صبح نو/ متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل‌(BDS)، جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان اشغال سرزمین فلسطین و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیون‌ها آواره فلسطینی است. در ایران، به‌دلیل قوانینی مبنی بر ممنوعیت ورود و سرمایه‌گذاری شرکت‌های اسراییلی، این کمپین چندان شناخته شده نیست. اما در دنیا، این کمپین جنجال‌های زیادی را به راه انداخته و مرتب اخباری در مورد آن منتشر می‌شود.

روند رشد این جنبش در سراسر دنیا و به‌ویژه در اروپا و آمریکا نشان می‌دهد حامیان بایکوت کالاهای اسرائیلی روزبه‌روز در حال افزایش هستند طوری‌که در نظر‌سنجی که در انگلیس و آمریکا صورت گرفت۴۰‌درصد مردم انگلیس و ۳۳‌درصد مردم آمریکا تحریم رژیم صهیونیستی را موجه دانستند.
این جنبش در وب‌سایت رسمی خود اهدافش را چنین معرفی می‌کند:
1- پایان محاصره سرزمین‌های عرب اشغال‌شده در ژوئن ۱۹۶۷ و برچیدن دیوار حائل
2- به رسمیت شناختن کامل حقوق شهروندان عرب رژیم صهیونیستی

3- حفظ و احترام به حق بازگشت آوارگان فلسطینی مطابق قطعنامه ۱۹۴ سازمان‌ملل‌متحد

این جنبش از سوی جامعه مدنی فلسطین در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و «توسط کمیته ملی فلسطینی BDS» (با نام مخفف BNC) اداره می‌شود. BDS یک استراتژی است که به مردم آگاه جهان امکان می‌دهد در مبارزات فلسطینیان برای عدالت نقش ایفا کنند.
تلاش‌ها برای پیشبرد جنبش‌BDS، که از زمان آغاز به کار در سال‌۲۰۰۵ با کمک ۱۷۱سازمان غیر دولتی فلسطینی اعم از احزاب سیاسی، سازمان‌های مدنی، اتحادیه‌ها و جنبش‌های کارگری رشد سریعی داشته است و در نخستین کنفرانس BDS در نوامبر‌۲۰۰۷ در شهر رام‌الله به نقطه اوج خود رسید. رهبر این جنبش عمر برغوتی است و این جنبش از روش مبارزه سیاهپوستان با آپارتاید الگو می‌گیرد که ایجاد فشار از طریق تحریم‌های اقتصادی است. این جنبش در‌حال‌حاضر حامیانی از چهره‌های دانشگاهی، اعضای اتحادیه‌های کارگری و احزاب سیاسی دارد.
به‌رغم محکومیت‌های فراوان سیاست‌های اسرائیل توسط سازمان‌ملل‌متحد، سایر مجامع بین‌المللی و نهادهای برجسته حقوق بشری، جامعه جهانی در پاسخگو ساختن اسرائیل و مجبور کردن آن به برآوردن اصول اولیه قانونی شکست خورده است و جنایت‌های اسرائیل با معافیت از مجازات تداوم یافته است. در طول چند سالی که این جنبش آغاز‌به‌کار کرده است همواره با انتقادها و حمایت‌های مختلفی رو‌به‌رو بوده است. یکی از بزرگ‌ترین نقدهایی که منتقدان جهانی نسبت به این کمپین اعلام کرده‌اند و در پی آن خواستار پایان دادن به این تحریم‌ها شده‌اند این است که عده‌ای این کمپین را یک جنبش یهودی‌ستیز خوانده‌اند و گفته‌اند که این جنبش در صورت تداوم، باعث ایجاد تفرقه بیشتر بین مردم و مذاهب در سراسر دنیا می‌شود. اما بعد از این انتقادات چیزی که در این کمپین مطرح شد تا رد همه نقدهای یهودی‌ستیزانه این جنبش باشد این بود که آن‌ها از حضور یهودانی در جنبش خبر می‌دادند که در سراسر دنیا نسبت به عملکردها و رفتارهای غاصبانه رژیم صهیونیستی اعتراض داشته‌اند. تا جایی که بعدها اعلام شد که جنبش بایکوت نه تنها از یهودیان سراسر دنیا بلکه حتی از سمت خود شهروندان فلسطین اشغالی حامی و عضو دارد و آن‌ها نیز در اعتراض به سیاست‌های این رژیم کالاهای رژیم صهیونیستی را تحریم کرده‌اند.

بایکوت دانشگاهی و فرهنگی مؤثرترین بخش جنبش BDS
از جمله مؤثرترین بخش‌های جنبش BDS می‌توان از کمپین فلسطینی بایکوت دانشگاهی و فرهنگی رژیم صهیونیستی نام برد. این جنبش با گروه‌های غیرنظامی دیگری چون جمعیت دوستان صلح‌الاقصی در فلسطین همکاری دارد. برای نمونه از تحریم‌های آموزشی و اقتصادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تحریم مؤسسات آموزشی رژیم‌صهیونیستی توسط انجمن مطالعات آمریکایی و بی‌اعتبار دانستن مدارک این مراکز و بایکوت کنفرانس تاریخ شفاهی در دانشگاه عبری اورشلیم. بزرگ‌ترین بانک دانمارک، بانک دانسکه، در تاریخ ژانویه 2014 نام بزرگ‌ترین بانک رژیم صهیونیستی موسوم به هاپوعلیم را به‌علت زیر پا گذاردن قوانین بین‌المللی توسط این رژیم به لیست سیاه اضافه کرد. دولت نروژ نیز در همان تاریخ، توقف سرمایه‌گذاری در دو کمپانی صهیونیستی (موسسه سرمایه‌گذاری آفریقا اسرائیل و دانیا سبس) را به همان علت اعلام کرد.
از آن جا که رژیم اسرائیل ماهرانه می‌کوشد چهره جهانی خود را از طریق همکاری‌های فرهنگی و آکادمیک تقویت کند، مؤسسات فرهنگی و آکادمیک اسرائیل مستقیماً در تداوم، دفاع یا سرپوش‌نهادن بر سرکوب فلسطینیان مشارکت دارند. با مشارکت در این بایکوت‌ها، اصحاب دانشگاهی، هنرمندان و نیز مصرف‌کنندگان علیه چنین بازی ماهرانه و جعلی مبارزه می‌کنند. هزاران نفر از هنرمندان جهان اکنون به بخش فرهنگی جنبش تحریم اسرائیل ملحق شده‌اند. هزاران هنرمند و فعال فرهنگی بیانیه عمومی حمایت از تحریم فرهنگی اسرائیل را امضا کرده‌اند. در سال‌2015، بیش از یک هزار شخصیت فرهنگی در بریتانیا تعهد به تحریم فرهنگی را امضا کردند. ابتکار عمل‌های مربوط به جنبش BDS در مونترال (کانادا)، ایرلند، آفریقای جنوبی، سوئیس، لبنان، ایالات متحده و دیگر کشورها آغاز شده است. چهره‌های برجسته فرهنگی که بر تحریم فرهنگی اسرائیل تأکید دارند عبارتند از: مرحوم استفان هسل مشارکت کننده در اعلامیه جهانی حقوق بشر، چاک‌د، راجر واترز، طالب کولی، جان برگر، آراند هات روی، آیین بانک، جودیت باتلر، ژونات دیاز، نائومی کلین، کن لاچ، آلیس واکر، آنجلا دیویس، میرا نایر، مایک لی و بسیاری دیگر. تازه‌ترین اقدام این جنبش درخواست برای تحریم جشنواره بین‌المللی موسقی پاپ در برلین آلمان است که با مشارکت سفارت اسرائیل در آلمان برپا خواهد شد. این جنبش از موسیقی‌دانان سراسر جهان خواسته از حضور در این جشنواره که ماه آینده برگزار می‌شود خودداری کنند. راه‌اندازی سایت مخصوص تحریم جشنواره از دیگر اقدامات چنبش تحریم اسرائیل است.

جنبش BDS در دانشگاه آکسفورد
سازمان‌ها و گروه‌های صهیونیستی با تلاش‌های فراوان از پذیرش کمپین BDS در دانشگاه آکسفورد ممانعت به عمل آوردند. این طرح با عنوان «ما‌دانشجویان برای پایان دادن به اشغال اسرائیل، مسوولیت اخلاقی داریم» در دانشگاه آکسفورد به رأی گذاشته شد. خبرگزاری‌های صهیونیستی اعلام کردند که تصمیم مبتنی بر عدم پذیرش این طرح با 69‌رأی موافق در مقابل 10‌رأی مخالف و 10‌رأی ممتنع در شورای دانشجویان این دانشگاه به تصویب رسیده است. بنیامین کروم، رییس دانشگاه آکسفورد با ابراز خرسندی از این تصمیم اظهار داشت:«‌من بسیار خوشحالم چون دانشجویان آکسفورد نشان دادند که با ارزش‌های افراط‌گرایانه و انحصاری جنبش تحریم، سرمایه‌برداری و بایکوت مخالف هستند.‌»

مقابله اسرائیل با جنبش BDS
سازمان‌های صهیونیستی ادعا می‌کنند که گسترش این طرح روند صلح در خاورمیانه را با مشکل مواجه می‌کند از این رو از حامیان این جنبش می‌خواهند که در آن تجدید نظر کنند. در این راستا گروه‌های مختلف صهیونیستی مأموریت دارند تا مانع گسترش روز افزون این جنبش شوند. با این حال این جنبش در حال گسترش در میان جمعیت‌های مختلف بشردوستانه و نیز ملت‌های مختلف است. جروزالم پست از تصویب بودجه ۷۲‌میلیون دلاری برای مقابله با جنبش جهانی BDS خبر داد. بخشی از این بودجه را کابینه اسرائیل و بخشی دیگر را جوامع یهود تأمین نمودند. این طرح که کابینه اسرائیل دی‌ماه 96 آن را به تصویب رسانده است، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که رژیم اسرائیل به منظور مقابله با جنبش BDS انجام داده است. همچنین وزارت امور راهبردی رژیم اسرائیل اعلام کرد از ورود اعضای 20‌گروه در سراسر جهان که حامی جنبش عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل هستند، جلوگیری می‌کند. طبق گفته گاردین، هیلاری کلینتون در نامه خود به حییم سابان، میلیاردر یهودی آمریکایی، به مناسبت جلب حمایت سابان از او در کارزار انتخاباتی‌اش، اطمینان داده که وی (کلینتون) از اسراییل حمایت می‌کند و کمپین از نظر وی غیرسازنده است و به مذاکرات صلح لطمه می‌زند. او از لزوم همکاری برای مبارزه با کمپین سخن گفت. گیدئون لوی، خبرنگار روزنامه‌ها آرتص رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای که با حمایت دیده‌بان صلح کشورهای شرقی در نیویورک صورت گرفته بود از اختصاص 100‌میلیون دلار برای مبارزه با جنبش BDS از سوی صندوق ملی یهودی پرده برداشت.
این در حالی است که در ماه ژوئن شلدون آدلسون، میلیاردر لاس‌وگاسی و غول کازینو، به‌تنهایی ۵۰‌میلیون دلار برای مبارزه با BDS هزینه کرده بود.