khamenei.ir/ این متن، تجربه بدعهدی آمریکا در دوران مذاکرات اخیر به روایترهبر انقلاب است. #آمریکای_بدعهد کلیدواژه‌ای است که رهبر انقلاب در طول مذاکرات هسته‌ای و پس از آن، برای بیان رفتار فریبکارانه‌ی مقامات آمریکایی به کار برده و مسئولین و مردم را نسبت به آن انذار داده‌اند. برخی از این هشدارهای مهم که رهبر انقلاب در این سه سال، آنها را بیان کرده‌اند به این شرح است:



۱. طرف مقابل به‌شدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛ طرف مقابل این‌جوری است. یک نمونه‌اش... بعد از آنکه مذاکره‌کنندگان ما مذاکره‌شان تمام شد، بعد از چند ساعت بیانیه‌ی کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات. این بیانیه‌ای که آنها منتشر کردند ــ که اسمش را می‌گذارند «فکت‌شیت» ــ در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهم‌هایی که انجام گرفته است می‌کنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است... طرف طرف بدعهدی است، طرف متقلّبی است.(۱۳۹۴/۰۱/۲۰)

۲. ما در این مذاکرات به همه‌ی تعهّدات بین‌المللی پایبند بودیم، ما در این مذاکرات به تعهّدات اخلاق سیاسی-اسلامی پایبند بودیم، ما نقض عهد نکردیم، ما دو جور حرف نزدیم، ما تلوّن به‌خرج ندادیم؛ نقطه‌ی مقابل و طرف مقابل ما آمریکایی‌ها هستند، عهدشکنی کردند، تلوّن در آراء نشان دادند، تقلّب نشان دادند، رفتار آنها یک رفتاری است که برای ملّت ما مایه‌ی عبرت است.(۱۳۹۴/۰۱/۰۱)

۳. شما ملاحظه کنید وقاحت سران نظام سلطه را! در همین قضیه‌ی مذاکرات هسته‌ای و قرارداد هسته‌ای موسوم به «برجام»، هر روز یک شرارتی از خودشان نشان می‌دهند، هر روز یک جلوه‌ای از شیطنت خود نشان می‌دهند و اثبات می‌کنند صحّت فرمایش امام را که فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است... .(۱۳۹۶/۰۶/۲۶)

۴. طرف [آمریکایی] دروغگو، فریبگر، بدعهد و خنجرازپشت‌بزن است، در همان حالی که دارد با یک دست دست می‌دهد، به قول خودشان یک مشت سنگ در دست دیگرش است که بزند به سر طرف مقابل. طرف، این‌جور آدمی است.(۱۳۹۵/۰۸/۱۲)

۵. برجام و این مذاکرات هسته‌ای، برای ما یک نمونه خواهد بود؛ ببینیم آمریکایی‌ها چه‌کار می‌کنند؛ اینها که حالا با زبان چرب و نرم می‌آیند، گاهی نامه می‌نویسند، اظهار ارادت می‌کنند، اظهار همراهی می‌کنند، در جلسات مشورتی و مذاکرات که می‌نشینند، با زبان چرب و نرم با مسئولین ایرانی صحبت می‌کنند، خیلی خب ببینیم در عمل چه‌کار می‌کنند. حالا معلوم شد در عمل چه‌کار می‌کنند! در ظاهر وعده می‌دهند، با زبان چرب و نرم حرف می‌زنند امّا در عمل توطئه می‌کنند، تخریب می‌کنند، مانع از پیشرفت کارها می‌شوند؛ این شد آمریکا؛ این شد تجربه.(۱۳۹۵/۰۵/۱۱)

۶. امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تأثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروت‌های ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است؛ وقتی دنبال می‌کنیم، تحقیق می‌کنیم و می‌گوییم چرا این‌جور است، معلوم می‌شود از آمریکایی‌ها می‌ترسند. آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند.(۱۳۹۵/۰۱/۰۱)

۷. در این مذاکرات بحث‌های فراوانی راجع به تحریم‌ها شد اما اکنون در کنگره‌ی آمریکا مسئله‌ی تمدید تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که اینها تحریم نیست، بلکه تمدید است!... «شروع کردن یک تحریم» با «دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش» فرقی نمی‌کند و این دومی نیز تحریم و نقض تعهدات قبلی از سوی طرف مقابل است.(۱۳۹۵/۰۹/۰۷)

۸. من مکرّر در دوران همین مذاکرات هسته‌ای -شاید چهار پنج مرتبه یا بیشتر- گفتم به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد. حالا هم ملاحظه می‌کنید و می‌بینید؛ حرف‌هایی که می‌زنند، اظهاراتی که می‌کنند و عملکردی که نشان می‌دهند، کاملاً امضای آن حرفی است که بنده آن‌وقت می‌زدم.(۱۳۹۵/۰۱/۱۸)

۹. وزیر خارجه‌ی خوش‌اخلاق! آمریکا در نامه‌ی وداعیه‌ی خود توصیه می‌کند به دولت بعدی که به ایران سخت بگیرید، هرچه می‌توانید سخت‌گیری کنید، تحریم‌ها را حفظ کنید، نگه دارید، بدانید با سخت‌گیری می‌شود از ایران امتیاز گرفت کمااینکه ما گرفتیم -او می‌گوید- خب این دشمن است؛ حالا این دشمن، دشمن خندان است؛ یک دشمن بود که می‌آمد صریحا می‌گفت که ایران محور شرارت است، او این را صریحا نمی‌گوید اما رفتار او همین رفتار است.(۱۳۹۵/۱۰/۱۹)

۱۰. آنچه اتّفاق افتاده است، یعنی رفتارهای زشت و سخیف این رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، هیچ خلاف انتظار ما نیست؛ اینها کارهایی است که از اوّل هم می‌کردند؛ در دوران دولت گذشته‌ی آمریکا یک‌جور بود، حالا یک‌جور است... در هر دوره‌ای یک‌جوری اینها خباثت‌های خودشان را... نشان دادند نسبت به ملّت ایران... ن. خیلی‌ از آنها استخوان‌هایشان هم خاک شد... این آقا هم بدنش خاک خواهد شد، خوراک مار و مور خواهد شد، جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد.(۱۳۹۷/۰۲/۱۹)