اعتماد/ متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.


ابرهای ابهام دوباره در آسمان شبه‌جزیره کره پایین آمدند و در شرایطی که خوش‌بینی‌های زیادی در مورد صلح دایم و خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره وجود داشت، یک مقام بلندپایه وزارت خارجه کره شمالی نسبت به رویکرد امریکا به مذاکرات انتقاد کرده و نسبت به «تکرار ماجرای لیبی علیه کره شمالی» اظهار نگرانی کرده است. همزمان با آغاز رزمایش مشترک سالانه ایالات متحده و کره جنوبی، وزارت خارجه کره شمالی نشست سطح بالای دو کره را لغو و تهدید کرد که ممکن است در برگزاری دیدار میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا، تجدیدنظر کند. یک مقام بلندپایه کره شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفته است: «ما به هیچ‌وجه علاقه‌مند به مذاکراتی نیستیم که ما را به گوشه‌ای براند و تقاضاهای یک‌طرفه‌ای از ما داشته‌باشد که تسلیحات هسته‌ای‌مان را تسلیم کنیم، این اقدامات باعث می‌شود که ما در احتمال برگزاری نشست رهبران کره شمالی و امریکا بازنگری کنیم. » رزمایش مشترک سالانه مکس‌تاندر از سه روز پیش در پایگاه هوایی گوانگجوی کره جنوبی با حضور بیش از هزار نظامی امریکایی و کره جنوبی آغاز شده است، اما وزارت دفاع امریکا، تا پیش از اعتراض کره شمالی، کوچک‌ترین خبری در مورد آن منتشر نکرده‌بود.


بعد از نزدیک به یک ماه خوشبینی در مورد آنچه صلح در شبه‌جزیره کره عنوان می‌شد، با لغو دیدار مقام‌های بلندپایه کره شمالی و جنوبی، دو ساعت مانده به آغاز این دیدار، بار دیگر فضای مه‌آلودی در مورد دورنمای مذاکرات دو کره حاکم شد. روند سریع تحولات در شبه‌جزیره کره بعد از دیدارهای دیپلماتیک رهبر کره شمالی با مقام‌های امریکایی و رییس‌جمهور چین و نشست کم‌سابقه و تاریخی او با رییس‌جمهور کره جنوبی، روز سه‌شنبه با تخریب تنها سایت آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی در حضور خبرنگاران خارجی که در حال تکمیل بود، اما پیونگ‌یانگ ناگهان بعد از دو ماه موضع نرم و صمیمانه تصمیم گرفته است تا بر یک خواسته اصلی خود، یعنی توقف رزمایش‌های مشترک امریکا و کره جنوبی به عنوان پیش‌شرط مذاکرات صلح در شبه جزیره کره، تاکید کند. مقام‌های پیونگ‌یانگ دو ساعت قبل از برگزاری نشست مقام‌های دوکره به صورت ناگهانی اعلام کردند که در این دیدار شرکت نخواهند کرد. دلیل لغو این دیدار برگزاری رزمایش مشترک امریکا و کره جنوبی عنوان شده است، موضوعی که کره شمالی یک تهدید مستقیم علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی خود تلقی می‌کند. کیم کای گوان، معاون اول وزیر امورخارجه کره شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور گفته است «اگر واشنگتن به دنبال استفاده از روشی مشابه لیبی برای خلع سلاح کره شمالی باشد، چه دیدار برنامه‌ریزی شده بین رهبران دو کشور و چه روابط دو جانبه با واشنگتن، کاملا از بین خواهد رفت.» در این گفت‌وگو آمده است که «اگر ترامپ بخواهد روش روسای جمهوری پیشین را در برخورد با کره شمالی در پیش بگیرد به یک رییس‌جمهور شکست‌خورده بدل خواهد شد. »این مقام وزارت خارجه کره شمالی گفته است: «ما در صورتی که دولت ترامپ با دیدگاهی صادقانه برای بهبود روابط دو جانبه به نشست رهبران نگاه کند، به شکل مناسب پاسخ خواهیم داد.» خبرگزاری رسمی کره شمالی با انتشار خبری نوشته است که برگزاری رزمایش مشترک میان کره جنوبی و امریکا که قرار است از جمعه آغاز شود یک «چالش واضح» در برابر بیانیه مشترک صلح است که در دیدار اخیر رییس‌جمهور کره جنوبی و رهبرکره شمالی در دهکده صلح در مرز دو کره امضا شد. در این بیانیه رهبران دو کره توافق کرده‌بودند که «تمامی اقدام‌های خصمانه علیه یکدیگر را که زمینه تنش و درگیری نظامی باشد، در هر حوزه‌ای از جمله زمینی، دریایی و هوای متوقف کنند.»

اتهام‌زنی به چین

در شرایطی که بعد از دو سفر مایک پومپئو به کره شمالی، یک بار در مقام رییس سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) و بار دیگر در مقام وزیر امورخارجه و دیدارش با رهبر کره شمالی، خوشبینی‌ها در مورد احتمال مصالحه میان امریکا و کره شمالی افزایش یافته‌بود و با تعیین مکان و زمان دیدار دوجانبه رهبران دو کشور، انتظار می‌رفت که پیشرفت‌های تازه‌ای در اهداف امریکا برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی پیش بیاید. به نوشته رویترز این اقدام اخیر کیم ممکن است یک مانور برای آزمایش اراده دونالد ترامپ برای دادن امتیازهای بیشتر پیش از برگزار نشست باشد. اما درست پیش از هر دو دیدار کیم با مایک پومپئو، رهبر کره شمالی برای دیدار و گفت‌وگو با رییس‌جمهور چین به این کشور سفر کرده‌بود. حال برخی تحلیل‌گران امریکا ادعا می‌کنند که تصمیم جدید پیونگ‌یانگ برای توقف گفت‌وگوها ممکن است از سوی رییس‌جمهور چین به کره شمالی دیکته شده‌باشد. بانی گلسر، پژوهشگر اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل واشنگتن (CSIS) در گفت‌وگو با رویترز می‌گوید: «رییس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ طرفدار این بود که توقف برنامه هسته‌ای کره شمالی در برابر توقف اجرای رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و امریکا پذیرفته‌شود.» چنین شرطی پیش از این از سوی مقام‌های کره جنوبی و امریکا کاملا رد شده‌بود. این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: «همین واقعیت که این شرط دوباره روی میز قرار گرفته است، نشان می‌دهد که احتمالا از سوی رییس‌جمهور شی مطرح شده است و الان رهبر کره شمالی به پیام‌آور شی جین پینگ بدل شده است.»

رزمایش چراغ خاموش

رزمایش‌های مشترک امریکا و کره جنوبی که قرار بود بهمن ماه سال گذشته برگزار شود، به دلیل توافق میان دو کره برای شرکت ورزشکاران تیم المپیک زمستانی کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ، تا بهار امسال به تاخیر افتاد. پنتاگون پیش از این گفته ‌بود که قصد دارد تاریخ نهایی برگزاری این رزمایش‌ها را فروردین ماه سال جاری اعلام کند، اما با پیشرفت در مذاکرات میان امریکا و کره شمالی، وزیر دفاع امریکا، جیم متیس، ترجیح داد برگزاری این رزمایش را بدون هیاهوی تبلیغاتی انجام دهد، تا جایی که پنتاگون در مورد زمان برگزاری این رزمایش هیچ بیانیه رسمی صادر نکرد. تا صبح روز چهارشنبه که پیونگ‌یانگ نسبت به برگزاری این رزمایش‌ها اعتراض کرد، وزارت دفاع امریکا هیچ اطلاعیه‌ای در مورد جزییات این رزمایش منتشر نکرده ‌بود. به گزارش رویترز پیش از این وزیر دفاع امریکا کاملا واضح به خبرنگاران گفته ‌بود که نسبت به سخن گفتن در مورد این رزمایش بی‌میل است، چرا که اظهارنظر در این مورد می‌تواند بر تلاش‌های دیپلماتیک اثر منفی بگذارد. یک ماه پیش، متیس به خبرنگاران گفته‌بود: «چیزی که می‌خواهم متوجه آن باشید این است که هر کلامی در فرهنگ‌های مختلف به شکل متفاوت تجزیه و ترکیب می‌شود و برداشت‌ها در ساعات مختلف روز و در میان زمینه‌های مختلف گفت‌وگو از اظهارات متفاوت است.» او تاکید کرده‌بود که فقط مقام‌های امریکایی که مستقیما درگیر تلاش‌های دیپلماتیک با کره شمالی هستند باید در مورد رزمایش‌های آینده امریکا و کره جنوبی اظهارنظر کنند. اما بر اساس اطلاعات جدیدی که منتشر شده است، پنتاگون از روز دوشنبه یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های هوایی سالانه‌اش با کره جنوبی را بدون انتشار حتی یک اطلاعیه آغاز کرده است. رزمایش مکس‌تاندر که از روز دوشنبه آغاز شده است و تا جمعه هفته آینده ادامه دارد و رزمایش فال ایگل که از جمعه این هفته آغاز می‌شود تا یک هفته بعد از آن ادامه خواهد داشت. خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشش این رزمایش را «بزرگ‌ترین رزمایش مشترک» توصیف کرده است، در حالی که واشنگتن روز چهارشنبه مقیاس این رزمایش را برابر با سال‌های قبل عنوان کرد.


امریکا: مانعی در برابر دیدار کیم و ترامپ وجود ندارد

هتر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در برابر پرسش خبرنگاران در مورد احتمال لغو دیدار رهبران کره شمالی و امریکا گفت که کشورش هنوز هیچ پیامی از سوی کره شمالی به صورت مستقیم دریافت نکرده است که تردیدی در برگزاری این دیدار ایجاد کند. نائورت تاکید کرد: «آنچه ما اکنون در اختیار داریم، تاکید کیم جونگ اون در این مورد است که اهمیت برگزاری رزمایش‌های مشترک ایالات متحده امریکا را درک می‌کند و می‌پذیرد. غیر از این ما تاکنون نه به صورت رسمی و نه غیررسمی هیچ پیام دیگری دریافت نکرده‌ایم.» او در مورد احتمال لغو دیدار ترامپ و کیم هم توضیح داد: «ما همچنان در حال برنامه‌ریزی در مورد دیدار هستیم.»