صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


انقلاب اسلامی ایران به تعبیر میشل فوکو، روحی قدسی در کالبد جهان بدون روح بود؛ قطعاً این تحول عظیم ابراهیمی در برابر استکبار جهانی ماحصل بزرگواری روح و شخصیت امام خمینی (ره) است. رستاخیز امام خمینی (ره) بازتاب معناگرایانه جهانی برای جدال نهایی آخرالزمانی پیدا کرده است، در این میان شناخت آرمان‌های امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی و نقشه راه دستیابی به آن از منظر چارچوب اندیشگانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اهمیت راهبری برای نیروهای انقلابی محسوب می‌شود. در این نوشتار به‌صورت موجز و خلاصه به نقشه راه صیانت از معجزه الهی انقلاب اسلامی که متأثر از رستاخیز امام خمینی (ره) است، می‌پردازیم.

هفت اصل راهبردی اندیشه امام خمینی (ره)
پس از رحلت امام خمینی (ره) جریان سیاسی خاصی برای عقبگرد انقلاب اسلامی از راهبرد نهایی، با اقدامات بلندمدت خواهان تحریف اندیشه سیاسی رهبر انقلاب اسلامی بودند؛ آنان خواهان حذف امام خمینی (ره) تاریخ‌ساز بودند و تاریخی پنداشتن آرمان‌های ایشان، پتک تحریف را بر پیکره اندیشگانی ایشان وارد ساختند.

نخستین گام برای ناکام‌سازی پروژه انحراف انقلاب اسلامی، بازخوانی اصول حاکم در اندیشه بنیان‌‌گذار جمهوری اسلامی ایران است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی هفت اصل را مهم‌ترین اصول تفکری امام راحل دانستند‌ که عبارتند از: «اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی»، «اعتماد به وعده الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی»، «اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی»، «حمایت از محرومان و مستضعفان و مخالفت با خوی کاخ‌نشینی»، «مخالفت صریح با جبهه قلدران بین‌المللی و مستکبران»، «اعتقاد به استقلال ملی و رد سلطه‌پذیری» و «تکیه بر وحدت ملی». این اصول راهبردی باید خط مشی اساسی نهادهای حاکمیتی و نیروهای انقلابی برای پیشبرد اثربخشی و استمرار شاکله فکری امام خمینی (ره) در جامعه ایرانی باشد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با رد خط تحریف مبارزه امام‌خمینی (ره) با استکبار جهانی و در تبیین مخالفت همیشگی خط امام با آمریکا -‌نماد اصلی استکبار- بیان داشتند: «امام با مستکبرین سر آشتی نداشت، واژه «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام بود، وقتی شما یک دستگاهی را، شیطان دانستید، معلوم است که باید رفتار و احساسات شما، در مقابل او چگونه باشد، امام تا روز آخر نسبت به آمریکا، همین احساس را داشت، عنوان «شیطان بزرگ» را هم به کار می‌برد.»

صیانت از رستاخیز روح‌الله
اما پدیده معجزه‌گونه و کارِ کارستان امام خمینی (ره) که به‌واسطه این نعمت «اگر همه ملت ایران تا آخر عمرشان خدا را شکر کنند... جا دارد؛ هر چه درباره‌اش فداکاری کنند جا دارد. 3/۸/94» چیست؟

معجزه اسلام مقتدر یعنی نظام‌سازی بر اساس اسلام و ایجاد اقتدار اسلامی، برای نخستین‌بار پس از صدر اسلام با انقلاب اسلامی صورت گرفت؛ «بعد از دوران صدر اسلام، نخستین‌باری است که اسلامِ صحیحِ نابِ متّکی به قرآن و حدیث در عالم واقع، دارد تحقّق پیدا می‌کند... اسلام سیاسی یعنی اسلامی که سیاست اداره جامعه را و مدیریّت جامعه را برعهده می‌گیرد؛ یعنی اسلام می‌شود مدیر جامعه. 25/۱۲/95»
بازخوانی و تکاپو برای دستیابی به اصول تفکری امام خمینی (ره) گام راهبردی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی محسوب می‌گردد ولی برای تکمیل آن نیازمند درک جدید از مقتضیات حاکم هستیم.
آرمان انقلاب اسلامی، ایجاد حیات طیبه است؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، حیات طبیه به مثابه « همه این چیزهایی که بشر برای بِه‌زیستی خود، برای سعادت خود به آن‌ها احتیاج دارد. مثلاً عزّت ملّی جزو حیات طیّبه است؛ ملّت ذلیل، توسری‌خور، حیات طیّبه ندارد. استقلال، وابسته نبودن به بیگانگان و به دیگران جزو حیات طیّبه است. حیات طیّبه را فقط در عبادات و در کتاب‌های دعا که نباید جست‌وجو کرد؛ واقعیّات زندگی این‌هاست.»
لازمه تحقق حیات طیبه، داشتن جهت‌گیری «آرمان‌خواهی واقع‌بینانه»، پایداری بر «انقلابی بودن» و تلاش همه‌جانبه برای تحقق «استحکام درونی» است. آرمان‌خواهی واقع‌بینانه درک درست از محیط پیرامونی کنش به نیروهای انقلابی می‌دهد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب «واقعیّت‌ها نباید ما را از آرمان‌ها دور کند؛ واقعیّت‌ها باید مثل پلّکانی ما را به آرمان‌ها نزدیک کند. اگر یک واقعیّتِ مزاحمی هم پیدا شد، با آن مقابله کنیم، معارضه کنیم، از سر راه برداریم؛ آرمان‌خواهی یعنی این. البتّه نقطه مقابلش -همان‌طور که عرض کردم- محافظه‌کاری است؛ یعنی با واقعیّت‌ها بسازیم، بدش را هم قبول کنیم، خوبش را هم قبول کنیم، به‌عنوان اینکه «چه‌کار می‌شود کرد، چاره‌ای نداریم» بگذرانیم که خب، بدیهی است که سرنوشت یک چنین ملّتی به کجا خواهد رسید.»
پس از آن باید بر عناصر انقلابی بودن به مثابه ارکان حرکت جمعی انقلابی تاکید داشت، از منظر آیت‌الله خامنه‌ای انقلابی بودن در پنج شاخص اصلی صورت‌بندی می‌شود که عبارت است از: «شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب؛ شاخص دوّم، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آن‌ها که آرمان‌های انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آن‌ها داشته باشیم؛ شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همه‌جانبه کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهم‌تر از همه است- و استقلال امنیّتی؛ شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشه او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد، عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است؛ شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است.»
پس از تعیین جهت‌گیری و پایداری بر محکمات تفکر انقلابی، گام پیش‌برنده استحکام‌سازی ساخت درونی است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین راستا می‌فرمایند: «استحکام داخلیِ نظام، اساس کار است؛ هم استحکام سیاسی، هم استحکام اقتصادی، هم استحکام فرهنگی، و هم بالاتر از همه استحکام روحی و روانی افراد، به‌ویژه نخبگان و به‌ویژه مسوولان ارشد کشور. این استحکام اگر وجود داشته باشد، هیچ خطری کشور را تهدید نمی‌کند.»
مسلماً اگر چنین راهبردهایی مبتنی بر خط امام خمینی (ره) سرلوحه اقدامات جمهوری اسلامی ایران نباشد، ضربه اساسی به ملت ایران خواهد خورد.