انتخاب/ سال60ادامه‌ بحث‌ بودجه‌، آقایان‌ [دکترحسن‌]آیت‌، [علی‌اکبر]ناطق‌ نوری‌،[احمد]سلامتیان‌ و [عباس‌]مظفر، صحبت‌ کردند.


 بیشتر صحبت ها سیاسی‌ بود و هر کس‌ در خط خود و علیه‌ مخالف‌ خود، صحبت‌ می‌کرد؛ بودجه‌ بهانه‌ای‌ شده‌ است‌، برای‌ تصفیه‌ حسابهای ‌سیاسی‌. 
سرشب‌، به‌ دیدن‌ آیت‌ الله‌[العظمی‌] گلپایگانی‌ رفتم‌. مهربان‌ برخورد کردند. تذکراتی‌ درباره‌ مراعات‌ اخلاق‌ در مجلس‌،تصفیه‌ قوانین‌ گذشته‌ از مطالب‌ خلاف‌، تصمیم‌ در مورد مسائل‌ مبهم‌، رسیدگی‌ به‌ تخلفات‌نهادهای‌ انقلابی‌ و احتیاط در روابط بالیبی‌ دادند. از اینکه‌ من‌ گفته‌ بودم‌، در خانه‌ ایشان‌ ردپای‌ضدانقلاب‌ را دیده‌ام‌، گله‌ کردند؛ که‌ درباره‌ همه‌ آنها توضیحات‌ قانع‌ کننده‌ای‌ دادم‌.
شب‌ را در منزل‌ آقای‌ منتظری‌ خوابیدم‌. ایشان‌ قرص‌ مسکن‌ خورده‌ بودند و خواب‌ آلودبودند و از ضعف‌ کار قوه‌ قضائیه‌ گله‌ و انتقاد داشتند و اطرافیانشان‌ از حذف‌ گروه‌ نوری‌ ازصداوسیما، خوشحال‌ بودند و از بیانات‌ اخیر امام‌.

سال61
خطبه‌ها در انفال‌ و جنگ ‌و روز پاسدار ایراد شد و از مردم‌ خواستم‌ که‌ مرگ‌ بر بنی‌صدر و بازرگان‌ و بی‌حجاب‌ را از شعارهاحذف‌ کنند و نسبت‌ به‌ توطئه‌ تشکیل‌ شورای‌ امنیت‌ سازمان‌ ملل‌ به‌ منظور بستن‌ دست‌ ما هشداردادم. بعضی‌ از حزب‌ اللهی‌ها تلفن‌ کردند و راجع‌ به‌ اعتراض‌ من‌ به‌ شعارهای‌ مرگ‌ بر بی‌ حجاب‌ توضیح‌ خواستند.

سال62
اخوی‌ محمد [مدیر عامل‌ سازمان‌ صداوسیما] هم‌ آمد. انتقادی‌ که‌ به‌ برنامه‌ دیروز کودک‌ رادیو داشتم‌، گفتم‌؛ ضمن‌ اینکه‌ تاکید کردم‌، اصل‌ برنامه‌ خوب‌ است‌. او خبرداد که‌ شرکت‌ فرانسوی‌ تامسون‌، اخیرا اطلاع‌ داده‌ که‌ حاضر است‌، نیازهای‌ فنی‌ ما را بدهد؛ بعد ازانقلاب‌، همکاری‌ را قطع‌ کرده‌ بود. اخیرا بعد از ضربه‌ به‌ حزب‌ توده‌ و شوروی‌، غربی‌ها امیدوارشده‌اند.

سال63
عصر، آقای‌ [محسن‌] رفیق‌دوست‌، همراه‌ با ابوخالد ـ فرستاده‌ ویژه‌ یاسر عرفات‌ ـ آمدند.نامه‌ای‌ از عرفات‌ آورد و به‌ طور شفاهی‌ از آقای‌ عرفات‌ نقل‌ کرد که‌ اقرار به‌ اشتباه‌ خودشان‌ داشته ‌و جنگ‌ تحمیلی‌ را جنگ‌ آمریکا و ارتجاع‌ علیه‌ جمهوری‌ اسلامی‌ می‌داند؛ اطلاع‌ از توطئه‌ جدیدآمریکا علیه‌ ایران‌، به‌ منظور نابودی‌ ما داد. گفتم‌ که‌ اگر این‌ مطالب‌ را آقای‌ عرفات‌ به‌ طور علنی‌ بگویند، راه‌ بهبود روابط هموارمی‌شود. گفتم‌ از آمریکا نمی‌ترسیم‌.

سال64
رئیس دانشگاه تهران را انتخاب نمودیم. دکتر [محمد]فرهادی که مورد نظر انقلابیون و حزب‏اللهی‏ های دانشگاه است - و [دکتر ایرج فاضل] وزیر علوم با او مخالف بود - با اکراه این سمت را پذیرفت. 

سال65
دکتر هادی اطلاع داد که مذاکره با آمریکایی‌ها به بن‌بست رسیده و آنها عازم ترک ایرانند. پیش از آن آقای کنگرلو اطلاع داد که آنها رفته‌اند و [منوچهر]قربانی‌فر را گذاشته‌اند که دنبال کار را بگیرد. عصر احمدآقا آمد. در جریان مذاکرات با آنها قرار گرفت که خدمت امام بگوید.

سال66
آقایان ]علی اکبر[ ناطق ]نوری[ و ]محمدعلی [ موحدی کرمانی آمدند. برای حفظ آقای ]محمد[ یزدی در مقام نیابت رئیس مجلس در انتخابات آینده، چاره‌جوئی می‌کردند.
عصر ]آقای ایسیدرو مالمیرکا[ وزیر خارجه کوبا به ملاقاتم آمد. درباره اشتباهات شوروی در مسأله جنگ و حمایت از عراق و ورود به خلیج فارس به نفع کشورهای جنوب، انتقاد کردم.


سال67
شب سران قوا مهمان من در مجلس بودند . آقای ولایتی برای مشورت در کیفیت برخورد با مسائل شورای امنیت سازمان ملل و دبیر کل آمد. قرار شد همان سیاست تصویب شده قبلی مراعات شود. نخست وزیر خبر داد که امام با استعفای ایشان موافقت نکرده اند .
وضع جنگ و مسائل شلمچه را برای جلسه تشریح کردم. قرارشد برای سرو سامان دادن به جنگ و تجدید روحیه و مقاومت بیشتر، حکم جانشینی فرماندهی کل قوا برای من منتشر شود. بحث در ترکیب ستاد فرماندهی بود که به جایی نرسید. درباره توسعه موارد کنترل قیمت ها هم موافقت شد. ساعت دوازده شب به خانه رسیدم.

سال68
آقایان [محسن] رضایی [فرمانده‌کل سپاه پاسداران] و [علی] شمخانی آمدند. درباره اقدامات بعد از ادغام وزارت سپاه و دفاع و همچنین از بودجه سپاه و شکل نهایی آن و اقدام‌های احتیاطی در جبهه‌ها صحبت شد. تا ساعت نه شب در دفترم کار کردم و به خانه آمدم.

سال69
آقاى محمد على انصارى، [رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)] آمد. گزارش پیشرفت ساختمان مرقد امام خمینى را داد و از تدارکات مراسم سالگرد گفت و استمداد کرد. آقاى [علی‌اکبر]مسعودى خمینى آمد. از کشف گنجى خبر داد و خواستار بهره‌بردارى از آن شد؛ گفتم این‌گونه ادعاها زیاد شنیده و گفته مى‌شود که معمولاً تاکنون نادرست بوده است؛ تاکید بر صِحّت مطلب داشت. قرار شد از طریق مرجع قانونى آن، سازمان میراث فرهنگى اقدام شود.

سال70
براى شرکت در مراسم [یازدهمین] سالگرد تاسیس مجلس شورای اسلامی، به مجلس رفتیم. جلسه گرم و دوستانه مجلس با اعضاى هیات دولت بود؛ نمایندگان خیلى گرم برخورد کردند.
نماز جماعت به امامت من خوانده شد. چند نفر سئوالاتى مطرح کردند و از اظهارات من در نماز جمعه، گله‌اى از موضع ضعیف کردند و براى رفع تشنج، تقاضاى کمک نمودند.
محافظه‌کاران پیام تندى امضا کرده‌اند و رادیکال‌ها تقاضا داشتند که جلوی‌شان را بگیرم. صحبت کردم و جواب سئوالات را دادم ؛ قانع شدند.

سال71
به دفترم برگشتم. آقاى[محسن] نوربخش، [وزیر امور اقتصادی و دارایی] آمد. براى استفاده از لابى‌ها براى گرفتن اموال‌مان از آمریکا مشورت کرد؛ موافقت کردم. کارها را انجام دادم. آقاى [مرتضی] الویرى آمد. پیشنهاد مشاورت در امور مناطق آزاد و دبیرخانه شوراى عالى مناطق آزاد را داد؛ قبول کردم. 
عصر ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه داشت. بنا بود در مسیر خانه به دیدن والده در منزل اخوى محمد بروم که گفتند در خانه نیستند؛ نرفتم.