باشگاه خبرنگاران/ یک مقام مسئول گفت: کارخانه‌ها تمام تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند و احتکار روغن در کارخانه‌های روغن‌کشی صحت ندارد.



علی فاضلی بازرس انجمن صنایع روغن نباتی ایران، درباره آخرین وضعیت بازار روغن اظهار کرد: سال گذشته صنعت روغن نباتی به سبب همراهی با سیاست‌های دولت، هیچگونه افزایش قیمتی نداشت و در نهایت امسال ستاد تنظیم بازار با درخواست تولیدکنندگان مبنی بر افزایش قیمت موافقت کرد.

وی افزود: با وجود افزایش هزینه‌های تولید، انجمن روغن نباتی پیشنهاد افزایش 19 تا 20 درصدی قیمت روغن را به ستاد تنظیم بازار داد درحالیکه ستاد تنظیم بازار در 18 اردیبهشت با افزایش 9 درصدی قیمت موافقت کرد.

فاضلی ادامه داد: با توجه به نوسان شدید هزینه‌های تولید، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار قول دادند که بعد از ماه رمضان با روش‌های دیگری بدون اثرگذاری بر قیمت مصرف کننده، هزینه‌های تولیدکنندگان را کاهش دهند.

این مقام مسئول تأکید کرد: اگرچه در هفته‌های اخیر هر حلب 16 کیلویی روغن در بازار غیر رسمی 90 هزار تومان عرضه می‌شد، اما هم اکنون با نرخ 77 هزار تومان در بازار توزیع می‌شود و از آنجا که تولیدکنندگان انتظار داشتند، روغن 16 کیلویی با نرخ 83 تا 84 هزار تومان توزیع شود، انتظار می‌رود با هماهنگی و اقدامات کارشناسی میان وزارت جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار و انجمن روغن نباتی از روش‌های دیگری، هزینه‌های تولید جبران شود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که برخی مغازه‌داران و تولیدکنندگان سایر صنوف از احتکار روغن در کارخانه‌ها خبر می‌دهند، آیا این موضوع صحت دارد، بیان کرد: کارخانه‌ها تمام تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند و احتکار روغن در کارخانه‌های روغن‌کشی صحت ندارد و هم اکنون نیز آثار تلاطم قیمت و کمبود در بازار احساس نمی‌شود.