ورزش 3/ در آستانه صف آرایی پرتغال در جام جهانی، خبرگزاری دولتی پرتغال (RTP) به بررسی رویای بزرگ این کشور برای رسیدن قهرمانی در روسیه، پرداخت.


کریستیانو رونالدو فوق ستاره و کاپیتان تیم ملی پرتغال در بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در پی قهرمانی در این بازی ها , ثبت رکوردی جدید و تبدیل شدن به اولین بازیکنی که به عنوان بازیکن سال و برنده ی توپ طلا قهرمان این مسابقات می شود است.
رونالدو با تصاحب توپ طلا و همچنین بهترین بازیکن سال در سال٢٠١٧ پا به جام جهانی میگذارد و در صورت قهرمانی پرتغال در روسیه ,او به اولین بازیکن تاریخ تبدیل خواهد شد که به عنوان مرد سال فوتبال جهان موفق به قهرمانی در جام جهانی شده.
او که در سال ۲۰۱۴ هم شرایط ثبت این رکورد را دشت با توجه به عملکرد ضعیف تیم ملی پرتغال در این بازی ها این موقعیت را از دست داد. آنها پس از باخت ۴-۰ مقابل آلمان, تساوی ۲-۲ مقابل امریکا و برد ۲-۱ مقابل غنا, در مرحله ی گروهی از دور مسابقات حذف شدند. رونالدو که درآمادگی کامل در این مسابقات به سر نمیبرد, بد ترین عملکرد بازیکن دارنده ی توپ طلای سال در جام جهانی را به نام خود ثبت کرد.چرا که در هیچ یک از ادوار جام جهانی , دارنده ی توپ طلا در مرحله ی گروهی حذف نشده است.
*قبل از رونالدو بد ترین عملکرد متعلق به مارکو فان باستن بود که در جام جهانی ۱۹۹۰ با تیم ملی هلند در مرحله ی یک هشتم پایانی مقابل آلمان, قهرمان این دوره از مسابقات ، ۲-۱ شکست و از مسابقات کنار رفت.در میان ۱۳ بازیکن دیگری که در ادوار جام جهانی دارنده ی توپ طلای سال بوده اند , ۳ نفر در جام جهانی آن سال حضور نداشته اند , ۵ نفر در فینال شکست خورده اند ,۲ نفر سوم شده اند و ۳ نفر در مرحله ی یک چهارم نهایی حذف شده اند.
*در میان این بازیکنان هیچ یک موفق به کسب عنوان قهرمانی در سالی که دارنده ی توپ طلا بوده اند نشده اند, اما موفق ترین عملکرد متعلق به اوزه‌بیو است که با تیم پرتغال در سال ۱۹۹۶ توانست با ۹ گل زده به مقام آقای گلی بازی ها دست پیدا کند و همچنین به مقام سوم مسابقات با پرتغال برسد.
*در این میان ۵ نفر توانسته اند به فینال مسابقات برسند که هیچ یک از ۵ نفر موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده اند:
-نفر اول جانی ریورا بود که در سال ۱۹۷۰ با تیم ملی ایتالیا در فینال مغلوب برزیل شد.
-در دوره ی بعد یوهان کرایف با تیم ملی هلند به فینال این مسابقات در سال ۱۹۷۴ رسید که تیم او هم مقابل آلمان در این فینال شکست خورد.
- ۸ سال بعد کارل-هاینتس رومنیگه بازیکن تیم ملی آلمان و بایرن مونیخ توانست به فینال رقابت های ۱۹۸۲ راه پیدا کند که با این که با ۵ گل لقب دومین گلزن مسابقات را به خود اختصاص داد در فینال به همراه تیم آلمان ۳-۱ مغلوب تیم ملی ایتالیا شد.
- در جام جهانی ۱۹۹۴ روبرتو باجو نزدیک ترین دارنده ی توپ طلای سال به قهرمانی در جام جهانی بود. او که به همراه تیم ملی ایتالیا در فینال این دوره از مسابقات به تیم ملی برزیل برخورد کرده بود پس از تساوی در این بازی در ضربات پنالتی قهرمانی را از دست داد. در این بازی روبرتو باجو یکی از بازیکنانی بود که پنالتی خود را گل نکرد.
- در نهایت در سال ۱۹۹۸ رونالدو (برزیلی) که در آمادگی کامل برای بازی ها به سر نمیبرد به همراه تیم ملی برزیل به فینال رقابت ها رسید که ۳-۰ مغلوب فرانسه شد.
*حال کریستیانو رونالدو که به عنوان کاپیتان سلسآو توانسته به قهرمانی در رقابت های یورو ۲۰۱۶ دست پیدا کند امیدواراست که بتواند با قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نام خود را به عنوان اولین دارنده ی توپ طلا و قهرمان جام جهانی در یک سال در تاریخ ثبت کند.