جام جم/ وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن به بیان خاطراتی جالب از توسعه خطوط تلفن در ایران پرداخت.



سید محمد غرضی وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن، به بهانه روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، با گریزی به خاطرات جوانی خود در خصوص توسعه سیم و دکل‌های مخابراتی در تهران و دیگر شهرها خاطرنشان کرد: در سال‌های 1325 تا 1327 خوب به خاطر دارم با نصب تیرهای چوبی و دکل، سیم‌های تلفن به این‌طرف و آن‌طرف شهر کشیده می‌شد. با به وجود آمدن یک شبکه عظیم از سیم و کابل برای خطوط اتصال تلفن و جا افتادن وسیله ارتباطی بنام تلفن، مرحوم مصدق در سال 1329 با ملی کردن آن طی یک اساسنامه‌ای شرکت تلفن را از طریق مجلس شانزدهم تأسیس می‌کند.

غرضی در تکمیل سیر تکاملی ورود تلفن و توسعه آن در کشور تصریح کرد: شرکت تلفن در سال 1350 به شرکت مخابرات تغییر نام می‌دهد و دیگر تنها تلفن و تلگراف وسیله ارتباطی نیست و تلکس هم به این مجموعه افزوده می‌شود. از این زمان به بعد نرخ خط تلفن دولتی باقیمت آن در بازار آزاد تفاوت پیدا می‌کند. به‌گونه‌ای که وقتی بنده در سال 1364 به وزارت پست و تلگراف منصوب شدم، قیمت یک خط تلفن در منطقه قلهک به میزان قیمت یک واحد آپارتمان بود چون کل کشور تنها دارای 800 هزار خط تلفن بود و بعد از انقلاب به 1 میلیون خط افزایش یافت.

وی ادامه داد: در آن دوره باوجودی که کشور در شرایط جنگی قرار داشت اما داخل کشور ظرفیت‌های بالایی برای توسعه و احداث عمرانی خطوط تلفن مهیا بود. بنده از شرکت‌های مختلفی برای این کار دعوت به عمل آوردم و آن‌ها را پای‌کار کشاندم حتی در مجامع عمومی فرهنگ خرید خط تلفن را ترویج می‌دادم به‌طوری‌که به مردم می‌گفتم خرید یک خط تلفن به برای شما بهتر و به‌صرفه‌تر است از خرید یک دستگاه پیکان. یادم هست که سال 66 در نماز جمعه یزد مردم این منطقه را به خرید تلفن تشویق کردم که با استقبال زیادی روبه‌رو شد به‌نحوی‌که همان سال 10 هزار خط تلفن از دولت خریداری شد و یک‌ساله باقیمت حدود 100 هزار تومان تحویل داده شد.

غرضی در همین خصوص تأکید کرد: با تسری فرهنگ بهره‌مندی از تلفن خانگی در بین مردم به‌تدریج جامعه احساس کرد که ارتباط دوطرفه بسیار ارزشمند است. سپس با پیشرفت فنّاوری ارتباطات، ما در اوایل دهه 70 شاهد ظهور تلفنی جدیدتر در زندگی مردم بنام تلفن همراه هستیم. البته برخی سیاستمداران و نمایندگان مجلس خیلی با استفاده موبایل در بین مردم موافق نبودند و با توسعه مخابرات مخالفت داشتند. حتی من در سال 66 فاکس را به ایران وارد کردم اما یکی از وزارتخانه‌ها بشدت مخالف به‌کارگیری آن بود اما وقتی خدمت امام(ره) رسیدم و از ویژگی‌های آن برای ایشان صحبت کردم درنهایت وقتی آقایان دیدند حضرت امام اهداف آن‌ها را دنبال نمی‌کند مرا هم رها کردند.