تسنیم/ نگرانی هند در پی سفر اخیر مشاور امنیت ملی افغانستان به اسلام‌آباد و دعوت اشرف غنی از رئیس ستاد ارتش پاکستان، «راجندر کنها» معاون مشاورامنیت ملی هند را به کابل کشانده است.



هیئتی از مقامات هندی در سفر به کابل به ریاست «راجندرکنها» معاون مشاور امنیت ملی هند با حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کردند.

دفتر شورای امنیت افغانستان اعلام کرد که در این دیدار حنیف اتمر درباره مسائل امنیتی و تحولات منطقه‌ای با مشاور امنیت ملی هند گفت‌وگو کرده است.

هئیت مقامات هندی در نشست مشترک امنیتی با مقامات افغان از آمادگی هند برای تجهیز نیروی هوایی افغانستان و مداوای زخمی‌های نیروهای امنیتی افغانستان خبر دادند.

پس از امضای توافقنامه «برنامه عمل» که ماه گذشته در سفر شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان به کابل صورت گرفت تنش‌ها بین دو کشور بطور فزاینده کاهش یافته است.

بر اساس توافق صورت گرفته دو کشور مکلف هستند تا به گروه‌های مسلح اجازه فعالیت ندهند و برای اهداف مورد نظرشان اقدام نظامی هماهنگ شده انجام دهند.

اگر چه پاکستان تا کنون در این راستا اقدامی عملی انجام نداده است اما مقامات افغان امیدوارند که با اجرایی شدن این توافق اختلافات دو کشور به صورت اساسی حل و فصل شوند.

اخیرا «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان برای نخستین بار به اسلام‌آباد سفر کرد و با مقامات پاکستانی از جمله «شاهدخاقان عباسی» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در پی بازگشت حنیف اتمر از سفر پاکستان رئیس جمهوری افغانستان نیز رئیس ستاد ارتش پاکستان را به دیدار مجدد از کابل دعوت کرد که به نظر می‌رسد نگرانی هند بزرگترین متحد افغانستان را برانگیخته است.

دید و بازدید مقامات افغان از پاکستان و امضای جندین توافقنامه نگرانی مقامات هندی را برانگیخته و کارشناسان بر این باورند که سفر هیئت مقامات هندی به کابل نیز به دلیل نگرانی هند از این موضوع است.