آخرین خبر/ اواخر هفته گذشته بود که حمیدرضا گرشاسبی خبر تازه‌ای درباره پرونده محرومیت نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس در اختیار رسانه‌ها قرار داد. سرپرست باشگاه پرسپولیس با بیان این‌که اعلام رای نهایی فیفا درباره نقل و انتقالات این باشگاه یک هفته به تعویق افتاده، اعلام کرد فیفا احتمالا رای را 10 خرداد به باشگاه پرسپولیس ابلاغ می‌کند.

به گفته وی دادگاه عالی ورزش نظرش را 2 روز پیش به فیفا اعلام کرده اما اعلام رای حدود یک هفته دیگر به تعویق افتاده است. یعنی احتمالا دهم خرداد رای به باشگاه پرسپولیس ابلاغ می‌شود. گرشاسبی تاکید کرده بود وکیل باشگاه هم پالس‌های مثبتی داده که نظر دادگاه عالی ورزش منفی نبوده؛ بنابراین باید کمیسیونی در فیفا تشکیل شود تا رای دادگاه عالی را تایید یا رد کند. این‌که پالس‌های مثبتی از سوئیس به باشگاه پرسپولیس رسیده و احتمال کاهش و لغو محرومیت این باشگاه افزایش یافته، قطعا خبر خوبی برای کادرفنی و هواداران پرسپولیس و حتی فوتبال ایران است چراکه پرسپولیس یکی از نمایندگان کشورمان در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان است و باید حضوری قدرتمند در ادامه مسابقات لیگ قهرمانان که شهریور ماه پیگیری خواهد شد، داشته باشد. از این رو همه از بحث لغو محرومیت باشگاه پرسپولیس استقبال می‌کنند اما چند نکته ابهام آمیز در صحبت‌های گرشاسبی وجود دارد که نمی‌توان از کنار آن‌ها به راحتی گذشت. در این باره کارشناسان حقوقی بهتر می‌توانند موضوع را تجزیه و تحلیل کنند. از این رو خراسان نظر یک کارشناس را جویا شده تا مسئله از زوایای حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد. عبدالصمد ابراهیمی وکیل و کارشناس حقوقی در این رابطه به خراسان می‌گوید: «معمولا تاریخ اعلام آرای کاس مشخص نیست و این‌که مسئولان باشگاه پرسپولیس تاریخ اعلام رای کاس به فیفا را ذکر کرده‌اند، کمی عجیب است. موضوع بعدی این است که منظور از اعلام رای چیست؟ آیا داور پرونده در دادگاه کاس رای داده و حالا باید دبیرکل فیفا آن را ابلاغ کند؟ اگر داور کاس رای داده باشد، معمولا وکلای سوییسی از طریق روابطی که دارند رای را قبل از ابلاغ به طرفین متوجه می‌شوند. در مورد رای فیفا هم همین گونه است. این‌که وکیل پرونده اکنون از رای اطلاع دارد یا خیر، جای پرسش دارد.» ابراهیمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «به طور کلی اخباری که در مورد اعلام نظر کاس منتشر شده، از حیث مبانی حقوقی و اصول دادرسی گنگ و نامفهوم است. این‌که کاس نظر مثبتش را به فیفا اعلام کند و بعد فیفا بخواهد اظهار نظر نهایی را داشته باشد، کلا در چارچوب منطق حقوقی فیفا نمی‌گنجد. کاس مرجع تجدید نظر است، به این معنا که یا رای فیفا را رد می‌کند یا تایید و رای کاس به طرفین هم ابلاغ می‌شود و لازم الاجراست. حالا چرا کاس رای نداده و فقط نظر مثبت خودش را اعلام کرده، موضوع مبهمی است که من کارشناس حقوقی و حتی سایر دوستان حقوقی‌ام متوجه نشدیم!»
البته ابراهیمی با وجود اشاره به ابهاماتی که در اظهارات مسئولان باشگاه پرسپولیس وجود دارد، 2 فرضیه را هم درباره رای کاس و اخباری که درباره آن منتشر می‌شود، مطرح می‌کند و می‌گوید: «با این‌که چنین رویه و روالی با مقررات همخوانی ندارد که پرونده بعد از اعلام نظر کاس به فیفا برگردد تا آن‌ها تصمیم را تایید کنند، اما 2 فرض در این باره متصور است:
الف: شاید وکیل باشگاه به اشتباه فیفا را طرف دعوی قرار نداده و زمان رسیدگی هم بر همین مبنا تعیین شده. کاس در بررسی خود به رفع محرومیت رسیده و این را تلویحا به وکیل باشگاه گفته اما رای نهایی را صادر نکرده چون فیفا در روند رسیدگی حضور نداشته و از رای خود دفاع نکرده، لوایح پرسپولیس را برای فیفا ارسال کرده تا آن‌ها هم در تبادل لایحه، دفاعیات خود را ارسال کنند. با دریافت دفاعیات فیفا، کاس رای خود را صادر می‌کند. یعنی الان هیچ رایی صادر نشده و تازه قرار است فیفا دفاعیات خود را ارسال کند. البته زمانی که فیفا طرف دعوی قرار داده نشده ،کاس اخطار رفع نقص برای باشگاه می‌فرستد.
ب: فرض دوم این است که کاس در رسیدگی ماهوی به این نتیجه رسیده که تحقیقات فیفا کامل نبوده و رای صادره مستند نیست. در چنین مواردی ممکن است پرونده را برای اتخاذ تصمیم نهایی و کامل‌تر به فیفا برگرداند. اگر چه معمولا در این گونه موارد رای را نقض می‌کند و رای جدید صادر می‌شود اما در پاره‌ای موارد عودت به مرجع بدوی هم ممکن است.»
با وجود این اظهارات و مباحث مبهم و گنگی که در پرونده پرسپولیس وجود دارد، مسئولان باشگاه بسیار امیدوار به لغو محرومیت باشگاه از نقل و انتقالات هستند و همین امید هم باعث شده برانکو لیستی بلند بالا برای تقویت تیم به باشگاه ارایه دهد. البته باید 5 روز دیگر منتظر ماند و دید چه رایی به باشگاه پرسپولیس ابلاغ می‌شود.