صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



هیچ فرمانده‌ای حاضر نمی‌شود عمق استراتژیک خود را در میدان نبرد از دست بدهد، نه تنها دوست ندارد چنین اتفاقی رخ دهد بلکه همه آنچه را دارد در توان می‌گیرد تا روز‌به‌روز بر عمق نفوذ و عمق استراتژیک خود بیافزاید؛ و این توان استراتژیک لزوماً به ادوات نظامی محدود نمی‌شود و مسائل مختلفی را در برمی‌گیرد، فرمانده حتی وقتی در میدان نبرد هم نباشد باید قائل به داشتن مقوله‌ای باشد که در بزنگاه‌های مختلف بتواند از آن استفاده کند. به عبارتی داشتن این توان به معنای قابلیت تقویت بسترهای غیرنظامی و نیز ایجاد انعطاف در آن برای مقابله یا دور ماندن از حملات در زمان جنگ نیز بسیار ارزشمند هست.

سال‌هاست که مشهورترین اندیشکده‌های دنیا و حتی مهم‌ترین ژنرال‌های دنیا اعتراف کرده‌اند که معادلات منطقه‌ای در خاورمیانه بدون در نظر گرفتن نقش ایران در این معادلات حل‌ناشدنی هستند، حالا موضوع سوریه باشد یا بحران دیگر منطقه‌ای.
حالا امروز بزرگ‌ترین دغدغه کشورهای غربی مقابله با نفوذ ایران در منطقه راهبردی خاورمیانه است؛ دغدغه‌ای که با صرف میلیاردها دلار در سال تلاش شد تا ضریب آن کاهش یابد اما هر آنچه در منطقه به‌عنوان رویداد نظامی- سیاسی شکل گرفت نهایتاً منجر به تقویت جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی شد؛ موضوعی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند جایگاه ایران در منطقه جایگاهی است که به واسطه حاکمیت دینی به‌وجود آمده و اثبات می‌کند دیانت می‌تواند از سیاست جدا نباشد و امنیت و اقتدار را به همراه داشته باشد؛ البته با وجود اذعان غربی‌ها اما جای تأسف هم دارد که با این حال جریان تجدیدنظرطلب داخلی حاضر به پذیرش و اعتراف به آن نیست.
حتی رسانه‌های غرب نیز پس از بحران سوریه و عراق در برخورد با داعش و ناکامی کشورهایشان دراین مقوله، ایران را به‌عنوان قدرت جدید منطقه‌ای مطرح کرده‌اند و در برخی دیگر حل‌وفصل مشکلات منطقه‌ای را تنها با کمک جمهوری اسلامی ممکن می‌دانند.
نکته مهم این است که شیوه برخورد ماهرانه و زیرکانه ایران در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و خصوصاً در چند سال اخیر توانسته قدرت ایران را برای دنیای غربی- عربی به اثبات برساند، هرچند بسیاری از آنان از بازگو کردن این مطلب سرباز می‌زنند.

حالا چطور می‌شود کشوری که از چنین نفوذ و هیبتی در منطقه برخوردار بوده بیاید و به یک باره همه آنها را به تاراج بگذارد و کدام منطق می‌پذیرد که آدمی باید خود را از صدر به ذیل بکشاند تا اینکه دیگران پا جای او بگذارند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر مسوولان نظام در واکنش به زیاده‌خواهی‌های غرب در عقب‌نشینی ایران از تحولات منطقه تأکید کردند: همه بدانند جمهوری اسلامی از مؤلفه‌های قدرت خود ازجمله دفاع از راه دور قطعاً دست نمی‌کشد.
ایشان عمق راهبردی را از مؤلفه‌های اقتدار ایران خواندند و افزودند: حضور در منطقه و طرفداری ملت‌ها از جمهوری اسلامی، عمق راهبردی ماست و هیچ دولت عاقلی از این مؤلفه‌های قدرت‌بخش صرف‌نظر نمی‌کند.
امروز آمریکا و هم‌پیمانان او در اروپا سعی می‌کنند به بهانه ادامه برجام ایران را وادار به مذاکرات منطقه‌ای برای تضعیف محور مقاومت کنند. همچنان‌که این گفته پوتین، رییس‌جمهوری روسیه که «همه گروه‌های خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند» مورد بهره‌برداری رسانه‌های غربی قرار گرفت و آن را به ایران نسبت دادند هرچند که مقامات روسی و سوری بارها در مصاحبه‌های بعدی خود اذعان داشتند که این موضوع شامل ایران نمی‌شود. علی‌ایحال رهبرانقلاب مواضع روشن و صریح ایران را نسبت به هژمونی منطقه‌ای ایران بیان داشتند و تأکید کردند که «این حضور منطقه‌ای عمق راهبردی ماست» و هرجا منافع ایران اقتضا کند حضور خواهیم داشت چه سوریه باشند چه یمن.
«بسیاری صحنه سوریه را صحنه مقابله ایران با برخی دول عربی و غربی می‌دانند اما جنگ سوریه، توازن قدرت ژئوپلتیکی را به نفع ایران تغییر داده و موجب واکنش شدید دیگر قدرت‌های منطقه به‌ویژه عربستان سعودی و اسرائیل شده است» این بخشی از تحلیلی است که اندیشکده بروکینگز آن را منتشر کرده بود.

سردار جوانی: توان موشکی، سایه جنگ را از کشور دور کرده است
بر همین اساس برای تشریح موضوع قدرت نفوذ منطقه‌ای ایران و تحلیل اظهارنظرهای اخیر برخی مقام‌های روسیه مبنی بر خروج نیروهای نظامی خارجی و آینده تحولات منطقه به سراغ سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران رفتیم.
آقای جوانی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر مؤلفه‌های قدرت را از دست نخواهیم داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران به مؤلفه‌هایی از قدرت دست پیدا کرده که صاحبان اصلی آن خود مردم هستند و این موقعیت، موقعیت بی‌بدیل و تاریخی است که ثمره ایستادگی و رشادت‌ها و شهادت و خون‌های پاکی است که در طی قبل بعد از انقلاب، در دوره دفاع مقدس و در نهایت شهدای مدافع حرمی است که ریخته شده است.
وی افزود: این موقعیت برای نظام سلطه و استکبار جهانی قابل پذیر نیست چراکه ارزیابی آنها این است که اگر جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بتوانند این موقعیت فوق‌العاده راهبردی خودشان را در منطقه راهبردی غرب آسیا تثبیت کنند قطعاً جمهوری اسلامی ایران یک قدرت مؤثر وتأیید‌کننده بین‌المللی خواهد شد و چون نظام حاکم بر ایران یک نظام دینی است با توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی معنایش این خواهد بود که جهان اسلام به یک قطب بزرگ و برتر تبدیل خواهد شد.
معاون سیاسی سپاه ادامه داد: بی‌تردید قطب بزرگ اسلام در آینده می‌تواند تعیین‌کننده بسیاری از معادلات جهانی باشد لذا بسیاری ارزیابی می‌کنند عصر کنونی عصر متعلق به مسلمانان و اسلام خواهد بود که باز همان جمله کلیدی حضرت امام؟ره؟ را می‌رساند که فرمودند: اسلام سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد، اظهار داشت: بر همین اساس نظام سلطه با محوریت آمریکا و برخی از متحدان خود در اروپا و کمک دولت‌های مرتجع عربی جبهه‌هایی را تشکیل دادند تا به مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی آسیب برسانند و آن را مخدوش کنند که رهبری در دیدار اخیر خود تصریح کردند که جمهوری اسلامی هرگز دست از این مؤلفه‌های قدرت برنخواهد داشت.
سردار جوانی ادامه داد: یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت جمهوری اسلامی قدرت نظامی و دفاعی است که در این حوزه قدرت موشکی اقتدار بزرگی را برای ملت ایران به‌وجود آورده و اگردشمنان ما امروز عاجز هستند که دست‌اندازی به منافع ایران را داشته باشند دلیلش توانایی دفاعی در دفاع از خود است که در دل توانمندی موشکی خود را نشان می‌دهد، دشمنان به دنبال گرفتن اقتدار موشکی ایران با بهانه‌های مختلف هستند و آنها به همین دلیل به صراحت تحریم‌های موشکی را وضع و مشخصاً مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی باید برنامه موشکی خود را متوقف کند و به سمت موشک‌های بالستیک نرود و هیچ ابایی هم از گفتن این مسأله ندارند و به نوعی با وضع تحریم‌ها به دنبال مذاکره موشکی هستند.
وی اضافه کرد: مذاکره موشکی معنایی جز این ندارد که ملت ایران بر سر ابزار دفاعی ایران با دشمنش که مدام او را تهدید می‌کنند بنشیند و معامله کند و در این معامله دست از ابزار دفاعی خود بردارد تا به اصطلاح آنها فشارهای اقتصادی را کاهش دهند که این امر تحلیل درستی نیست.
معاون سیاسی سپاه عمق راهبردی ایران در منطقه غرب آسیا را از مؤلفه‌های دیگر قدرت ایران دانست و گفت: امروز منطقه غرب آسیا صاحب قدرت منطقه‌ای شده و این منطقه چندین سال مورد نفود قدرت‌های بیگانه بود و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در دهه‌های مختلف با ایجاد سیاست اختلاف و تفرقه منافع ملت‌ها را چپاول می‌کردند اما با ظهور انقلاب اسلامی ما شاهد بیداری اسلامی شدیم و ثمره این بیداری اسلامی هم شکل‌گیری جبهه مقاومت بوده که در کانون این جبهه هم جمهوری اسلامی قرار دارد. این مسأله نشان‌دهنده این است آینده منطقه متعلق به ملت‌های منطقه است.
سردار جوانی در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی امروز با این عمق راهبردی در دل ملت‌های منطقه نفوذ پیدا کرده است و شاهد درخواست ملت‌ها و دولت‌های قانونی منطقه از جمهوری اسلامی برای خنثی‌سازی توطئه‌ها بودیم که مبارزه با داعش نمونه برجسته این درخواست‌هاست.
وی گفت: امروز جمهوری اسلامی ژئوپلتیک خود را از این طریق باز کرده و حضورش در کنار دولت‌ها و ملت‌های منطقه موجب شده برای نخستین بار یک قدرت منطقه‌ای به‌ نام جمهوری اسلامی پدید آید که از یک طرف نفوذ راهبردی تا سواحل شرقی مدیترانه دارد و از طرف دیگر با توجه به تحولات در بحرین یمن در دل‌ها و قلب‌ها نفوذ کرده و قدرت‌های غربی هم نگران این هستند که جمهوری اسلامی این موقعیت منطقه‌ای خود را تثبیت کند.
معاون سیاسی سپاه پاسداران ادامه داد: مقام معظم رهبری به همین دلیل این نفوذ را به‌عنوان مؤلفه قدرت یاد کرده و تأکید کردند که دیگران نمی‌توانند با فشارها، ایران را به مرزهای جغرافیایی خود محدود کنند. رهبری انقلاب پیام روشنی را به همگان دادند که هرگز جمهوری اسلامی مؤلفه‌های قدرت خود را از دست نخواهد داد.
سردار جوانی با اشاره به شروط اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری خطاب به اروپایی‌ها گفت: اروپایی‌ها حق ندارند به سمت مذاکره موشکی با ایران وارد شوند. این از خطوط قرمز جمهوری اسلامی و ملت ایران است و روی آن هم اتفاق ملی وجود دارد و هم مبنای نظام است. این مسأله مبنای عقلایی دارد که اساساً حفظ عوامل اقتدار و قدرت، یک امر الزامی است. جمهوری اسلامی بر سر ابزار دفاعی خود با دشمنانش چانه‌زنی نخواهد کرد.
معاون سیاسی با اشاره به برخی اظهارنظرهای مقام‌های روسی مبنی بر خروج ایران از خاک سوریه گفت: ما اگر می‌خواهیم سایه جنگ همیشه از ما دور باشد باید همیشه نفوذ منطقه‌ای خود را حفظ کنیم، همانطور که برای دور نگه داشتن سایه جنگ باید با همه توان اقتدار موشکی خود را حفظ کنیم و این موشک‌ها هستند که از هر نوع جنگ تحمیلی علیه ملت ایران جلوگیری می‌کنند.
سردار جوانی تأکید کرد: اینکه این روزها مطرح می‌شود که نیروهای خارجی باید خاک سوریه را ترک کنند بله ما هم می‌گوییم باید آنها خاک سوریه را ترک کنند اما چه کسانی؟ کسانی که به زور وارد خاک سوریه شدند، کسانی که تمامیت ارضی این کشور را نقض می‌کنند و وارد خاکشان شده‌اند.
معاون سیاسی سپاه در پایان خاطرنشان کرد: کسانی باید از سوریه خارج شوند که غیرقانونی وارد این خاک شدند، آمریکایی‌ها باید خاک سوریه را ترک کنند. حضور جمهوری اسلامی به دعوت قانونی دولت سوریه بوده است. حضور ایران هرگز نامشروع نبوده و آمریکایی‌ها و کسانی که به همراه آمریکایی‌ها حضور نامشروع دارند باید خارج شوند. این منطقه متعلق به ملت‌های این منطقه است