برنا/ دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل گفت: سعودی ها برای مذاکره با حوثی ها از ایران درخواست کمک کردند.



«حسین امیرعبداللهیان»، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل، در خصوص برآیند انتخابات کشور عراق و تلاش های کشورهایی مانند آمریکا و عربستان برای روی کار آمدن دولتی وابسته، گفت: انتخابات عراق چندین پیام مهم داشت که مشارکت 45 درصدی واجدین شرایط در کشوری که تازه از مبارزه با داعش خارج شده و هنوز هم سطحی از ناامنی ها در این کشور وجود دارد و حتی عده ای از مردم نتوانسته اند به مناطق مسکونی خود بازگردند، اولین پیام مثبت است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با بیان اینکه انتخابات عراق نشان داد مردم به گروه هایی رأی می دهند که نسبت به عراق، استقلال، حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی این کشور تعصب داشته باشند، اظهار کرد: البته ممکن است برخی عنوان کنند لیست آقای مقتدی صدر به دلیل سفر وی به عربستان داشت توانست رأی خوبی را کسب کند اما این مهم در حالیست که وی صدها سفر به ایران داشته است؛ بنابراین صرفا پرداختن به یک سفر و ارتباط دادن آن با پیروزی در انتخابات صحیح نیست.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مقتدی صدر دو شعار مقابله با اشغالگری در حوزه سیاست خارجی و مبارزه با فساد و توجه به مردم در حوزه سیاست داخلی را در کنار سیاستمداران موثر و مرجعیت در عراق دنبال کرده است؛ البته ممکن است رهروان وی گاهی تُند یا کُند حرکت کرده باشند اما جوهره دستیابی به این مولفه های از سوی این جریان فراموش نشده است. فاصله گروه های اصلی ائتلاف انتخاباتی اخیر عراق بسیار به هم نزدیک است. مقتدی صدر فرزند عراق و در ائتلاف شیعه عراق قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مرجیعت دینی از جمله حضرت آیت الله سیستانی همواره تاکید بر استقلال عراق، خروج این کشور از استعمار انگلیس و آمریکا، مبارزه با فساد و توجه به معیشت مردم کرده اند، افزود: بنابراین می توان گفت که مقتدی صدر نیز بر این اساس شعارهای خود را انتخاب کرد و همین امر موجب شد ائتلافی که تشکیل داد با فاصله کمی در صدر لیست های پیروزی قرار بگیرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تصریح کرد: البته نباید از این نکته غافل شد مردم عراق در انتخابات کشورشان با رأیی که به گروه مرتبط با حشدالشعبی دادند (گروهی که در شکست و خُرد کردن استخوان های داعش بسیار تاثیرگذار بود) بیان کردند علی رغم تحلیلی هایی مبنی بر اینکه آمریکا در انتخابات پیروز شده یا برجسته سازی تاثیر پول عربستان، اسلامی بودن کشورشان، استقلال و پیشرفت برایشان اهمیت دارد.

امیرعبداللهیان گفت: بنابراین با توجه به نتایج قابل انتظار انتخابات و شرایطی که در عراق وجود دارد، ائتلافی شکل خواهد گرفت که به امنیت منطقه، ایجاد کشوری آزاد و مستقل و همچنین تقویت کنند محور مقاومت کمک خواهد کرد لذا صهیونیست ها و اندک دوستان آنها خوشحال نخواهند بود.

وی در خصوص تلاش سعودی ها برای روی کار آمدن دولتی وابسته به آمریکا، اظهار کرد: زمانی در بدترین شرایط آمریکایی ها با 170 هزار نیرو در این کشور حضور داشتند و بدنبال دخالت در جزیی ترین امور این کشور بودند اما رهبران سیاسی و دینی عراقی و مردم نشان دادند از بصیرت برخوردار هستند و متناسب با نگاه راهبردی و منافع ملی‌شان حرکت می کنند . آمریکا و سعودی قادر به تشکیل دولت دست نشانده درعراق نخواهند بود. تهران از عراق مستقل، متحد، امن و آباد کماکان با قوت حمایت می کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: بنابراین در شرایط کنونی باید گفت عراقی که دشمن بالفعل جمهوری اسلامی ایران در زمان رژیم بعث بود اکنون همراه راهبردی کشورمان است و خواهد بود.

وی در رابطه با ویژگی های دولت ائتلافی آینده عراق و گزینه احتمالی نخست وزیری، تصریح کرد: به نظر می رسد ائتلافی که در دولت عراق شکل می گیرد حتما ویژگی های ملی-مذهبی، نگاه دینی و تعصبات عراقی خواهد داشت لذا بر این اساس نخست وزیر آینده مشخص خواهد شد و هم اکنون نیز پیش بینی در این زمینه زود است.

امیرعبداللهیان همچنین در خصوص تاثیر منفی اقدامات گروه تروریستی داعش در آینده کشور عراق، گفت: در نگاه بین المللی کُنشگران مداخله‌گر مانند آمریکا، انگلستان و رژیم صهیونیستی از داعش استفاده ابزاری کردند تا از این طریق بتوانند نظام فعلی سیاسی عراق را به گونه ای دگرگون کنند که سازوکار متناسب با منافعشان شکل بگیرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: همچنین قرار بود موضوع تجزیه کشورهای اسلامی از جمله عراق توسط داعش محقق شود؛ به عبارتی این گروه تروریستی با ایجاد رعب و وحشت بدنبال ایجاد وضعیتی بود که کردها، شیعیان، اهل تسنن، مسحیان و غیره به یکدیگر اعتماد نکنند و مناطقشان از یکدیگر جدا شود و تا حدودی هم جابجایی جمعیتی در اوج تحرکات داعش شکل گرفت اما به حول الهی موفق نشدند.

وی تصریح کرد: بنابراین وقتی اهداف مذکور محقق نشد، هم اکنون مداخله‌گران خارجی و منطقه‌ای بدنبال پیگیری اهدافشان در دوران پساداعش از طریق مداخلات سیاسی، اطلاعاتی و نظامی در عراق هستند.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سعودی ها در دوران پساداعش تاکتیکشان در مقابل عراق را تغییر داده اند، گفت: عربستانی که عراق پس از صدام را به رسمیت نمی شناخت، تلاش کرد سفارتخانه اش در بغداد را مجدد باز کند و حتی سرکنسولگری در نجف و اربیل راه اندازی کند؛ در واقع سعودی ها بدنبال نفوذ و تاثیرگذاری در عراق هستند تا در آینده این کشور نقش داشته باشند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از نتیجه انتخابات عراق نگران است یا خیر، تصریح کرد: حتما نتیجه انتخاب و رای مردم مورد احترام ماست. مردم عراق به دشمنان کشورشان رأی ندادند بلکه به نخبگان و افراد شاخص اعتماد کردند؛ بنابراین ممکن است از دید یک فرد عراقی نتیجه انتخابات با شکست یا پیروزی یک لیست یا فرد مواجه بوده باشد اما ایران با همه طرف ها در عراق اعم از شیعه، کرد، اهل تسنن و مسیحی همراهی می کند لذا برآیند تصمیم مردم عراق برایمان مهم است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مستشاری ایرانی در کنار نیروهای عراقی عملیات نظامی در مناطق سنی‌نشین برای پیروزی بر داعش انجام دادند، گفت: باید یادآور شد زمانی که در وزارت خارجه به عنوان معاون وزیر فعالیت داشتم هیاتی از عشایر اهل سنت عراق به ایران آمدند و بیان کردند سرشان کلاه رفته است؛ اعتقاد داشتند کردها با حکومت مرکزی عراق در مبارزه با داعش ارتباط دارند و همچنین شیعیان نیز برای مقابله با تروریست ها بپا خواسته اند و حمایت ایران را دارند اما سنی‌ها از ابتدای سقوط موصل با وعده های آمریکایی مواجه بوده اند که هیچکدامش محقق نشده است. لذا اهل سنت عراق هم سرزمین خود را در بازی داعش از دست داده اند و هم امنیت ندارد.

امیرعبداللهیان افزود: توجه کنید که شهدای ایرانی برای آزادی بخش هایی از مناطق سنی نشین عراق تلاش کردند و با کمک نیروهای مسلح و مرجعیت عراق این مناطق را امن کردند.

وی با اشاره به اینکه وقتی ایران در عراق شهید می دهد برای اینکه جغرافیای سنی‌نشین حفظ شود، حتما نتیجه انتخابات این کشور برایش در راستای احترام به انتخاب مردم آن اعم از سنی، کرد، شیعه و غیره است، اظهار کرد: بنابراین همچنان در راستای رابطه راهبردی دو کشور، عراق به تامین امنیت مرزهای مشترک، تقویت رابطه راهبردی و ممتاز بین بغداد - تهران، حفظ و تقویت مناسبات مردمی، رسمی دو کشور و تثبیت امنیت در منطقه کمک می کند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در خصوص ارزیابی نتیجه انتخابات کشور لبنان، گفت: باید اذعان کرد برآیند انتخابات لبنان دو اتفاق مهم در رابطه با محور مقاومت بویژه حزب الله و همچنین محور مورد حمایت عربستان سعودی خصوصا سعدحریری و متحدانش را نشان داد.

وی افزود: رفتار تحقیرآمیز و عامرانه سعودی ها در وادار کردن سعدحریری به استعفاء و محبوس کردن وی در عربستان موجب شد ضربه محکمی به وضعیت گروه های متمایل به سعودی و شخص حریری در لبنان وارد کنند.

امیرعبداللهیان اعتقاد دارد سعودی ها در رفتاری تکراری و شکست خورده، تصور می کنند که با اهدای چمدان دلارهای نفتی امکان اجرایی کردن هر سیاستی را دارند در حالی که این چنین نیست؛ به عنوان مثال در شرایطی که هیچ یک از بحران های منطقه مانند سوریه، لیبی، مصر ، تونس و بحرین به میز مذاکرات نرسیده بود، در یمن همه گروه ها با نقش آفرینی انصارالله و متحدین در میز مذاکره به نتیجه رسیدند اما چون نتیجه مورد رضایت سعودی ها نبود، هادی منصور را وادار به استعفا و ایجاد خلاء قدرت سیاسی کردند تا بازی را بر هم بزنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل تاکید کرد: علی رغم اینکه عربستان هزینه های زیادی را برای کسب تجربه در یمن ارائه کرد، مجددا شاهد بودیم این بازی شکست خورده را در لبنان تکرار کرد که منجر به کاهش اعتماد مردم لبنان به متحدان سعودی شد لذا نتیجه آراء سعدحریری این مهم را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه خانواده حریری دارای تاریخ در لبنان هستند، اظهار کرد: رفتار حزب الله و متحدین آن در لبنان، مبتنی بر حفظ وحدت و کمک به امنیت و ثبات این کشور است. حتی در شرایطی که رفتار زشت عربستان سعودی، متحدانشان را با چالش جدی در عرصه انتخابات مواجه کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه مردم لبنان قدرشناسی خودشان را از حزب الله و متحدانش در نقش آفرینی برای مبارزه با تروریست های تکفیری، ایجاد امنیت در لبنان و منطقه و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی نشان دادند، ادامه داد: به عبارتی اعلام کردند لبنانی ها اعم از شیعه، سنی و مسیحی به مقاومت حزب الله و متحدانش قویا اعتماد دارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از کارشناسان سیاسی اعتقاد دارند نتیجه انتخابات عراق و لبنان نشان داد محور مقاومت در حال توسعه و قوت گرفتن در منطقه است، گفت: باید اذعان کرد علی رغم همه فشارها به محور مقاومت، امروزه مقاومت در منطقه برآمده و برجسته شده است. مقاومت پیروز عرصه مقابله با صهیونیسم و تروریسم و کنشگر اصلی حفظ ثبات و امنیت منطقه بشمار می رود. هر چند دشمنان و ادعای کذب خود را تکرار کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل اظهار کرد: امروزه همه ناظران سیاسی و بین المللی و حتی دوستان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران تایید می کنند جایگاه، نفوذ و قدرت منطقه ای ایران تثبیت شده است و برای مقابله با این قدرت اقدام به تحریم و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت می کنند؛ در واقع هر چقدر فشارها افزایش می یابد نشان می دهد که دستاوردها و قدرت محور مقاومت در حال افزایش است

وی افزود: باید یادآور شد در گذشته حزب الله لبنان صرفا با رژیم صهیونیستی مقابله می کرد اما امروزه با گروه تکفیری تروریستی هم مقابله کرده و با پیروزی در هر دو عرصه در اوج اقتدار قرار گرفته است.

امیرعبداللهیان در رابطه با ارزیابی آینده کشور یمن، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه طرف ها در یمن ارتباط دارد و معتقدیم یمن متعلق به همه یمنی ها است و جای اشغالگران نیست؛ باید یادآور شد هفته دوم یا سوم حمله سعودی ها به یمن برای حضور در کنفرانسی به عربستان سفر کردم و در دیدار با وزیر خاجه این کشور تاکید کردم که نباید حمله نظامی علیه یمن رخ می داد بلکه باید فرصت تشکیل دولت وحدت ملی به مردم یمن داده میشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: عادل الجبیر با عصبانیت عنوان کرد در مدت سه هفته انصارالله را از بین می برند اما اکنون وضعیت مقاومت یمن در مقابل اشغال، بعد از چهار سال مشخص است.

وی در رابطه به اینکه آیا تاکنون اقدامی از سوی عربستان برای بهبود سطح همکاری ها و ارتباطات انجام شده یا خیر، اظهار کرد: سعودی ها از طریق واسطه ای پیامی دادند که شخصا دریافت کننده آن بودم. آنها خواستار شدند مقامات سعودی با مقامات حوثی به طور سری مذاکره کنند که این مذاکره بعدها مقدمه مذاکرات عمان و کویت شد.

امیرعبداللهیان در این زمینه افزود: سعودی ها با توجه به اینکه سفارتشان در ایران را بسته اند تردید داشتند که ایران این درخواستشان را پاسخ می دهد یا خیر؛ بنابراین با توجه به بررسی ها انجام شده مقرر شد برای کمک به توقف جنگ این اقدام انجام شود که بر اساس آن در نقطه مرزی مشترک عربستان و یمن، یک سرلشگر سعودی با نماینده ای از جانب حوثی ها ملاقات کرد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل ادامه داد: البته قرار بود ملاقات سری بماند اما از طرف عربستان این مهم محقق نشد لذا آنها به دروغ اعلام کردند ملاقاتی با حوثی ها نداشته و صرفا با عشایر مرزی دیدار کرده اند ولی این ملاقات انجام شد.

وی در خصوص چشم انداز روابط ایران و عربستان و سرنوشت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، گفت: هم اکنون اخباری در فضای مجازی منتشر می شود که پس از درگیری اخیر و تیراندازی در کاخ سلمان در ریاض، ولیعهد این کشور زخمی شد و به همین دلیل در رسانه ها آشکار نمی شود؛ البته سران سعودی گاهی برای تفریح مدتی را غیبت می کنند اما تحولات نشان می دهد که در لایه های زیرین حاکمیتی عربستان تحولاتی در حال رخ دادن است که سمت و سوی آن مبهم است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در آینده نه چندان دور احتمال وقوع 2 سناریو در عربستان است، تصریح کرد: ابتدا احتمال دارد محمد بن سلمان با حمایت آمریکایی ها و لابی های صورت گرفته جانشین ملک سلمان پدر شود. اگر این مهم رخ دهد محمد بن سلمان در صورت تثبیت به دنبال عادی سازی روابط با همسایگانش و پایان تجاوز به یمن بر می آید.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: تصور می کنم عربستان هیچ انتخابی جزء بازگشت به روابط عادی با جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت؛ علی رغم اینکه متغیر رقابت عربستان با ایران به دلیل نوع نگاه سعودی به انقلاب اسلامی گاهی اوقات تا سطح تخاصم و دشمنی هم صعود می کند، باقی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: مقامات سعودی از نفوذ مثبت و نقش سازنده ایران در منطقه دلخوشی ندارند و تصور می کنند همواره باید در منطقه حاکم باشند یا به عبارتی باید از بالا به پایین برخورد کنند که مصداقش در یمن یا بحرین مشاهده می شود.

امیرعبداللهیان در خصوص دومین سناریو نیز، گفت: البته با توجه به نوع انتخاب شاه در عربستان طی چندین سال گذشته و همچنین اقدامات خودسرانه محمد بن سلمان، احتمال دارد با روش های کودتای مرسوم شناخته شده فرد دیگری قدرت را در دست بگیرد؛ لذا درگیری در کاخ و غیبت محمد بن سلمان قابل اعتنا و قابل بررسی باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل افزود: بنابراین اگر جریان دیگری روی کار بیاید که رویکرد عقلانیت و سیاسی‌اش به رویکرد نظامی‌گری حاکم باشد، باز هم روابط تهران و ریاض به سمت بهبود پیش خواهد رفت.

وی در رابطه با انتقال سفارت آمریکا به قدس و تحولات رخ داده در فلسطین، گفت: مثلث سه ضلعی شامل آمریکا، رژیم جعلی اسرائیل و عربستان در منطقه شکل گرفته است؛ ترامپ در جامعه آمریکا با چالش های داخلی جدی مواجه است لذا وی روی زمین ژله ای راه می رود. این مهم در حالیست که نتانیاهو و محمدبن سلمان هم به ترامپ متزلزل دلبسته اند. محمد بن سلمان نیز در عربستان با بحران جدی در خاندارن آل سعود مواجه است و وی هم روی زمین ژله ای حرکت می کند. در حالیکه ترامپ و سیاست های منطقه ای خود را روی ستون متزلزل سعوید بنا می کند. اسرائیل که اساسا یک رژیم نامشروع متزلزل است.

امیرعبداللهیان افزود: امروز این سه ضلع متزلزل و ژله‌ای بازی سیاست بین الملل در منطقه را دردست گرفته اند که این تهدید جدی صلح و امنیت منطقه و جهان را در پی دارد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل با اشاره به اینکه از دیرباز کنسولگری برخی کشورها از جمله آمریکا در بخش اشغالی قدس فعال بود که تابلو این ساختمان را صرفا به سفارتخانه تغییر دادند و با هیاهو جشن گرفتند و واکنش اولیه مردم فلسطین هم " راهپیمایی بازگشت" بود که ابعاد گسترده ای پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: به لحاظ فیزیکی می توان سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد اما این سوال وجود دارد که آیا رژیم صهیونیستی می تواند فشارهای متقابل افکار عمومی ناشی از این اقدام را تحمل کند؟ در گذشته نیز سفارتخانه آمریکا به قدس منتقل شده بود اما به دلیل ناامنی ها مجددا از مواضع خود عقب نشینی کردند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در خصوص خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و ارزیابی چگونگی ادامه فعالیت در این توافقنامه، گفت: رسانه ها و بخش های مختلف کشور در تعامل با افکار عمومی امید به برجام را بیش از واقعیت برجام در جامعه مطرح کردند؛

امیرعبداللهیان افزود: هم اکنون نیز نباید در موضوع برجام اروپایی انتظارات افکار عمومی را بیشتر از وزن اروپا بالا ببریم.

وی تصریح کرد: اعتقاد دارم حتما باید با اروپا بطور همه جانبه کار کرد اما اینکه همکاریمان با اروپا لزوما در چارچوب برجام پیش برود؛ به نظر می رسد این الزام هم شاید در مقطعی نیاز نباشد مراعات شود از این رو باید بتوانیم راهکاری پیدا کنیم تا در چارچوبی غیر از برجام و بتوانیم همکاری پایدار و قابل اطمینان با اروپا داشته باشیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: برای کشورمان مطلوب است که آمریکای ترامپ و اروپا شکاف داشته باشند و ترک‌تازی های ایالات متحده با سیاست های اروپا تناقض داشته باشد اما باید متناسب با وزن اروپا از آنها انتظار داشته باشیم. در حمله موشکی اخیر آمریکا به سوریه، شاهد بودیم که انگلیس و فرانسه در کنرا آمریکا در عملیات نظامی مشترک علیه سوریه حضور یافتند و این در شرایط سردی روابط آنها با ترامپ است!.

به گزارش خانه ملت، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل خاطرنشان کرد: به نظر می رسد باید به دنبال تعمیق روابط دو طرفه در مکانیزم های دیگری غیر از برجام هم باشیم تا اینکه محدودیت برایمان ایجاد نشود و طرف مقابل نیز تعاملش را صرفا در چارچوب بندهای برجام تعریف نکند.