خراسان/ رجب طیب اردوغان آدمی نیست که در برابر چالش ها سریع جا بزند. اگر در را روی وی ببندند، از پنجره وارد می شود.

نمونه اش همین تبلیغات انتخاباتی است که با نزدیک شدن به موعد مقرر، رئیس جمهور ترکیه را به تکاپو انداخته. پس از آن که مقامات آلمانی اعلام کردند این کشور محل تبلیغات کارزار انتخاباتی ترکیه نیست، دو فوتبالیست آلمانی ترک تبار وارد بازی شدند. 

«مسعود اوزیل» و «ایلکای گوندوغان» دوره تعطیلات و استراحت خود را قطع کردند تا در برلین با «فرانک‌والتر اشتاین‌مایر»، رئیس جمهور آلمان، دیدار کنند. اشتاین‌مایر، گفته است که هر دو فوتبالیست درخواست کردند که با او دیدار کنند و برای این بازیکنان بسیار مهم بوده که برخی «سوء تفاهم‌های» پیش آمده رفع شود. 

بعد از این دیدار موجی از انتقادها در مطبوعات آلمان علیه این دو بازیکن ابراز شد. آن دو، یک هفته پیش در لندن با رجب طیب اردوغان، دیدار و گفت‌وگو و پیراهن‌های امضا شده خود را به رئیس جمهور ترکیه اهدا کرده بودند. 

اما این همه ماجرا نیست و اردوغان از هر راهی برای تبلیغ و رسیدن به هدفش استفاده می کند . پیش از آن نیز رئیس جمهور ترکیه طی یک سال ۳۵۰ امام جماعت مبلغ را برای انجام تبلیغات به سود دولت ترکیه به آلمان فرستاده بود. تبلیغات برای بیش از یک میلیون و 400 تبعه ترکیه که در آلمان زندگی می‌کنند و حق رای دارند. 

تلاش اردوغان برای برپایی کارزار انتخاباتی در آلمان در حالی است که «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان در حاشیه نشست جی ۷ در کانادا با اشاره به انتخابات پارلمانی تیرماه ترکیه گفته بود که «موضع ما کاملا واضح است. برای انتخاباتی که سه ماه دیگر در خارج برگزار می‌شود، قرار نیست در داخل آلمان کارزار انتخاباتی انجام گیرد.» باید اشاره کرد که اوزیل و گوندوغان تنها ابزار های سلطان اردوغان برای نمایش نیستند. دیروز عکسی از «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ناکارآمد ونزوئلا با کلاه سنتی ترکی منتشر شد که این مرد ساکن آمریکای لاتین را در قامت یک مرد عثمانی به تصویر می کشید.