اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست



«برجام» همچنان سیبل حملات تندروها است. طیفی از اصولگرایان که همه قصور را مشخصا متوجه روحانی و تیم دیپلماسی او می‌دانند، همان‌هایی که تا پیش از خروج ترامپ از برجام، ‌این توافق را یک‌سویه و مطلقا به نفع امریکا می‌دانستند و بر این باور بودند این کشور به واسطه سودی که از برجام می‌برد هرگز حاضر به خروج از آن نخواهد بود. در میان همه این حملات اما یار دیرین اصولگرای دولت که دهه ٩٠ ائتلاف او با هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی، ‌روحانی را بر مسند ریاست‌جمهوری نشاند، گرچه این روزها کم‌حرف و گزیده‌گوی شده همچنان پشت روحانی ایستاده و در قامت دفاع از دیپلماسی منجر به تدوین و تصویب برجام برآمده است. علی‌اکبر ناطق‌نوری که این روزها تنها چهره‌ای است که شاید بتوان او را جایگزینی برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانست روز گذشته در دیدار با برخی خبرنگاران و سردبیران ایرنا به این نکته اشاره کرد که نمی‌توان دولت را تنها متولی امر در برجام دانست چرا که به قول او «نباید از این موضوع غافل شویم که مذاکره و پذیرفتن برجام حاصل تصمیم‌گیری مجموعه نهادهای کلیدی نظام همچون دولت، مجلس، شورای عالی امنیت ملی و با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب بوده است.»ناطق نوری همچنین تاکید کرد «رهبر معظم انقلاب ضمن اعلان بی‌اعتمادی به امریکا، کلیات برجام را تایید کردند که بدون اذن ایشان هم، برجام از سوی ایران قابل پذیرش نبود. ایشان مکرر تیم مذاکره‌کننده را تایید و حمایت کردند ضمن اینکه پیش‌بینی بدعهدی و خروج امریکا را هم کرده بودند، لذا موضوع خروج امریکا از برجام خیلی هم غیرمنتظره نبود.»شیخ نور گفت. برجام تمام اهداف ایران را تامین نکرده اما متذکر شد که آثار و فوایدی که این توافقنامه بین‌المللی داشته نیز قابل‌توجه است. مهم‌ترین نکته مورد اشاره ناطق‌نوری هم خروج ایران از ذیل بند هفت منشور سازمان ملل است؛ ‌بندی که به گفته ناطق‌، امریکا با استناد به آن به عراق حمله نظامی کرد.

علاوه بر این به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی و آب سنگین نیز به زعم ناطق از دیگر آثار برجام بود که حالا با وجود خروج امریکا از این توافق هم قابل تضییع نیست. آثار اقتصادی برجام نکته دیگری است که ناطق در این دیدار به آن اشاره کرد.

پیش از برجام ناچار بودیم نفت را روی آب به‌طور قاچاق یا با پرچم دیگران و با قیمت پایین بفروشیم که در بیشتر مواقع هم پولش را نمی‌دادند و ناگزیر بودیم کالای چینی یا هندی به جای پول نفت بگیریم.» نیز نکته‌ای بود که ناطق‌نوری از آن یاد کرد و البته تاکید داشت اگر بدون غرض‌ورزی بخواهیم در خصوص برجام داوری داشته باشیم درک این موضوع دشوار نیست که خروج امریکا از برجام اجماع قدرت‌های بین‌المللی علیه ایران را شکست.

ناطق‌نوری برد بین‌المللی ایران در این ماجرا را اعتقاد و باور بلوک قدرت‌های جهانی اتحادیه اروپا به عمل کردن ایران به تعهداتش و بدعهدی امریکا دانست که پس از این ماجرا به جهانیان ثابت شد امضای ترامپ در هر پیمان و قرارداد بین‌المللی نمی‌تواند دارای اعتبار باشد و نباید به امریکا اعتماد کرد.

نگاه مغرضانه به برجام
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد منتقدان داخلی برجام نیز سخن گفت: «برخی منتقدان داخلی از روی بی‌توجهی و گاهی مغرضانه، موضوع خروج امریکا از برجام را بهانه تسویه حساب با دولت قرار داده‌اند و نمی‌دانم چرا به این واقعیت روشن توجه نمی‌کنند که رژیم صهیونیستی، اعراب تکفیری و جریان‌های راست‌افراطی در امریکا علیه برجام متحدند و این بهترین دلیل بر صحت عملکرد نظام جمهوری اسلامی در مورد توافق هسته‌ای است.» او همچنین تاکید کرد «کسانی که با نیت تسویه حساب سیاسی اقدام به انتقادهای مخرب می‌کنند متوجه نیستند این روش موجب شکست جبهه داخلی شده و زمینه موفقیت برنامه‌های دشمن را فراهم خواهد کرد.» ناطق نوری در پایان اشاره کرد: «باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی، چالش ایران فراتر از برجام است، زیرا دولت جدید امریکا با وقاحت و به طور رسمی اعلام می‌کند به دنبال براندازی نظام در ایران است که البته این آرزو را به گور خواهند برد.»