ایرنا/ 'ولید المعلم' وزیر خارجه سوریه با دروغ خواندن ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره وجود پایگاه های نظامی ایران در خاک سوریه، گفت: حضور نظامی ایران بنا به خواست دولت سوریه بوده و کاملا قانونی است.



ولید معلم روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی در دمشق افزود: ایران با دعوت دولت ما در سوریه حضور دارد که این بر خلاف آمریکا و ترکیه می باشد چرا که حضور این دو کشور در سوریه غیر قانونی است.
وی با بیان اینکه ایران از آغاز بحران نبرد با تروریسم در کنار جمهوری عربی سوریه بوده است ، افزود: ما از رهبری و ملت ایران برای پشتیبانی از سوریه در جنگ علیه تروریسم قدردانی می کنیم. ایران نیروی نظامی در اراضی سوریه ندارد بلکه مستشاران نظامی این کشور هستند که در کنار ارتش سوریه فعالیت می کنند. 
وزیر خارجه سوریه همچنین گفت : حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیرقانونی است و این کشور هرچه سریعتر باید نیروهایش را از منطقه 'التنف' و سایر مناطق سوریه خارج کند.
وی ادامه داد: هر زمان آمریکایی ها نیروهایشان را از منطقه التنف خارج کردند، درباره توافق در منطقه جنوبی کشور سخن خواهیم گفت.
المعلم با تاکید بر اینکه ما ترکیه را دشمن سرسخت و متجاوز به اراضی خود می دانیم، گفت: نه ترکیه و نه آمریکا حق ندارند درباره هیچ یک از شهرهای سوریه صحبت کنند و ما خود وجب به وجب خاکمان را آزاد خواهیم کرد.
وی درباره لیست اعضای کمیته بررسی قانون اساسی نیز گفت که این اسامی طبق توافق به عمل آمده به سفیران روسیه و ایران در دمشق که ضامن اجرای مفاد نشست آستانه هستند، تحویل داده شده است. 
المعلم ادامه داد: ماموریت 'استیفان دی میستورا' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تسهیل گفت و گویی هایی است که قرار است در چارچوب اعضای کمیته بررسی قانون اساسی انجام شود و نه بیشتر. ما اسامی 50 تن را تحویل داده ایم و بر سر هر تعداد که اتفاق شود، باید سهم دولت سوریه در این کمیته، سهم حداکثری و تصمیمات آن نیز باید اجماعی باشد.