخواهد شد.
واقعیت این است که سرویسی که مورد انتظار دولت یا حاکمیت از امثال ما هست، برخلاف تصورات عمدتا منع سرویس است. یعنی مثلا میگویند فلانی دارد رفتار نامناسبی انجام میدهد، دسترسی وی را قطع کنید. من قطع میکنم ولی این که او چه کسی بود، کجا بود، چه زمانی پیام داد، به چه کسی پیام داد، رفیقش کیست و ... اینها را ما نمیتوانیم انتقال بدهیم.
با مصوباتی که در شورای عالی فضای مجازی داشتیم، این مسئله تا بخش زیادی محقق شده است. رئیس قوه قضائیه هم یک ابلاغیه داشت و برای قضات توضیح داد که وقتی میخواهند حکمی صادر بکنند، محدودیتهایشان چیست. فتوای رهبری هم که خیلی بیشتر به ما کمک کرد. فتوای رهبری خطاب به خود ما پیامرسانها بوده که شما حق ندارید اطلاعات شخصی بدهید. همچنین مرکز ملی فضای مجازی که بازوی اجرایی شوراست، در این زمینه به شدت فعال شده است. خود وزارت ارتباطات هم همینطور و میگوید اگر هر نوع دسترسی از هرجایی از شما خواسته شد، به ما ارجاع بدهید که ما اول برویم با تمام قوانین حقوقی بسنجیم.
اعتماد، کل سرمایه یک اپلیکیشن پیامرسانی است. درنتیجه ما هیچ وقت به خاطر یک دسترسی غیرمجاز، اعتماد کل کاربرانمان را از بین نمیبریم، حتی یک دسترسی غیرمجاز باعث میشود کل اعتماد از بین برود. شما دیدید سر فیسبوک با آن همه قدرت تبلیغاتی و رسانهای گسترده به خاطر دسترسیهای غیرمجاز چه بلایی آمد. تمام دنیا علیهاش گارد گرفتند. با گذشت زمان وقتی مردم میبینند که ادعاهای دسترسی و هک واقعیت ندارد کم کم این اعتماد شکل میگیرد، ولی واقعیت امروز این است که فعلا هجمههای رسانهای سنگینی علیه سروش وجود دارد.
پیامرسان سروش در حال حاضر بیش از یازده میلیون کاربر دارد؛ قبل از این که فیلترینگ تلگرام انجام شود، پیامرسان سروش برنامه مفصلی برای جذب کاربر شروع کرده بود و تا قبل از فیلترینگ، سروش بیش از هفت میلیون کاربر داشت. بعد از فیلترینگ تا زمان حاضر حدود چهار میلیون کاربر دیگر جذب شده است. جذب این چهار میلیون کاربر جدید با شیب کمی بوده است.
یک تیم 45 الی 50 نفره به صورت شبانهروزی از دانشگاههای مختلف کشور، جهت کارهای فنی مشغول کار هستند که با مجموعه مشاورین و افراد تیم بازار و کسب و کار و ... تقریبا به 80 نفر میرسد. تا حالا این حجم از ارائه سرویس با این سطح در هیچ شرکتی از ایران تجربه نشده است. زمانی که سروش شروع به کار و جذب کاربر کرد، رقیب خیلی بزرگی مثل تلگرام در بازار کار جدی میکرد و بازار را در دست داشت. ما همیشه قائل به این هستیم که گرچه منابع در اختیارمان خیلی محدود است، اما در همین فضای رقابتی کار کنیم و سرویس را به نحو مطلوب به مخاطب ارائه دهیم.
همایش تیک سوم که در روز سه شنبه 8 خرداد به همت بسیج دانشجویی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار شد، میزبان نمایندگانی از پیامرسان سروش و بیسفون جهت پرسش و پاسخ دانشجویان و دکتر شاهمیرزایی عضو حقیقی سابق شورای عالی فضای مجازی به عنوان سخنران بود.