فارس/ اشتون سپس برجام گفت که این توافق فقط برای پرداختن به یک موضوع عدم تولید سلاح اتمی توسط ایران طراحی شد و ضمانت در این باره داده شد. 100 درصد پایبندی (ایران به برجام)، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دوربینهایش و همه این تلاش‌ها در این ارتباط بودند.



وی درباره «اسناد ارائه شده توسط نتانیاهو» هم اینطور گفت که اینها مربوط به قبل از مقدمات حصول به توافق هسته‌ای بود.

اشتون خطاب به مجری برنامه ادامه داد: «شما سوال کردید آیا امکان بقای برجام وجود دارد. این موضوع حالا در دستان دیگر طرف‌های شریک در آن است. این تنها یک توافق آمریکایی نیست. من امیدوارم که چنین شود (برجام باقی بماند)».

وی افزود: « اغلب به دوستان خودم در امارات و کشورهای خلیج (فارس) گفته‌ام که این توافق برای رفع دیگر نگرانی‌های به حق شما نبوده است».

مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: «از نظر من موضوع ساده است: اگر کشورها راهی برای حمایت از تعاملات اقتصادی با ایران پیدا کنند این (توافق برجام) نجات خواهد یافت و اگر چنین نکنند، نجات نخواهد یافت. موضوع درباره اراده سیاسی و لجستیک مورد نیاز برای انجام تعامل اقتصادی است».

اشتون ادامه داد: «آیا این موضوع (خروج آمریکا از برجام) به مسائل دیگری هم تاثیر می‌گذارد؟ به نظر من اینجا دو موضوع وجود دارد. اول، چرا دیگر کشورها با آمریکا درصدد مشارکت با آمریکا باشند؟ من خودم چهار سال و نیم از عمرم را به این کار اختصاص دادم. الان تعدادی از کشورها هستند که شاید فکر کنند که خوب چه مفهوم و دلیلی وجود دارد که به یک توافق با آمریکا برسیم و ظرف یک زمان کوتاه توافق شکسته شود. فکر می‌کنم که آمریکا باید راهی برای پرداختن به این سوال و نکته پیدا کند. دوم اینکه، اگر شما طرف مقابل میز مذاکره باشید و توافق هم بکنید، شاید شما هم تردید داشته باشید. این موضوع به طور خاص درباره کره شمالی صادق است چرا که شما مطمئن نیستید آیا توافق ارزش آن را داشته باشد چرا که مطمئن نیستید در مدت زمان کوتاهی شاید شکسته شود».