آخرین خبر/ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۹۳ مصاحبه‌ای با مجله اندیشه پویا داشتند و به ابعاد مختلف زندگی کاری خود پرداختند. در ادامه قسمتی کوتاهی از این گفت و گو آمده است.


آیت الله هاشمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شما پس از پایان ریاست جمهوری‌تان در سال ۷۶، در سه انتخابات مجلس ششم در سال ۸۷، دولت نهم در سال ۸۴ و دولت یازدهم در سال ۹۲ نامزد شدید که در هر سه انتخابات پیروز و برنده نبودید. در آخرین انتخابات رد صلاحیت شدید و در آن دو انتخابات رای نیاوردید. کدامیک از سه تجربه برای شما سخت‌تر بود؟ انتقادهای اصلاح‌طلبان یا رد صلاحیت در شرایطی که اصلاح‌طلبان از شما حمایت می‌کردند؟ یا پیروز شدن احمدی‌نژاد؟»
وی در جواب این پرسش گفت: در هر انتخابات به دلایلی شرکت کردم و شرایط پس از انتخابات هم در هر سه مورد، متفاوت بود. در قبل و بعد از هر انتخابات وقتی می‌دیدم به اسم اسلام دارند کارهایی می‌کنند که به ضرر انقلاب، ایران و مردم است، خون دل خوردم. ما که از اول در مبارزه، پیروزی و تثبیت نظام بودیم، می‌دانستیم و می‌دانیم که آرمان‌های امام(ره)، مبارزین و شهدا چه بود و چه است. وقتی که احساس می‌کردیم که جریان‌هایی دارند مسیر انقلاب را از آن آرمان‌ها منحرف می‌کنند، ناراحت می‌شدیم. البته به نتایج متفاوت سه انتخاباتی که حضور داشتم، اشاره کردید و انتخابات مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم را فراموش کردید. آیا تابحال بررسی شد که چرا پس از انتخابات سال ۸۴ که به قول بعضی‌ها مردم از حضور من در سیاست خسته شدند، در اولین انتخابات پس از آن مردم رای معناداری را به من دادند؟ می‌دانید که پس از تقاضای آیت عظام و علمایی اعلام و مسولین نظام، شرکتم در انتخابات را به عدم دخالت نهادهای خاص مشروط کرده بودم. وقتی آتش توپخانه تخریب‌گران خاموش شد، مردم بر اساس شناخت قبلی رای دادند.

منبع: اندیشه پویا، سال سوم، شماره بیستم، مهر 1393، صفحه 46